Όπως είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου σε τηλεοπτική του συνέντευξη με αφορμή τη δοκιμαστική λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, με τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας συνεχούς ρεύματος μέσα από το έργο που κατασκεύασε η Ariadne Interconnection, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, «το μεγαλύτερο ελληνικό νησί ενσωματώνεται στο εθνικό σύστημα ενέργειας, ενώ μπαίνει τέλος σε μια εκκρεμότητα δεκαετιών».
Αναδεικνύοντας μάλιστα το μέγεθος του εγχειρήματος, ανέφερε ότι οι ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων έφτασαν σε βάθη έως και 1.200 μέτρα, κάτι που κατατάσσει το έργο στις βαθύτερες διασυνδέσεις του κόσμου.
«Έγινε σε χρόνο ρεκόρ από την ομάδα του ΑΔΜΗΕ, από τη θυγατρική του, Αριάδνη, και από τους αναδόχους. Μιλάμε για το brain drain - είχαμε και brain gain, ήρθαν 30-40 εξειδικευμένοι μηχανικοί Έλληνες από το εξωτερικό», προσέθεσε.
Επίσης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στάθηκε ιδιαίτερα στο όφελος που προκύπτει από την ολοκλήρωση της διασύνδεσης αυτής, τονίζοντας ότι η μη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα κοστίζει κάθε χρόνο στους Έλληνες και στις Ελληνίδες 850 εκατ. ευρώ.
Με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης και ηπειρωτικής χώρας, θα επωφεληθούν οι καταναλωτές όλης της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, θα υπάρξει εξοικονόμηση κατά 300 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ το οικονομικό όφελος, συνδυαστικά με τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου (που βρίσκεται ήδη σε λειτουργία από το 2021), θα ανέλθει σε 550 εκατ. ευρώ. Οι επόμενες ανάλογες διασυνδέσεις αφορούν μέρος των Κυκλάδων, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.
Υπενθυμίζεται ότι η Κρήτη διασυνδέθηκε κατ’ αρχάς το 2021 με την Πελοπόννησο, με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος. Έτσι, η λειτουργία της δεύτερης διασύνδεσης αποτελεί ορόσημο για την Κρήτη, αφού σε συνδυασμό με την διασύνδεση μέσω Πελοποννήσου, αίρεται πλήρως η ηλεκτρική απομόνωση του μεγαλύτερου ελληνικού νησιού, καθιστώντας το ενεργειακό κόμβο με πολύ σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα και την τοπική κοινωνία.
Πρόκειται για ένα έργο ισχύος 1 GW και προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, με τη χρήση τεχνολογίας αιχμής VSC στους Σταθμούς Μετατροπής και με ποντίσεις υποβρυχίων καλωδίων 500 kV σε βάθη έως 1.200 μέτρα, που το κατατάσσουν μέσα στις βαθύτερες διασυνδέσεις του κόσμου.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αποτελείται από πολλά μεγάλα υποέργα με Αναδόχους κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο όπως οι Siemens, ΤΕΡΝΑ, Nexans, Prysmian, ΝΚΤ και Ελληνικά Καλώδια.
Ολοκληρώθηκε κατασκευαστικά σε χρόνο-ρεκόρ μόλις 4,5 ετών, όταν ανάλογα έργα Ευρωπαίων Διαχειριστών χρειάστηκαν πάνω από 7 έτη. Η υλοποίηση του έργου εκτός από υψηλό βαθμό τεχνικής δυσκολίας, αντιμετώπισε δυσμενείς συγκυρίες που συνέπεσαν με τη φάση κατασκευής του, όπως η πανδημία και οι σοβαρές διαταραχές που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.