Αναφορά, σχετικά με δελτίο Τύπου της Κίνησης Πολιτών «Αδικημένοι του Προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» όπου, καταγγέλλουν την άδικη και αυθαίρετη εξαίρεση πολιτών από τη δυνατότητα υπαγωγής τους στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 – Γ’ Κύκλος» ή/και την μερική στέρηση δικαιωμάτων τους, σχετικών με το εν λόγω Πρόγραμμα, κατέθεσαν επτά (7) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της ΚΟ, Πέτης Πέρκα.
Οι πολίτες σημειώνουν πως, τα αναδρομικά κριτήρια που εισήχθησαν για την υπαγωγή στο Πρόγραμμα, αλλά και για το ύψος της σχετικής κρατικής επιδότησης, οδήγησαν στη διάκριση των πολιτών αυθαίρετα, παράνομα, καταχρηστικά και σε ευθεία καταστρατήγηση του Συντάγματος. Οι τρεις κατηγορίες ενώ, αφορούσαν δικαιούχους με τα ίδια κριτήρια και προϋποθέσεις του εν λόγω Προγράμματος, είχαν ως αποτέλεσμα κάποιοι να λαμβάνουν 9.000 ευρώ επιδότηση, άλλοι 3.000 ευρώ επιδότηση και η τρίτη κατηγορία να μη λαμβάνει ούτε ένα ευρώ ως κρατική επιδότηση για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος.
Ακολουθεί η αναφορά όπως κατατέθηκε:
ΑΝΑΦΟΡΑ
Για τους Υπουργούς: Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Θέμα: «Καταγγελία κίνησης πολιτών για το Πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Επισυνάπτουμε δελτίο Τύπου της Κίνησης Πολιτών «Αδικημένοι του Προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» όπου, καταγγέλλουν την άδικη και αυθαίρετη εξαίρεση πολιτών από τη δυνατότητα υπαγωγής τους στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 – Γ’ Κύκλος» ή/και την μερική στέρηση δικαιωμάτων τους, σχετικών με το εν λόγω Πρόγραμμα.
Αναφέρουν ειδικότερα πως, τα αναδρομικά κριτήρια που εισήχθησαν για την υπαγωγή στο Πρόγραμμα αλλά και για το ύψος της σχετικής κρατικής επιδότησης οδήγησαν στη διάκριση των πολιτών αυθαίρετα, παράνομα, καταχρηστικά και σε ευθεία καταστρατήγηση του Συντάγματος, όπως σημειώνουν σε τρεις κατηγορίες ενώ πληρούσαν τα ίδια κριτήρια και προϋποθέσεις του εν λόγω Προγράμματος, με κάποιους να λαμβάνουν 9.000 ευρώ επιδότηση, άλλους 3.000 ευρώ επιδότηση και την τρίτη κατηγορία να μη λαμβάνει ούτε ένα ευρώ ως κρατική επιδότηση για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος.
Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τις ενέργειές σας
Αθήνα, 10 Σεπτεμβρίου 2025
Οι Βουλευτές
Θεοπίστη (Πέτη ) Πέρκα
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Τζανακόπουλος Δημήτριος
Φερχάτ Οζγκιούρ
Δελτίο Τύπου της Κίνησης Πολιτών
«Αδικημένοι του Προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Το παρόν Δελτίο Τύπου αφορά την άδικη και αυθαίρετη εξαίρεση Πολιτών από τη δυνατότητα υπαγωγής τους στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 – Γ’ Κύκλος» ή/και την μερική στέρηση δικαιωμάτων τους, σχετικών με το εν λόγω Πρόγραμμα.
Συγκεκριμένα, με τις αρχικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ 132625/31-5-2024 και ΚΥΑ 28452/17-2-2025) του Γ Κύκλου του Προγράμματος, προβλέφθηκε χρηματοδότηση φυσικών προσώπων, χρηματικού ύψους έως 9.000 ευρώ, για αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και επιπλέον ποσό επιδότησης για απόσυρση παλαιών οχημάτων και εγκατάσταση σταθμών φόρτισης. Το Πρόγραμμα σε αυτή του τη φάση (δηλαδή σαν Γ’ κύκλος) ξεκίνησε τον Ιούνιο 2024, διεκόπη προσωρινά λόγω εξάντλησης πόρων, επαναχρηματοδοτήθηκε τον Φεβρουάριο του 2025 και παρατάθηκε έως και τις 30 Ιουνίου 2025. Κατά το διάστημα αυτό χιλιάδες πολίτες προχώρησαν σε αγορές ηλεκτρικών οχημάτων, βασίζοντας τον οικονομικό προγραμματισμό τους στην εύλογη εμπιστοσύνη που τούς παρείχαν οι νομικές δεσμεύσεις του κράτους και των (συν)αρμόδιων Υπουργείων μέσω των εκδοθεισών Πράξεων (και συγκεκριμένα της υπ’αριθμ.132625/31-5-2024 ΚΥΑ και της υπ’ αριθμ. 28452/17-2-2025 ΚΥΑ).
