Η ΕΕ εγκαινιάζει το Global Gateway για να ανταγωνιστεί το Belt and Road της Κίνας

Η ΕΕ εγκαινιάζει το Global Gateway για να ανταγωνιστεί το Belt and Road της Κίνας
Δευτέρα, 30/10/2023 - 12:13

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε μια σειρά από συμφωνίες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων σε ένα φόρουμ για το πρόγραμμα Global Gateway, το νέο σχέδιο εταιρικής σχέσης του μπλοκ για τις υποδομές, το οποίο θεωρείται ως εναλλακτική λύση στην παγκόσμια πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) της Κίνας.

Το πρώτο Φόρουμ τηςGlobal Gateway ξεκίνησε στις Βρυξέλλες στις 25 Οκτωβρίου και συμμετείχαν 90 κορυφαίοι κυβερνητικοί εκπρόσωποι από περισσότερες από 20 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 40 ηγετών και υπουργών κυρίως από τον Παγκόσμιο Νότο.

Η ΕΕ των 27 χωρών ανακοίνωσε ότι ηGlobal Gateway είχε ήδη συμφωνίες ύψους 66 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά την έναρξη της συνόδου κορυφής και προχώρησε στη σύναψη νέων συμφωνιών αξίας 3 δισεκατομμυρίων ευρώ με κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική κατά τη διάρκεια της πολυήμερης συνάντησης για τη στήριξη έργων που σχετίζονται με κρίσιμες πρώτες ύλες, πράσινη ενέργεια και διαδρόμους μεταφορών.

Στην εναρκτήρια ομιλία της, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποσχέθηκε να επιδιώξει επενδύσεις υψηλής ποιότητας, λέγοντας ότι ηGlobal Gateway αποτελεί «καλύτερη επιλογή» για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή καθαρών υποδομών.

«ΗGlobal Gateway έχει ως στόχο να δώσει στις χώρες μια επιλογή, και μάλιστα μια καλύτερη επιλογή», δήλωσε η ίδια, προσθέτοντας ότι άλλες επενδυτικές επιλογές συχνά έχουν «υψηλό τίμημα» για το περιβάλλον, τα δικαιώματα των εργαζομένων και την κυριαρχία.

ΗGlobal Gateway, η οποία ξεκίνησε στα τέλη του 2021 και υποστηρίχθηκε από την φον ντερ Λάιεν, διέθεσε 300 δισεκατομμύρια ευρώ σε μια προσπάθεια να εξορθολογίσει την επενδυτική και αναπτυξιακή συνεργασία της ΕΕ σε όλο τον κόσμο. Οι αξιωματούχοι λένε ότι το πρόγραμμα θα δώσει προτεραιότητα σε έργα που επικεντρώνονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ψηφιακή μετάβαση και τη βιωσιμότητα, καθώς οι Βρυξέλλες επιδιώκουν να κινητοποιήσουν επενδύσεις από τα κράτη μέλη και τον ιδιωτικό τομέα.

Οι αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν αποφύγει να διαμορφώσουν δημοσίως τηνGlobal Gateway ως εναλλακτική λύση στην BRI, αλλά η σύνοδος κορυφής στις Βρυξέλλες πραγματοποιείται μια εβδομάδα αφότου η Κίνα συγκέντρωσε εκπροσώπους περισσότερων από 130 χωρών για να γιορτάσει τη 10η επέτειο του παγκόσμιου επενδυτικού σχεδίου της ύψους 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων και η ΕΕ φαίνεται να δίνει προτεραιότητα σε στοιχεία όπως η διαφάνεια και η περιβαλλοντική βιωσιμότητα, τα οποία αποτέλεσαν επανειλημμένα σημεία κριτικής για την BRI του Πεκίνου.

Μιλώντας στο RFE/RL, οι διπλωμάτες της ΕΕ εξέφρασαν σιωπηρή υποστήριξη για τηνGlobal Gateway, αλλά εξέφρασαν ανησυχίες ότι το πρόγραμμα αντιμετωπίζει αντίθετους ανέμους από τις αντικρουόμενες στάσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και των διαφόρων οργανισμών της ΕΕ σχετικά με τον τρόπο υποστήριξης του προγράμματος, καθώς και αμφιβολίες για το αν οι Βρυξέλλες μπορούν να κάνουν πιο ελκυστικές προσφορές στις χώρες εταίρους από ό,τι η Κίνα.

