Γιάννης Τριήρης: Ποιος «σκοτώνει» το καλάθι του νοικοκυριού;

Γιάννης Τριήρης: Ποιος «σκοτώνει» το καλάθι του νοικοκυριού;
Τρίτη, 15/11/2022 - 06:11

Οι επικοινωνιακές υπερβολές από μέρους της κυβέρνησης και ιδιαίτερα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, δημιούργησαν υπερβολικές προσδοκίες στους καταναλωτές για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Έτσι λοιπόν το πολυδιαφημισμένο «καλάθι του νοικοκυριού» έπεσε θύμα των ίδιων των εμπνευστών του, καθώς ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης και ο αναπληρωτής του Νίκος Παπαθανάσης με λεκτικές και τηλεοπτικές υπερβολές παρουσίασαν μια πλασματική πραγματικότητα στους καταναλωτές.

Και οι τελευταίοι στις επισκέψεις τους στα σούπερ μάρκετ, όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο, διαπιστώνουν ότι τα προϊόντα του καλαθιού δεν τα λες και φθηνά. Ίσως λίγο φθηνότερα από αντίστοιχα προϊόντα, αλλά σε καμία περίπτωση φθηνά.

Και πως να είναι άλλωστε αφού η ακρίβεια καλπάζει. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε ετήσια βάση όλο και πιο εμφανής είναι η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα καθώς στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι τα γαλακτοκομικά και αυγά με ποσοστό 24,2%, ψωμί και δημητριακά 19,3%, κρέατα 17,3%, έλαια και λίπη 16,6 % και καφές, κακάο, τσάι με αύξηση 13,4%.

Απέναντι σ΄ αυτές τις αυξήσεις τιμών, το καλάθι του νοικοκυριού έχει να «επιδείξει», σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μια μείωση της δαπάνης για τρόφιμα της τάξης του 12% απ΄ ότι πριν το «λανσάρισμά» του.

Έστω και αυτή η μείωση της δαπάνης για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, πάντως, δεν πρέπει να απαξιώνεται. Αποτελεί μια μικρή ανάσα, μέσα στην πλημμύρα των αυξήσεων.

Όμως, οι επικοινωνιακές υπερβολές των κυβερνώντων είχαν δημιουργήσει λανθασμένες εντυπώσεις στους καταναλωτές, που θεωρούσαν ότι θα γέμιζαν το ψυγείο και τα ντουλάπια τους με φθηνά τρόφιμα.

Και όταν είδαν την σκληρή πραγματικότητα, μιας απλής επιβράδυνσης της ακρίβειας και όχι πραγματικών μειώσεων, απογοητεύτηκαν.

Και αυτό καταγράφεται και στην προαναφερόμενη έρευνα , καθώς στην ερώτηση προς τους καταναλωτές που «καίει», αν το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι μια θετική πρωτοβουλία, το 50% απαντά με ένα μεγαλοπρεπές όχι, το 25% ούτε διαφωνεί ούτε συμφωνεί, ενώ μόλις το 22% το θεωρεί θετική πρωτοβουλία.

Τζίφος η κυβερνητική πρωτοβουλία λοιπόν. Το «καλάθι του νοικοκυριού», δεν δικαίωσε τις προσδοκίες να αποτελέσει ισχυρό ανάχωμα απέναντι στην ακρίβεια, ούτε έδωσε πολιτικούς «πόντους» στην κυβέρνηση.