Π. Πέρκα: Οι αστοχίες της κυβέρνησης στον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας προκαλ​ούν την δυσπιστία του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ

Π. Πέρκα: Οι αστοχίες της κυβέρνησης στον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας προκαλ​ούν την δυσπιστία του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ
Δευτέρα, 04/09/2023 - 12:44

Ερωτήσεις της Βουλευτή Φλώρινας Πέτης Πέρκα στην Επιτροπή της Βουλής κατά την Ακρόαση του κ. Ιωάννη Ανδρουλάκη, για το διορισμό του στη θέση του Προέδρου του Πράσινου Ταμείου

Η κ. Πέρκα ξεκίνησε την τοποθέτησή της με ερωτήσεις προς τον κ. Ανδρουλάκη και τον κ. Σκυλακάκη. H πρώτη ερώτηση που έθεσε ήταν: «Tι μέτρα θα λάβετε ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της χρηματοδότησης δράσεων μη σχετικών με τον ιδρυτικό νόμο του Πράσινου Ταμείου;

Η κ. Πέρκα τόνισε ότι τα τελευταία 4 χρόνια παρατηρήθηκε το φαινόμενο χρηματοδότησης δράσεων μη σχετικών με τον ιδρυτικό νόμο του Πράσινου Ταμείου, τo οποίο είναι ένας από τους ελάχιστους κρατικούς οργανισμούς με τις δικές του χρηματοδοτικές ροές αφιερωμένες στο περιβάλλον.

Στόχος του Πράσινου Ταμείου είναι να ισχυροποιηθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που μπορεί να προκύψει από δράσεις προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και μέσω της βελτίωσης της κατάστασης σε σχέση με το δομημένο περιβάλλον. Επίσης αποτελεί το Εθνικό Σημείο Επαφής για το Πρόγραμμα LIFE στην Ελλάδα για το Περιβάλλον.

Το δεύτερο ερώτημα που έθεσε αφορούσε τους πόρους. Ρώτησε συγκεκριμένα «προτίθεστε να πάρετε πρωτοβουλίες για την αποδέσμευση περισσότερων πόρων;»

Διευκρίνισε ότι ενώ η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αύξησε αρκετά τους διατιθέμενους πόρους, η ΝΔ δεν έκανε απολύτως τίποτα για την περαιτέρω αύξηση τους.

Το τρίτο ερώτημα αφορούσε τη Δίκαιη Μετάβαση. Ρώτησε συγκεκριμένα για την απορρόφηση των κονδυλίων που έχουν διατεθεί για τη Δίκαιη Μετάβαση των Λιγνιτικών Περιοχών, την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, πότε και πώς θα ενεργοποιηθεί το σύνολο των πόρων του Ταμείου.

Η βουλευτής Φλώρινας ανέφερε ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η πρώτη κυβέρνηση στην Ευρώπη που θέσπισε Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Το 2018 θεσπίστηκε ότι μέρος των εσόδων από τη δημοπράτηση δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα αφορά αποκλειστικά τη Δίκαιη Μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών. Το ποσό καθορίστηκε στο 6% των εσόδων του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) για το έτος 2018. Για το έτος 2019 οι πόροι διατηρήθηκαν στο 6%. Για το 2020 η ΝΔ μείωσε το ποσοστό στο 1%, για το 2021 το ποσοστό αυξήθηκε στο 4.5% και σήμερα έχει φτάσει να είναι στο 1,125%. Είναι τελείως αναντίστοιχο με τις ανάγκες των λιγνιτικών περιοχών.

Ακόμα όμως και αυτοί οι πόροι που υπάρχουν στο Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, που από το 2018 μέχρι σήμερα, ανέρχονται στα 127,7 εκ. ευρώ., σύμφωνα με σχετική έκθεση του Green Tank, αξιοποιούνται €62 εκ (48.5%) ενώ παραμένουν αναξιοποίητοι πόροι ύψους €65.7 εκ (51.5%). Τα έτη 2020,2021,2022 βρίσκονται σε απόλυτα αδράνεια. Τα 62 εκ. που αξιοποιούνται αφορούν τα έτη 2018, 2019, και η απορροφητικότητα τους ανέρχεται μόλις στο 2.1%. Και όπως τόνισε «είναι εμφανές ότι υπάρχει πρόβλημα και στην ιεράρχηση της χρήσης των πόρων. Για παράδειγμα οι Ενεργειακές Κοινότητες που είναι σοβαρό κλειδί για τη δίκαιη μετάβαση αφορούν μόνο το 5% των πόρων.»

