Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής: Κίνδυνος επιβαρύνσεων στους λογαριασμούς ρεύματος

Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής: Κίνδυνος επιβαρύνσεων στους λογαριασμούς ρεύματος
Παρασκευή, 15/03/2024 - 06:45

Τον κίνδυνο καθυστερήσεων στην υλοποίηση του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής θέτει ο ΑΔΜΗΕ απέναντι στο αίτημα των φορέων της Κρήτης να γίνει πλήρης υπογειοποίηση του καλωδίου που θα συνδέσει το νησί με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Επιπλέον, θέτει θέμα επιβάρυνσης των καταναλωτών με δεδομένο ότι ενδεχόμενος νέος σχεδιασμός θα εκτοξεύσει το κόστος υλοποίησης του έργου σε δυσθεώρητα ύψη. Να σημειωθεί ότι την υπογειοποίηση του έργου ζητούν οι τοπικοί φορείς καθώς εκτιμάται ότι ο αρχικός σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ, που προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, διπλού κυκλώματος, ύψους 35 μέτρων, μέσα από ημιορεινούς και ορεινούς όγκους από τα Χανιά μέχρι το Ανατολικό Ρέθυμνο, δημιουργεί ζητήματα σε οικισμούς και οπτικές οχλήσεις. Με βάση τους τοπικούς παράγοντες, το υπόγειο τμήμα, που έχει προβλεφθεί να είναι μήκους 4,5 χιλιομέτρων, θα πρέπει να επεκταθεί και σε μεγάλο μέρος των υπόλοιπων 96,8 χιλιομέτρων. Με τις εκτιμήσεις ότι το πρόσθετο κόστος για αλλαγή σχεδιασμού θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ οι επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς ΥΚΩ θα είναι μεγάλες.

Πάντως, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ σε συνάντηση που έχει με τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρουσίασε τη νέα γραμμή μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα, η έγκαιρη ολοκλήρωση της οποίας θα συμβάλει ώστε η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής να μπει σε πλήρη λειτουργία το 2025.
Κατά την τοποθέτηση του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης τόνισε ότι η γραμμή Χανιά – Δαμάστα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τμήμα του ευρύτερου έργου της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Υπογράμμισε δε τη νευραλγική σημασία της έγκαιρης ολοκλήρωσης της νέας γραμμής για τη διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος του νησιού και την αποφυγή blackout. Η ευστάθεια αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια εκτοξεύεται, καθώς και σε συνθήκες ακραίων κλιματικών φαινομένων, τα οποία γίνονται όλο και πιο συχνά.

Αναφορικά με τις επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει οι δημοτικές αρχές για το έργο της γραμμής Χανιά – Δαμάστα, τα στελέχη του Διαχειριστή εξήγησαν με λεπτομέρεια γιατί προτάσσεται η εναέρια όδευση της γραμμής έναντι της υπογειοποίησης, η οποία άλλωστε έχει ήδη γίνει σε 35 χλμ. γραμμών στην Κρήτη για την εξυπηρέτηση της μικρής διασύνδεσης με την Πελοπόννησο το διάστημα 2019-2020, καθώς και γιατί η μόνη επιπλέον υπογειοποίηση που είναι τεχνικά εφικτή για τη γραμμή Χανιά – Δαμάστα φτάνει τα 5 χλμ.

H πλήρης υπογειοποίηση όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού, αλλά καθυστερεί σημαντικά το έργο της διασύνδεσης στο σύνολό του, καθώς θα απαιτήσει νέα τεχνική μελέτη. Επιπρόσθετα, θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποίησης του έργου, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές.

Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ παρέθεσαν όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη ο Διαχειριστής στη φάση του σχεδιασμού του έργου (όρια οικισμών, περιοχές natura, αρχαιολογικοί χώροι, κοκ) καθώς και τις - τεχνικά εφικτές - αλλαγές που υλοποίησε στην όδευση κατ’ απαίτηση των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα να μην τίθεται σε κίνδυνο η ταχεία και πλέον οικονομική υλοποίηση του έργου.

Από εδώ και στο εξής, οι αλλαγές που μπορεί να γίνουν στη χάραξη του έργου έχουν μόνο σημειακό χαρακτήρα καθώς μεγαλύτερες τροποποιήσεις θα οδηγήσουν σε σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια του νησιού.

Εν κατακλείδι, η νέα γραμμή Χανιά – Δαμάστα ισχυροποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, διασφαλίζοντας την ηλεκτρική του τροφοδότηση, ακόμη και σε περίπτωση βλάβης της μικρής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου. Επιπλέον, βγάζει από το νησί τις ρυπογόνες μονάδες και διασφαλίζει χαμηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Σημειώνεται ότι παρόντες στη συνάντηση ήταν η Μαρία Κοζυράκη, γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, οι Αντιπεριφερειάρχες Νίκος Καλογερής και Νίκος Ξυλούρης, καθώς και οι δήμαρχοι: Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, Αποκόρωνα Χαράλαμπος Κουκιανάκης, Ρεθύμνου Γιώργης Μαρινάκης, Αμαρίου Παντελής Μουρτζανός, Μυλοποτάμου Γεώργιος Κλάδος και Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, από την επικράτεια των οποίων διέρχεται η νέα γραμμή. Αυτό που αποφασίστηκε κατά την σύσκεψη είναι το έργο να πάρει 2μηνη αναβολή, προκειμένου η Περιφέρεια από κοινού με τους δήμους να επανεξετάσουν σημειακά τι βελτιώσεις μπορούν να γίνουν αναφορικά με τεχνικά ζητήματα και να επανέλθουν καταθέτοντας ανάλογη πρόταση προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.