WindEurope: Η Ευρώπη χρειάζεται πρόσθετες επενδύσεις 2,4 δισ. ευρώ στα λιμάνια για να στηρίξει τα υπεράκτια αιολικά

WindEurope: Η Ευρώπη χρειάζεται πρόσθετες επενδύσεις 2,4 δισ. ευρώ στα λιμάνια για να στηρίξει τα υπεράκτια αιολικά
Δευτέρα, 03/11/2025 - 08:06

Χωρίς αναβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, η Ευρώπη δεν θα μπορέσει να επιτύχει τους στόχους της για εγκατάσταση 15 GW υπεράκτιων αιολικών ετησίως μετά το 2030, προειδοποιεί η WindEurope, σημειώνοντας ότι τα λιμάνια αποτελούν καίριο κρίκο της αλυσίδας καθαρής ενέργειας.

Για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες ανάγκες της υπεράκτιας αιολικής βιομηχανίας, απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στα ευρωπαϊκά λιμάνια τα επόμενα χρόνια έτσι ώστε να συμβαδίσουν με τους στόχους του 2050.

Μόνο την τελευταία τριετία έχουν επενδυθεί περίπου 4,4 δισεκατομμύρια ευρώ σε λιμενικές υποδομές, με στόχο να ενισχυθεί η δυνατότητα υποστήριξης της αιολικής βιομηχανίας. Ωστόσο, οι ανάγκες αυξάνονται ταχύτερα από τον ρυθμό αναβάθμισης των λιμένων, καθώς η ταχεία ανάπτυξη της υπεράκτιας αιολικής φέρνει νέες απαιτήσεις σε χώρο, αντοχή, εξοπλισμό και logistics σημείωνει η WindEurope.

Οι ολοένα και μεγαλύτερες ανεμογεννήτριες, ο αυξανόμενος όγκος εξαρτημάτων και η ανάγκη για εξειδικευμένες διαδικασίες εγκατάστασης απαιτούν λιμάνια με νέα χαρακτηριστικά — περισσότερες επιφάνειες συναρμολόγησης, βαθύτερα κρηπιδώματα, ισχυρότερα γερανοσυστήματα και δυνατότητα φιλοξενίας εξειδικευμένων πλοίων.

Όπως αναφέρει για να καταστούν δυνατές αυτές οι επενδύσεις, απαιτείται ένας συνδυασμός δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης. Τα ευρωπαϊκά λιμάνια επωφελούνται από την υποστήριξη σε επίπεδο ΕΕ, όπως η Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οι εθνικές κυβερνήσεις μπορούν επίσης να βοηθήσουν παρέχοντας εγγυήσεις, στοχευμένη χρηματοδότηση και πολιτικές που ενθαρρύνουν την αποτελεσματική χρήση των υφιστάμενων υποδομών. Η ισχυρότερη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ λιμένων θα βοηθήσει στην αποφυγή επικαλύψεων και στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων.

H WindEurope κάνει αναφορά στις δύο βασικές στρατηγικές που θα παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Η Στρατηγική της ΕΕ για τις Ναυτιλιακές Βιομηχανίες θα επικεντρωθεί στην υποστήριξη της κατασκευής πλοίων σε τμήματα της αγοράς όπου η Ευρώπη παραμένει ανταγωνιστική, ιδίως στα Πλοία Λειτουργίας Υπηρεσιών και στα Πλοία Μεταφοράς Πληρώματος. Η Στρατηγική της ΕΕ για τους Λιμένες θα στοχεύει σε μεγαλύτερο συντονισμό μεταξύ των κρατών μελών για την ευθυγράμμιση του χρονοδιαγράμματος και της κλίμακας των διαγωνισμών για υπεράκτια αιολική ενέργεια, στην ταχύτερη αδειοδότηση για αναβαθμίσεις λιμένων και στην ισχυρότερη οικονομική στήριξη από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB). Και οι δύο στρατηγικές θα αναγνωρίζουν τα λιμάνια ως κεντρικούς ενεργειακούς και μεταφορικούς κόμβους.

Η Ευρώπη επενδύει σημαντικά στα λιμάνια της. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον νέο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) για την περίοδο 2028-2034, προβλέπει 81,4 δισεκατομμύρια ευρώ για τη Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Από αυτά, περίπου 34 δισεκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν σε υποδομές μεταφορών μέσω της CEF Μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων. Για λόγους σύγκρισης, ο τρέχων προϋπολογισμός της CEF Μεταφορών (2021-2027) ανέρχεται σε περίπου 24 δισεκατομμύρια ευρώ. «Αυτή η αύξηση είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη. Η καλύτερη χρηματοδότηση σημαίνει περισσότερες ευκαιρίες για τη βελτίωση και την επέκταση των υπεράκτιων αιολικών λιμένων μας» αναφέρει χαρακτηριστικά η WindEurope.