«ΗGlobal Gateway είναι όπως τόσες άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ - μια καλή ιδέα, αλλά τελικά πρόκειται για την «επανασυσκευασία» παλαιών χρημάτων και, όπως πάντα, την περιπλέκει με την ύπαρξη 10 ή περισσότερων διαφορετικών χαρτοφυλακίων αντί για ένα μεγάλο ταμείο μετρητών», δήλωσε στο RFE/RL ένας διπλωμάτης της ΕΕ που ζήτησε ανωνυμία για να μιλήσει στα μέσα ενημέρωσης.

Ο διπλωμάτης πρόσθεσε ότι «φυσικά» η Global Gateway είναι ένας «ανταγωνιστής της BRI, αλλά δεν το λέμε αυτό δυνατά», διότι τότε περιορίζεται η ελκυστικότητα για τις χώρες-εταίρους να συνάψουν συμφωνίες με τα προγράμματα, κάνοντας να φαίνεται ότι η συνεργασία συνοδεύεται από «όρους».

Κατά τη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες, η φον ντερ Λάιεν προσπάθησε να πλαισιώσει τηνGlobal Gateway ως έναν βιώσιμο τρόπο για την κατασκευή υποδομών μακροπρόθεσμα, λέγοντας ότι «καμία χώρα δεν πρέπει να βρεθεί αντιμέτωπη με μια κατάσταση στην οποία η μόνη επιλογή για τη χρηματοδότηση των βασικών υποδομών της είναι να πουλήσει το μέλλον της».

Οι αξιωματούχοι της ΕΕ παρουσίασαν μια σειρά νέων συμφωνιών που περιλαμβάνουν συμφωνίες για κρίσιμες πρώτες ύλες με τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και τη Ζάμπια, καθώς και συνεργασία για καθαρή ενέργεια με το Μπαγκλαντές, το Πράσινο Ακρωτήριο, τη Ναμίμπια, τις Φιλιππίνες, την Τανζανία και το Βιετνάμ.

Κατά τη σύνοδο κορυφής χορηγήθηκε επίσης επιχορήγηση ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ στη Μολδαβία για την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών, νέα συμφωνία για την υποστήριξη της ένταξης του Τουρκμενιστάν στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και επένδυση ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ για την προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στο Τατζικιστάν. Ο υπουργός Εξωτερικών του Τατζικιστάν Σιροτζιντίν Μουχριντίν ηγήθηκε επίσης μιας αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες που παρουσίασε στους επενδυτές τον υδροηλεκτρικό τομέα της χώρας της Κεντρικής Ασίας ως μέρος μιας ευρύτερης μετάβασης στην πράσινη ενέργεια για την περιοχή.

Άλλες μικρότερης κλίμακας συμφωνίες συνήφθησαν με την Αρμενία για την επένδυση 10 εκατομμυρίων ευρώ στην εκπαίδευση και με τη Γεωργία με τη μορφή επιχορήγησης 16 εκατομμυρίων ευρώ για τη βελτίωση της ασφάλειας κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου Ανατολής-Δύσης της χώρας, ο οποίος αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των φιλοδοξιών της Τιφλίδας για συνδεσιμότητα κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας και έχει κατασκευαστεί κυρίως από κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Αυτή η πληθώρα συμφωνιών σηματοδότησε μια αξιοσημείωτη αρχή για την Global Gateway, δήλωσε ένας άλλος διπλωμάτης της ΕΕ στο RFE/RL.

«Η ιδέα είναι πραγματικά κάτι που η ΕΕ μπορεί να προσφέρει στην παγκόσμια αρένα», σημείωσε ο διπλωμάτης, προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα πρέπει να επικεντρωθεί περισσότερο στο να είναι «πιο ορατό».

«Είμαστε ο μεγαλύτερος δωρητής αναπτυξιακής συνεργασίας στον κόσμο, αλλά ποιος το γνωρίζει αυτό;» σημείωσε ο διπλωμάτης.

