Ως «στοίχημα» στο οποίο η Motor Oil επέλεξε να «παίξει» δυναμικά, βάζοντας τα λεφτά της σε ένα καύσιμο του μέλλοντος, χαρακτηρίστηκε από τα στελέχη του ομίλου η υδρογονοκίνηση κατά την χθεσινή παρουσίαση του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα.
Πρόκειται για ένα από τα τρία πρατήρια υδρογόνου που σχεδιάζει να δημιουργήσει η Motor Oil στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος της να αναπτύξει αλυσίδας αξίας υδρογόνου, ξεκινώντας από την παραγωγή πράσινου καυσίμου στο χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και φθάνοντας ως την προσφορά στον τελικό καταναλωτή μέσω των πρατηρίων.
Το πρώτο από τα τρία πρατήρια λειτουργεί ήδη στους Αγίους Θεοδώρους, ενώ η Motor Oil σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα ακόμη στην Ακράτα καθώς και ένα στο Θριάσιο σε συνεργασία με την ΟΣΥ, για τα οποία έχει εξασφαλιστεί ευρωπαϊκή χρηματοδότη.
Το πράσινο υδρογόνο που μπορεί να προσφέρει το πρώτο πρατήριο της Ελλάδας, προέρχεται από την εταιρία Wien Energie, ενώ εντός του 2026 αναμένεται να λειτουργήσει η μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου που κατασκευάζει ήδη η Motor Oil στις εγκαταστάσεις της μέσω της οποίας θα συνεχιστεί η προμήθεια του πρατηρίου.
Το πρατήριο λειτουργεί υπό το εμπορικό της AVIN, ενώ η εταιρία Coral Gas έχει αναλάβει την προμήθεια και τη μεταφορά του καυσίμου από τη Βιέννη. Η κατασκευή του έργου έγινε από την εταιρία BFS η οποία επίσης είναι θυγατρική του ομίλου.
Το πρατήριο των Αγίων Θεοδώρων είναι το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) - Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα μας.
Παράλληλα η Motor Oil σε συνεργασία με τον Δήμο Λουτρακίου και τη Νέα Οδό θα προχωρήσουν στην προμήθεια δυο υδρογονοκίνητων οχημάτων, ενώ και η ΟΣΥ θα υλοποιήσει πιλοτικό πρόγραμμα προμήθειας λεωφορείων υδρογόνου.
Το νέο πρατήριο επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου. Εκτιμάται ότι το υδρογόνο μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο και ανταγωνιστικό κόστος στις βαριές μεταφορές όπου ο απόλυτος εξηλεκτρισμός είναι δύσκολος. Εφαρμογές όπως νταλίκες, υπεραστικά πούλμαν, εμπορικοί στόλοι με βάνς, καθώς και ναυτιλία κοντινών αποστάσεων έπονται και έχουν πολύ νόημα για εφαρμογή του υδρογόνου.
Κατά τη χθεσινή παρουσίαση τα στελέχη της Motor Oil απαντώντας σε επίμονες ερωτήσεις για το εάν υπάρχει αγορά υδρογόνου στην Ελλάδα, ανέφεραν χαρακτηριστικά πως πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό αλλά όσο δημιουργείται προσφορά θα ενισχύεται και η ζήτηση. Ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη, είπε ο γενικός διευθυντής της AVIN OIL, Γιάννης Ραπτάκης, ενώ ο γενικός διευθυντής της Coral Gas, Παναγιώτης Χαριτόπουλος πρόσθεσε: «τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε».
Αξίζει να σημειωθεί ότι για να λάβει άδεια λειτουργίας το πρατήριο έπρεπε να αναμένει τη διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου ενώ ακόμη δεν υπάρχει στη χώρα δυνατότητα ταξινόμησης υδρογονοκίνητων οχημάτων και οι δοκιμές έγιναν με αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες.
Πάντως σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της ΕΕ, στην Ελλάδα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μέχρι και 20 πρατήρια υδρογόνου και στην Ευρώπη συνολικά 380. Αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο λειτουργούν 1150 πρατήρια υδρογόνου.