Π. Πέρκα: Η αλλαγή όρων σύνδεσης έργων ΑΠΕ, ολοκληρώνει το σκάνδαλο του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου

Π. Πέρκα: Η αλλαγή όρων σύνδεσης έργων ΑΠΕ, ολοκληρώνει το σκάνδαλο του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου
Δευτέρα, 21/11/2022 - 14:45

Επίκαιρη Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε η βουλευτής Φλώρινας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ με θέμα: την απόφαση του ΥΠΕΝ για την αλλαγή των όρων σύνδεσης των έργων ΑΠΕ, που σύμφωνα με την κ. Πέρκα, ολοκληρώνει το σκάνδαλο της ΝΔ σχετικά με τον διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο για να εξυπηρετηθούν επιλεκτικά μεγάλα συμφέροντα.

Το ΥΠΕΝ δημοσίευσε στις 12.8.2022, Υπουργική Απόφαση η οποία προβλέπει την αναδρομική κατηγοριοποίηση αιτημάτων χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης βάσει προτεραιοτήτων, κατόπιν εξουσιοδότησης του νόμου 4951/2022 με το Άρθρο 89, αναφέρει στην ερώτησή της η Πέτη Πέρκα. Η απόφαση αυθαίρετα προτεραιοποιεί έργα ανά περιοχές της χώρας, εξαντλώντας όλον τον διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο αποκλειστικά σε έργα στα οποία προσδίδονται επιλεκτικά, συγκεκριμένα, αυθαίρετα χαρακτηριστικά, όπως «μέγεθος» και γεωγραφική διασπορά.

Η απάντησηδε του Υπουργού σε σχετική ερώτησή μουότι προτεραιοποιούνται «τα μεγάλα έργα», δεν είναι επαρκής καθώς: α) ανά περιφερειακή ενότητα τα όρια ισχύος των έργων αλλάζουν β) υπάρχουν ομάδες όπου τα όρια είναι τέτοια, ώστε μόνο ένας έως δύο επενδυτές να έχουν δικαίωμα να προτεραιοποιηθούν (πχ Α5) γ) συγκεκριμένες περιοχές στην Ελλάδα εξαιρούνται δ) δεν ελέγχονται περιβαλλοντικά κριτήρια, κριτήρια απόδοσης των έργων, οικονομικής φερεγγυότητας των υποψηφίων παραγωγών, ιδιοκτησιακό επί των εκτάσεων, όπου θα πραγματοποιηθούν τα έργα ΑΠΕ κλπ. (διαβάστε εδώ τηναπάντησή μού).

Προκύπτει, επομένως, ότι μοναδικός γνώμονας για το ΥΠΕΝ ώστε να θεσπίσει αυτές της προτεραιότητες ήταν το μέγεθος των έργων και η περιοχή που θα εγκατασταθούν, εξυπηρετώντας συγκεκριμένα μεγάλα συμφέροντα. Πρόκειται για ένα ακόμα σκάνδαλο της ΝΔ. Διαφορετικά θα συνέχιζε ο ΑΔΜΗΕ να εξετάζει τα αιτήματα ανά γεωγραφική περιοχή όπως ήδη έπραττε έως τώρα και να κρίνει βάσει τεχνικών κριτηρίων την συνδεσιμότητα ή όχι των έργων. Είναι σαφές ότι η πολιτική επιλογή δεν είναι αποτέλεσμα μιας λελογισμένης και διαφανούς διαδικασίας. Όλη η αγορά των ΑΠΕ αναφέρεται σε φωτογραφικές διατάξεις εξυπηρέτησης λίγων και εκλεκτών πελατειακών σχέσεων εις βάρος της Ελληνικής κοινωνίας.

Το σκάνδαλο ξεκίνησε ήδη από το 2020, καθώς η κυβέρνηση δεν ενημέρωσε τους υποψήφιους επενδυτές για τον ελάχιστο διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο στο δίκτυο, παρά επέτρεπε να συνεχίζεται η αδειοδότηση από την ΡΑΕ και τις κατά τόπους υπηρεσίες (με τις ευλογίες του νόμου Χατζηδάκη Ν. 4685/2020), και μάλιστα παρότρυνε το επενδυτικό ενδιαφέρον. Η κυβέρνηση της ΝΔ οδήγησε σε αδιέξοδο έναν ολόκληρο κλάδο, την αγορά των ΑΠΕ μέσω ενός εισπρακτικού μηχανισμού παραβόλων και τεράστιων ποσών εγγυητικών ακόμη και για αιτήματα έργων μικρο-επενδυτών και αγροτών, τα οποία πιθανότατα δεν θα εξεταστούν ποτέ μετά την περιβόητη υπουργική απόφαση της 12ης Αυγούστου.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1) Με ποιο γνώμονα, χωρίς διαβούλευση στις 12 Αυγούστου, θεσπίστηκαν κριτήρια μεγέθους και «κόφτες» που διαχωρίζουν τα «χλωρά» από τα «ξερά» στα έργα ΑΠΕ;

2) Αφού γνώριζε ότι απομένει ελάχιστος διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος, γιατί οδήγησε τον κλάδο των ΑΠΕ σε μια ακόμη υπερθέρμανση, με χιλιάδες εκκρεμή αιτήματα, τα οποία δεν θα υλοποιηθούν ποτέ;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)