Ένας άλλος διπλωμάτης της ΕΕ εξέφρασε την ανησυχία του για τη φαινομενικά χαμηλού επιπέδου πολιτική εκπροσώπηση στη σύνοδο κορυφής της Global Gateway.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν αρχηγοί κρατών από την Αρμενία, τις Κομόρες, τη Ναμίμπια, τη Μαυριτανία, τη Σενεγάλη και τη Σομαλία, καθώς και πρωθυπουργοί από την Αλβανία, το Μπαγκλαντές, το Πράσινο Ακρωτήριο, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, την Αίγυπτο, τη Γεωργία, τη Μολδαβία, το Μαρόκο, τη Ρουάντα και τη Σερβία.

Ωστόσο, πολλές χώρες της ΕΕ δεν έστειλαν τους κορυφαίους αξιωματούχους τους να παραστούν στη συνάντηση, με τη Γερμανία να εκπροσωπείται από τον γραμματέα της για το κλίμα και τη Δανία και τη Γαλλία από τους γραμματείς τους για την ανάπτυξη. Η Ιταλία, εν τω μεταξύ, δεν έστειλε κανέναν εκπρόσωπο.

«[ Global Gateway] είναι ένα παράξενο θηρίο», δήλωσε ο διπλωμάτης. «Οι προθέσεις της είναι σοβαρές και αξιέπαινες, αλλά κοιτάξτε τον κατάλογο των συμμετεχόντων και θα καταλάβετε αρκετά. Αρκετοί ηγέτες εκτός ΕΕ, αλλά σχεδόν κανείς από τη δική μας πλευρά».

Το κατά πόσον η Global Gateway θα μπορέσει να αποσπάσει αρκετή εσωτερική υποστήριξη για να προσφέρει απτά αποτελέσματα επί τόπου θα είναι κεντρικό στοιχείο για την επιτυχία της, δήλωσε στο RFE/RL η Αντρέα Μπρίνζα, συνιδρύτρια του Ρουμανικού Ινστιτούτου για τη Μελέτη της Ασίας-Ειρηνικού.

«Προς το παρόν, η Global Gateway είναι μόνο ένα σύνθημα», είπε. «[Είναι] ένα εμπορικό σήμα που περιτυλίγει πολύ καλά την αφήγηση της ΕΕ για την [ανάπτυξη] - δυστυχώς, δεν έχει ακόμη ουσία.»

Η BRI της Κίνας έχει αντιμετωπίσει σκάνδαλα και αντιδράσεις τα τελευταία χρόνια λόγω περιβαλλοντικών ζημιών, εκτεταμένου δανεισμού και διαφορών συμβάσεων. Μελέτη του AidData Lab στο College of William and Mary στη Βιρτζίνια διαπίστωσε ότι το 35% των έργων BRI υπέστησαν σκάνδαλα διαφθοράς, παραβιάσεις της εργασίας, περιβαλλοντικούς κινδύνους και δημόσιες διαμαρτυρίες.

Αλλά η BRI έχει επίσης μέχρι στιγμής δημιουργήσει στοχευμένες προσφορές με φαινομενικά ελκυστικό τρόπο για τις κυβερνήσεις, παρά τις αντιφάσεις της. Έχει επίσης επωφεληθεί από τη γρήγορη εφαρμογή λόγω του ρόλου των κινεζικών κρατικών εταιρειών και των δανειστών που ακολουθούν τις οδηγίες της ηγεσίας του Κομμουνιστικού Κόμματος.

Η Ρομάνα Βλαχούτιν, διακεκριμένη συνεργάτης στο German Marshall Fund και πρώην ειδική απεσταλμένη της ΕΕ για τη συνδεσιμότητα, δήλωσε στο RFE/RL ότι η Global Gateway δεν διαθέτει επί του παρόντος «ένα σαφές στρατηγικό όραμα για το πώς θα συμβάλει στη δημιουργία νέων διαφοροποιημένων και ανθεκτικών αλυσίδων αξίας».

Πρόσθεσε ότι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετωπίζει το εγχείρημα είναι το πώς θα δοθούν κίνητρα στις ιδιωτικές αγορές σε όλο το μπλοκ και στη Δύση γενικότερα να επενδύσουν στους τύπους έργων που θα μπορούσαν να έχουν μετασχηματιστικό αντίκτυπο.