Ωστόσο, με μεταγενέστερη Πράξη [υπ’αριθμ. 124757/31-7-2025 ΚΥΑ], το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τα συναρμόδια Υπουργεία εισήγαγαν αναδρομικά νέα κριτήρια για την υπαγωγή στο Πρόγραμμα αλλά και για το ύψος της σχετικής κρατικής επιδότησης :όρισαν αυθαίρετα ως επιλέξιμες αγορές ηλεκτρικού οχήματος μόνο όσες πραγματοποιήθηκαν από τις 7-6-2025 και μετά και, επιπροσθέτως, εξαίρεσαν εντελώς όσες έγιναν στο χρονικό διάστημα από 17-2-2025 έως και 6-6-2025, ενώ μείωσαν την επιδότηση από 9.000 ευρώ σε μόλις 3.000 ευρώ για όσους είχαν προβεί σε αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος μεταξύ 7-6- 2025 και 30-6-2025.
Αυτό είχε ως συνέπεια να διακριθούν οι πολίτες, αυθαίρετα, παράνομα, καταχρηστικά και σε ευθεία καταστρατήγηση του Συντάγματος, σε τρεις κατηγορίες ενώ πληρούσαν τα ίδια κριτήρια και προϋποθέσεις του εν λόγω Προγράμματος: (α) όσοι έλαβαν κανονικά έως 9.000 ευρώ, δεδομένου ότι αυτή η κατηγορία έκανε τη σχετική και ανωτέρω περιγραφόμενη αγορά οχήματος από την αρχή του συγκεκριμένου κύκλου του Προγράμματος και έως και το τέλος περίπου του Φεβρουαρίου του 2025 , (β) όσοι έλαβαν ή ευλόγως προσδοκούν ότι θα λάβουν έως 3.000 ευρώ και έκαναν τη σχετική αγορά οχήματος από τις 7-6-2025 και μετά, και (γ) όσοι αποκλείστηκαν πλήρως και δεν προβλέπεται να λάβουν τίποτα ως κρατική επιδότηση για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η τρίτη κατηγορία (γ’) δεν προβλέπεται να λάβει κανένα χρηματικό ποσό επιδότησης ούτε για την απόσυρση παλαιού οχήματος και ούτε και για την εγκατάσταση σταθμού φόρτισης (σσ: σε αντίθεση με τις άλλες δύο).
Η δυσμενής αυτή ρύθμιση (που εισάγει η τελευταία και υπ’αριθμ. 124757/31-7-2025 ΚΥΑ ) είναι παράνομη, καταχρηστική και αντισυνταγματική, διότι: (i) παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης και την αρχή της αναλογικότητας, (ii) παραβιάζει την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των Διοικουμένων προς τη Διοίκηση και την αρχή της Χρηστής Διοίκησης, (iii) συνιστά αναδρομική κατάργηση δικαιωμάτων χωρίς τεκμηρίωση σπουδαίου λόγου δημοσίου συμφέροντος ή/και χωρίς επαρκή νομική αιτιολόγηση. Επιπροσθέτως, το θέμα της τεχνητής/προσχηματικής/καταχρηστικής επίκλησης σε «έλλειψη διαθέσιμων κεφαλαίων», τα οποία τα εμφανίζει και τα εξαφανίζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τα συναρμόδια Υπουργεία κατά ιδιαζόντως περίεργο τρόπο, χρήζει διερεύνησης, αφού πλέον και η ίδια η πορεία του Προγράμματος αποδεικνύει με πασίδηλο τρόπο την εν λόγω προσχηματική «έλλειψη ή εξάντληση των σχετικών κονδυλίων» δεδομένου ότι το πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά μέχρι σήμερα και μάλιστα και με αυξημένα κονδύλια που, ως εκ θαύματος, βρέθηκαν και μάλιστα πολύ πριν τις 30.6.2025 (!!!) και διαφημίστηκαν και δεόντως με Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών!!!
Επιπλέον, η διατήρηση της πλατφόρμας υποβολής των σχετικών αιτήσεων ανοικτής, χωρίς όμως τη δυνατότητα οριστικής υποβολής αιτήσεων (σσ: κάτι που γινόταν αντιληπτό από τους ανυποψίαστους πολίτες μόνο στο τελευταίο βήμα της σχετικής διαδικασίας), παραπλάνησε χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι βασίστηκαν στις νομικές δεσμεύσεις του Κράτους και της Διοίκησης για τη λήψη της σχετικής επιδότησης και υπέστησαν οικονομική ζημία αφού δεν τους επετράπη ούτε καν να υποβάλουν την αίτησή τους, ενώ ταυτόχρονα, το γεγονός αυτό κατέδειξε και το πόσο παράνομες και δόλιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αφού δεν είναι νόμιμη η άρνηση παραλαβής αιτήσεων πολιτών από τη Διοίκηση. Κάθε Υπουργείο είναι άλλωστε υποχρεωμένο να παραλαμβάνει κάθε έγγραφο που του απευθύνεται, ανεξαρτήτως του τρόπου υποβολής, το οποίο πρέπει και να πρωτοκολλείται.
Ζητούμε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας με την πλήρη ένταξη όλων των δικαιούχων, που προέβησαν σε αγορές οχημάτων έως και τις 30-6-2025, στις διατάξεις των ΚΥΑ 132625/31-5-2024 και 28452/17-2-2025. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλώνουμε ότι θα προσφύγουμε σε ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια, καθώς και σε αρμόδιους Θεσμούς, προκειμένου να διεκδικήσουμε την πλήρη ικανοποίηση των δικαιωμάτων μας.