Επιστολή ΕΒΙΚΕΝ στο ΥΠΕΝ για νέα χρέωση για τις νέες ΑΠΕ μετά το 2021

Επιστολή ΕΒΙΚΕΝ στο ΥΠΕΝ για νέα χρέωση για τις νέες ΑΠΕ μετά το 2021
Πέμπτη, 02/05/2024 - 11:01

Επιστολή προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργεια, με θέμα την «Ανάγκη αναθεώρησης της πρόβλεψης για θέσπισης νέας χρέωσης υπέρ των μονάδων ΑΠΕ, που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1.1.2021, η οποία θα επιβάλλεται στους προμηθευτές», απέστειλε η ΕΒΙΚΕΝ.

Στην επιστολή αναφέρεται αναλυτικά:

Η πτώση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά και το διαφαινόμενο έλλειμμα στον ΕΛΑΠΕ φέρνει στο προσκήνιο την ενεργοποίηση μιας νέας χρέωσης υπέρ των νέων ΑΠΕ, που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1.1.2021, η οποία θεσπίστηκε με τον νόμο 4920/2022, που τροποποίησε το άρθρο 143 του νόμου 4001/2011.

Και τούτο διότι στο πρόσφατο δελτίο του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, που δημοσιοποίησε ο ΔΑΠΕΕΠ, υπολογίζεται ότι ο εν λόγω υπολογαριασμός των νέων έργων ΑΠΕ στο τέλος του 2024 θα έχει σωρευτικό υπόλοιπο μόνο 20.58εκ €.

Η νέα αυτή χρέωση (νέο ΕΤΜΕΑΡ) θα είναι δυναμική, δηλαδή όχι σταθερή μέσα στο έτος και θα επιβάλλεται στους προμηθευτές, οι οποίοι με τη σειρά τους υποχρεούνται να την περνούν στους τελικούς καταναλωτές, όχι κατ’ ανάγκη οριζόντια και αναλογικά με τις καταναλώσεις τους.

Γίνεται επίσης μνεία στο σχετικό άρθρο του νόμου ότι υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα να επιβάλλεται μειωμένη χρέωση σε ειδικές κατηγορίες επιλέξιμων βιομηχανιών όπως ισχύει στο ΕΤΜΕΑΡ.

Γεννάται όμως το ερώτημα πως θα υπολογίζεται αυτή η μειωμένη χρέωση όταν αυτή θα είναι μεταβλητή και θα εξαρτάται από τη συμφωνία του προμηθευτή με τον κάθε καταναλωτή.

Η μη οριζόντια μεταφορά της νέας χρέωσης υπέρ ΑΠΕ στους καταναλωτές από τους προμηθευτές θέτει επιτακτικά το ερώτημα πως θα πιστοποιείται ότι στην πράξη δεν θα νοθεύεται ο ανταγωνισμός στη λιανική.

Επισημαίνουμε επίσης ότι σύμφωνα με τις νέες Κατευθυντήριες (CEEAG (2022/C80/01), που ισχύουν από τον Σεπτέμβριο του 2022, δεν προβλέπονται πλέον χρεώσεις υπέρ ΑΠΕ που επιβάλλονται σε προμηθευτές παρά μόνο χρεώσεις σε τελικούς καταναλωτές (εκλείπει η παράγραφος 3.7.2 των προηγούμενων Κατευθυντηρίων).

Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει προσπάθεια για μια ακόμη φορά μια νέα χρέωση υπέρ ΑΠΕ να «κρυφτεί» ως μέρος της ανταγωνιστικής χρέωσης (ίδε ΠΧΕΦΕΛ) με πρόσχημα το εμπορικό πλεονέκτημα των προμηθευτών, οι οποίοι θα μπορούν να επικαλούνται ότι μέρος της ενέργειας που αγοράζουν από το χρηματιστήριο ενέργειας είναι πράσινη. Το γεγονός αυτό θα πιστοποιείται από τα αντίστοιχα Πιστοποιητικά Προέλευσης (GOs) που θα δίδονται στους προμηθευτές και τα οποία θα αντιστοιχούν στην παραγωγή των νέων μονάδων ΑΠΕ, οι οποίες λαμβάνουν ενίσχυση (FiP).

Πλην όμως αυτά τα πιστοποιητικά προέλευσης, που αφορούν έργα ΑΠΕ που παίρνουν ενίσχυση (FiP) δεν έχουν καμία χρησιμότητα για τους βιομηχανικούς καταναλωτές, καθώς ούτε ο ΔΑΠΕΕΠ τα αποδέχεται στο πλαίσιο των υποχρεώσεων των επιλέξιμων βιομηχανιών στο πλαίσιο του μηχανισμού Αντιστάθμισης CO2 να πιστοποιήσουν ότι καταναλώνουν πράσινη ενέργεια σε ποσοστό 30% της συνολικής τους κατανάλωσης.

Συγκεκριμένα η εν λόγω διάταξη προβλέπει ρητά ότι γίνονται αποδεκτά μόνο GOs από ΑΠΕ που δεν έχουν τύχει επιδότησης σε συμφωνία με την εγκριτική απόφαση της Επιτροπής. Την ίδια στιγμή όμως οι καταναλωτές, που θα υποχρεωθούν να πληρώσουν αυτό το νέα χαράτσι, είναι πιθανόν να έχουν συνάψει πράσινα ΡΡΑ , τα οποία μπορεί να καλύπτουν έως και το 100% της κατανάλωσης τους και να μην έχουν ανάγκη και άλλων GOs.

Στην ουσία πρόκειται για μια νέα χρέωση στους καταναλωτές υπέρ ΑΠΕ. Η δε διαφωνία μας έγκειται στο γεγονός ότι, όπως επιχειρείται να περάσει αυτή η νέα χρέωση, δεν θα είναι δυνατόν οι επιλέξιμες βιομηχανίες να τύχουν μειωμένης χρέωσης όπως προβλέπουν οι Κατευθυντήριες Γραμμές και εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη.

Στο πλαίσιο του Εθνικού σχεδίου για το ταμείο Ανάκαμψης (RRF) έχει υποβληθεί μια αναλυτική πρόταση, στην οποία περιγράφεται η θέσπιση μιας Δυναμικής Χρέωσης (Dynamic Renewable Charge-DRC), μη σταθερής και μη γνωστής εκ των προτέρων, η οποία θα καλύπτει τα ποσά για τις επιδοτήσεις (FiP) που δίδονται για τα έργα ΑΠΕ που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1.1.2021.

Δεν γνωρίζουμε την τύχη της εν λόγω πρότασης στο RRF, η οποία εκτός των άλλων προέβλεπε και τη χορήγηση 200εκ € ως μαξιλάρι για τη νέα χρέωση.

Θεωρούμε ότι εν λόγω ρύθμιση υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων βιομηχανιών έντασης ενέργειας, καθώς θα καταλήξει σε αύξηση της ανταγωνιστικής χρέωσης χωρίς κάποιο ανταποδοτικό πλεονέκτημα, καθώς αυτά τα GOs είναι άνευ αξίας για αυτές.

Έρχεται δε σε ευθεία αντίθεση με τη διακηρυγμένη ενεργειακή πολιτική για τη βιομηχανία, η οποία προτρέπει τις βιομηχανίες να συνάπτουν πράσινα ΡΡΑ, τα οποία συνοδεύονται από τα σωστά πιστοποιητικά προέλευσης.

Θεωρούμε επιβεβλημένο να επανεξετάσετε τη σχετική ρύθμιση.