Ήδη η τιμή του φυσικού αερίου κινείται ανοδικά με την τιμή του TTF την Παρασκευή στα 40,94 ευρώ/MWh γεγονός που οι αναλυτές αποδίδουν στην αναταραχή που επικρατεί στις διεθνείς ενεργειακές αγορές και η οποία όπως φαίνεται θα ενταθεί τις επόμενες ημέρες. Ενώ αλυσιδωτές επιπτώσεις από τις τιμές ενέργειας μέχρι την εφοδιαστική αλυσίδα αναμένεται να προκαλέσει το ενδεχόμενο να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ.
Με βάση στοιχεία που παραθέτει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, περίπου το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται μέσω Ορμούζ, καθιστώντας το κρίσιμο σημείο για τις ενεργειακές ροές. Οποιαδήποτε λοιπόν σοβαρή διατάραξη εκεί θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και την ενεργειακή ασφάλεια. Κατά μέσο όρο, πάνω από 3.000 δεξαμενόπλοια, διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ κάθε μήνα, με την πλειοψηφία αυτών να είναι ελληνόκτητα. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher, το πρώτο τρίμηνο του 2025 περί τα 1.201 ελληνόκτητα πλοία πέρασαν τα Στενά του Ορμούζ. Η διακοπή των ροών από τα Στενά του Ορμούζ, από όπου διέρχονται περίπου 17-20 εκατ. βαρέλια πετρελαίου και προϊόντων την ημέρα, θα προκαλούσε παγκόσμια αναστάτωση, εκτόξευση τιμών και ασφυξία σε ασιατικές κυρίως οικονομίες. Ηδη η αγορά πετρελαίου έχει καταγράψει σημαντική μεταβλητότητα μετά από τη στρατιωτική σύρραξη. Το Brent σημείωσε άνοδο έως και 11% από την έναρξη των συναλλαγών τη Δευτέρα 16 Ιουνίου, πριν διαμορφωθεί χθες γύρω στα 78 δολάρια το βαρέλι, ενώ το West Texas Intermediate βρίσκεται κοντά στα 76 δολάρια το βαρέλι. Σύμφωνα με τον ίδιο οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής μεταφέρουν περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας ημερήσιας παραγωγής μέσω των Στενών και οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω, εάν το Ιράν επιχειρήσει να τα μπλοκάρει, καθώς οι πελάτες σε όλο τον κόσμο θα προσπαθήσουν να καλύψουν τις δικές τους ενεργειακές ανάγκες. Μάλιστα όπως αναφέρει η Citigroup το μπρεντ θα μπορούσε να εκτοξευθεί σε περίπου 90 δολάρια το βαρέλι εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ.
Το ξέσπασμα της νέας κρίσης στη Μέση Ανατολή, την προηγούμενη εβδομάδα δεν έφερε πάντως σοβαρές επιτπώσεις στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι στο 1,75 ευρώ ανά λίτρο με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία. Η συγκράτηση των τιμών με οριακές αυξήσεις αποδίδεται από την κυβέρνηση στους ελέγχους που διενεργούνται στα πρατήρια από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η κρίση. Όπως είπε σε ραδιοφωνική του συνέτεθυξη πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου δείχνουν συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο και συγκράτηση στην αύξηση των τιμών λιανικής στα καύσιμα λόγω και των πυκνών ελέγχων και του ανταγωνισμού.
«Από την ώρα που έγινε γνωστό ότι έχει ξεκινήσει ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, ο οποίος συνεχίζει μέχρι και σήμερα, ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης ότι θα γίνουν έκτακτοι έλεγχοι στην αγορά καυσίμων και κυρίως σε ό,τι αφορά τη λιανική αγορά καυσίμων που αφορά τους καταναλωτές. Εκεί βλέπουμε ότι οι έλεγχοι αυτοί που γίνονται και είναι πάρα πολύ πυκνοί, δείχνουν ότι γενικώς υπάρχει συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο. Δεν βλέπουμε πολύ υψηλές ανατιμήσεις, αν και υπήρχαν καταγγελίες για τέτοιου είδους φαινόμενα. Ωστόσο, σύμφωνα και με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία που έχουμε από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, φαίνεται ότι οι αυξήσεις αυτές έχουν συγκρατηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό δείχνει μια καλή εικόνα. Δείχνει δύο πράγματα. Πρώτα από όλα ότι η αγορά γνωρίζει ότι επειδή ακριβώς υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός παντού και είναι ένας σοβαρός ελεγκτικός μηχανισμός, ξέρει ότι μπορεί να εφαρμόσει τον νόμο. Το δεύτερο είναι ότι υπάρχει κάποιος ανταγωνισμός μεταξύ των πρατηρίων καυσίμων» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.