Χρωματιστά τιμολόγια στο φυσικό αέριο: «Ναι» από τους προμηθευτές, αλλά με αστερίσκους

Χρωματιστά τιμολόγια στο φυσικό αέριο: «Ναι» από τους προμηθευτές, αλλά με αστερίσκους
Πέμπτη, 03/07/2025 - 07:55

Έξι τροποποιήσεις σε ό,τι αφορά τα χρωματιστά τιμολόγια που προτείνει η ΡΑΑΕΥ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου εφαρμόζοντας ένα αντίστοιχο με τους λογαριασμούς ρεύματος μοντέλο, ζητούν οι μεγαλύτεροι ιδιώτες προμηθευτές ενεργειακών προϊόντων της χώρας.

Οι Metlen, Ηρων, Elpedison, NRG και Volton σε κοινή τους επιστολή προς τη Ρυθμιστική Αρχή τάσσονται υπέρ της εισαγωγής του χρωματικού κώδικα και στα τιμολόγια φυσικού αερίου όπως ισχύει ήδη για τα τιμολόγια ηλεκτρισμού ωστόσο εκφράζουν σοβαρότατες αντιρρήσεις σε μια σειρά από μέτρα που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για τη ρύθμιση της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου.

Τονίζουν ότι η εισαγωγή του Χρωματικού Κώδικα κινείται σε θετική κατεύθυνση, καθώς συμβάλει στην ενίσχυση της διαφάνειας και της κατανόησης των προσφερόμενων προϊόντων από τους καταναλωτές, χωρίς να λειτουργεί ανασταλτικά για τον ανταγωνισμό.

Ωστόσο, οι πέντε εταιρείες προμήθειας τονίζουν ότι η πρόταση της ΡΑΑΕΥ για τη λιανική αγορά φυσικού αερίου στην πράξη ευθυγραμμίζει το πλαίσιο της προμήθειας φυσικού αερίου με εκείνο της ηλεκτρικής ενέργειας, παρά τις σημαντικές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις δύο αγορές ως προς το κανονιστικό τους περιβάλλον.

Παράλληλα, επισημαίνουν – έστω και όχι ευθέως – ότι αρκετές από τις προτεινόμενες ρυθμιστικές παρεμβάσεις είναι αυθαίρετες, καθώς δεν συνάδουν με τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου. Υπογραμμίζουν, δε, ότι οι νέες ρυθμίσεις θα πρέπει να ενσωματωθούν στον Κώδικα, ώστε να διατηρείται η απαραίτητη συνοχή του ρυθμιστικού πλαισίου και να αποτρέπονται αποσπασματικές ή αλληλοαναιρούμενες παρεμβάσεις.

Ειδική αναφορά γίνεται στην επιστολή και στο γεγονός ότι οι ρυθμίσεις που προτείνει η ΡΑΑΕΥ ενδεχομένως θα περιορίσουν ή θα αποθαρρύνουν την υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων τιμολόγησης από τους συμμετέχοντες στην αγορά και τονίζεται ότι οι όποιες αλλαγές στο πλαίσιο θα πρέπει να εφαρμοστούν σε νέα προϊόντα και όχι σε όσα είναι ενεργά αυτή τη στιγμή από τις εταιρίες.

Επίσης διευκρινίζεται ότι οι θέσεις που παρατίθενται στην επιστολή αφορούν αποκλειστικά τα σημεία επί των οποίων έχει διαμορφωθεί κοινή θέση μεταξύ των εταιριών που τη συνυπογράφουν. Αναλυτικότερα σε ότι αφορά τα σημεία της πρότασης της ΡΑΑΕΥ που οι πέντε εταιρίες θεωρούν ότι πρέπει να επανεξεταστούν είναι τα εξής:

  1. Πεδίο εφαρμογής: Τα υπό διαβούλευση μέτρα δεν θα πρέπει να επιβληθούν σε καταναλωτές που συνδέονται στη Χαμηλή Πίεση και έχουν ετήσια κατανάλωση μεγαλύτερη από 1 GWh/έτος, καθώς και τους Πελάτες της Μέσης και Υψηλής Πίεσης, οι οποίοι συνάπτουν συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου στο πλαίσιο ελεύθερης διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές. Σύμφωνα με την επιστολή η επιβολή τυποποιημένων ή περιοριστικών ρυθμίσεων σε αυτούς τους καταναλωτές που θα αναιρούσαν τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης ή τη διαμόρφωση εμπορικών όρων προσαρμοσμένων στα ειδικά χαρακτηριστικά της κατανάλωσης τους.
  2. Απαίτηση ύπαρξης έξυπνου μετρητή: Η προϋπόθεση εγκατάστασης έξυπνου μετρητή για τη διάθεση τιμολογίων βάσει κλιμακίων ή πακέτων κατανάλωσης, δεν συνάδει με τις πραγματικές τεχνικές δυνατότητες των εν λόγω μετρητών. Επί του παρόντος, η μοναδική πρόσθετη λειτουργικότητα που παρέχουν οι έξυπνοι μετρητές είναι η τηλεκαταγραφή της μηνιαίας κατανάλωσης – και όχι η παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο. Επιπλέον, η δυνατότητα προσφοράς τιμολογίων με κλιμακώσεις ή πακέτα κατανάλωσης αποτελεί βασικό εργαλείο εμπορικής διαφοροποίησης και ενίσχυσης του ανταγωνισμού και δεν προϋποθέτει εξειδικευμένη γνώση από πλευράς πελατών.
  3. Τροποποίηση συμβάσεων: Η ρύθμιση σύμφωνα με την οποία μονομερείς τροποποιήσεις απαγορεύονται στα σταθερά τιμολόγια και επιτρέπονται στα κυμαινόμενα τιμολόγια μετά την πάροδο 6 μηνών μόνο για σπουδαίους λόγους και υπό την προϋπόθεση προηγούμενης έγκρισης της ΡΑΑΕΥ τουλάχιστον δύο μήνες πριν την έναρξη ισχύος τους, δεν προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο .
  4. Προφορική σύναψη σύμβασης προμήθειας: Η τηλεφωνική σύναψη συμβάσεων προμήθειας φυσικού αερίου προβλέπεται σαφώς στην ισχύουσα νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή και η προτεινόμενη απαγόρευση έρχεται σε αντίθεση με τις κείμενες διατάξεις.
  5. Ανάκτηση προωθητικών παροχών: Η απαγόρευση ανάκτησης παροχών, όπως τα προσφερόμενα δώρα προσέλκυσης νέων πελατών, συνιστά σημαντικό περιορισμό της εμπορικής ελευθερίας των προμηθευτών και δεν σχετίζεται με τις ρυθμίσεις περί ρητρών πρόωρης αποχώρησης.
  6. Διαφημίσεις: Η διαφήμιση αποτελεί μορφή επικοινωνίας που υλοποιείται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με σκοπό την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών του διαφημιζόμενου και την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών. Η προσυμβατική ενημέρωση παρέχεται σε επόμενο στάδιο, αφού ο καταναλωτής εκδηλώσει ενδιαφέρον και επικοινωνήσει με τον διαφημιζόμενο για περαιτέρω πληροφορίες.