Το τέταρτο ερώτημα αφορούσε τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) ιδιαίτερα στους μικρούς Δήμους. Η κ. Πέρκα είπε «για μια χώρα που έχει δεσμευτεί στην κλιματική ουδετερότητα, το ποσοστό ολοκλήρωσης των ΣΦΗΟ είναι ελάχιστο. Η ηλεκτροκίνηση δεν πάει καθόλου καλά και σε ένα βαθμό οφείλεται στην καθυστέρηση των ΣΦΗΟ», επομένως ρώτησε αν υπάρχει κάποιο σχέδιο και βούληση για να προχωρήσουν πιο γρήγορα. Όπως αντίστοιχα πρέπει να προχωρήσουν και τα σχέδια αστικής προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.), η Επικαιροποίηση των Σχεδίων Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια και το Κλίμα (ΣΔΑΕΚ), οι Ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων, το Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία (ΣΔΚΟ) και τα Προγράμματα κυκλικής διαχείρισης αποβλήτων. Τα ανωτέρω προγράμματα δεν έχουν προχωρήσει στο βαθμό που θα έπρεπε ώστε να πετύχουμε τους προβλεπόμενους στόχους».

Όσον αφορά τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τόνισε «είμαι ιδιαίτερα υπερήφανη γιατί ως Γενική Γραμματέας Μεταφορών προχώρησα το project αυτό, αλλά πρέπει να ολοκληρωθούν, να μπει το 100% των δήμων».

Στο πέμπτο ερώτημα η κ. Πέρκα ζήτησε την άποψη του κ. Ανδρουλάκη για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE 2020, για το Πρόγραμμα Φυσικό Περιβάλλον με Καινοτόμες Δράσεις και για το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου.

Στο έκτο και τελευταίο ερώτημα η Βουλευτής Φλώρινας είπε εμφαντικά «Υπάρχουν σε εκκρεμότητα τα Ειδικά και το Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τα είχε ωριμάσει και χρηματοδοτικά και μελετητικά. Άλλαξε ο νόμος και δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα. Το Πράσινο Ταμείο θα συμμετέχει στην υλοποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού στους τομείς που το αφορούν, την ποιότητα ζωής και τις επενδύσεις;».

Στη συνέχεια, αναφέροντας ότι προέρχεται από λιγνιτική περιοχή, την Φλώρινα, τόνισε ότι οι λιγνιτικές περιοχές έχουν υποστεί ξαφνικό θάνατο. «Δεν υπάρχει απορρόφηση πόρων, δεν γίνεται καμία δράση, δεν προχωράει η ηλεκτροκίνηση, ούτε ένα γενναίο ‘’εξοικονομώ’’, όπως θα όφειλε. Ως προς τη διείσδυση των ΑΠΕ, δεν υπάρχουν ούτε τα δίκτυα που θα σηκώνουν τις ΑΠΕ και σε ότι αφορά στην αποθήκευση ενέργειας δεν υπάρχει καν το θεσμικό πλαίσιο. Και βέβαια η κοινωνία είναι απούσα. Καμία συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στη διαδικασία της μετάβασης. Ολοκλήρωσε την εισαγωγική της τοποθέτηση λέγοντας ότι η στάση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στην τοποθέτηση του κ. Ανδρουλάκη ως προέδρου στο Πράσινο Ταμείο είναι παρών».

Εξήγησε ότι σε προσωπικό επίπεδο δεν έχει καμία αντίρρηση αλλά υπερθεμάτισε ότι πρέπει να τονιστούν σοβαρά ατοπήματα της Κυβέρνησης, όπως αυτό της Δίκαιης Μετάβασης. Οι αστοχίες της κυβέρνησης στον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας προκαλούν την δυσπιστία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ως προς το ‘’φιλοπεριβαλλοντικό’’ προφίλ της κυβέρνησης, το οποίο δεν επιβεβαιώνεται στην πράξη. Είπε χαρακτηριστικά «η κυβέρνηση είναι μόνο πράσινα λόγια και όχι πράξεις».