Λογαριασμοί ρεύματος: Προβλήματα στην διαφάνεια των τιμολογίων βλέπουν οι καταναλωτές

Λογαριασμοί ρεύματος: Προβλήματα στην διαφάνεια των τιμολογίων βλέπουν οι καταναλωτές
Παρασκευή, 30/06/2023 - 06:43

Τι ζητούν οι καταναλωτικές οργανώσεις για τους λογαριασμούς ρεύματος.

Λύσεις στην διασφάλιση των δικαιωμάτων τους ζήτησαν οι οργανώσεις των καταναλωτών στην δημόσια διαβούλευση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων σχετικά με την επιβολή ρυθμιστικών μέτρων στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας σε Μικρούς Πελάτες (έως 25kVA).

Το κυρίαρχο αίτημα είναι η αύξηση της διαφάνειας και η ταχύτατη επιβολή κυρώσεων όταν απαιτείται.

Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει την ανάγκη μεγαλύτερης διαφάνειας. Αντίθετα, σήμερα, όπως σημειώνει, ενθαρρύνονται οι προμηθευτές σε μία στρεβλωμένη αντίληψη των κανονιστικών τους υποχρεώσεων. Επίσης επισημαίνει τον κίνδυνο προβλημάτων από την διάχυτη εσφαλμένη θεώρηση του ζητήματος μονομερούς αλλαγής της σύμβασης από τους προμηθευτές.

Επιπλέον η ΕΚΠΟΙΖΩ δηλώνει αντίθετη με την εφαρμογή του κυμαινόμενου τιμολογίου «που δίνει το δικαίωμα στους προμηθευτές να μην εξασφαλίζουν προσιτές τιμές αφού μπορούν να υπερεκτιμούν διαρκώς τις επερχόμενες διακυμάνσεις. Στην ουσία μετατρέπει τους καταναλωτές εν αγνοία τους σε επενδυτές , στην χειρότερη μάλιστα μορφή, αφού είναι σίγουρο ότι οι προμηθευτές θα μετακυλίσουν οποιαδήποτε εσφαλμένη εκτίμηση στους καταναλωτές καταδικάζοντας τους σε αιώνιες αυξήσεις ενώ επιτρέπεται στους προμηθευτές να παραβιάζουν την αρχή της κοστοστρέφειας αυξάνοντας κατά την διάρκεια της σύμβασης το περιθώριο κέρδους τους, με απουσία οποιουδήποτε μηχανισμού εκκαθάρισης».

Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι ένα τέτοιο κυμαινόμενο τιμολόγιο παραβιάζει κατάφορα το κεκτημένο προστασίας του καταναλωτή.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ διαπιστώνει και παντελή απουσία οποιουδήποτε ελέγχου και ως προς τα όρια του εύρους διακύμανσης στην μεθοδολογία αναπροσαρμογής. Η οργάνωση των καταναλωτών, ως προς αυτό το τελευταίο επισημαίνει ότι η ΡΑΕ έχει αναγνωρίσει ότι οι προμηθευτές ως προς τα όρια τίθενται διαχρονικά σε εξωπραγματικές τιμές σε σχέση με την αγορά και να παραπλανούν για οι καταναλωτές διαφημίζοντας «μυθικά» τιμολόγια (υπολογίζονται μόνο αυξήσεις και μάλιστα υπέρογκες και όχι σταθερότητα ή μειώσεις τιμολογίων).

Το ΙΝΚΑ ζητάει μεγαλύτερη διαφάνεια και εξειδίκευση ώστε όταν μειώνεται η χονδρική τιμή με γρήγορα αντανακλαστικά, αυτό, να αποτυπώνεται στην λιανική.

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.), μεταξύ,άλλων, προτείνει σε όσους καταναλωτές δεν είχε εγκατασταθεί έξυπνος μετρητής, να δοθεί η δυνατότητα να ενημερώνουν τον πάροχό τους με την ένδειξη του μετρητή ρεύματος, τους, την πρώτη κάθε μήνα. Από την πλευρά του ο Συνήγορος του Καταναλωτή προτείνει να καθοριστούν συγκεκριμένες κυρώσεις σε όλα τα ρυθμιστικά μέτρα που θα αποφασιστούν καθώς αναμένεται μεγάλη μετακίνηση καταναλωτών μετά την 1η Οκτωβρίου 2023.

«Θεωρούμε ότι αυτή τη φορά, η εφαρμογή των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας θα είναι συνεπέστερη αλλά και ο έλεγχος θα είναι άμεσος, όπως και η επιβολή κυρώσεων, με σκοπό την ομαλή λειτουργία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών» σύμφωνα με τον συνήγορο.