Με την απόφαση αυτή, η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το τέλος Ιουνίου, το WACC του ΑΔΜΗΕ για το 2025 θα ανέλθει στο 8,45%, έναντι 7,45% που ισχύει σήμερα. Η προσαύξηση αποτυπώνει τη σημασία του έργου, το οποίο θεωρείται επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα για την ασφάλεια εφοδιασμού και τη συνοχή του ελληνικού ενεργειακού συστήματος. Η αναπροσαρμογή της απόδοσης θα μεταφραστεί σε αντίστοιχη αύξηση των τελών χρήσης συστήματος μεταφοράς από την 1η Ιουλίου, ενισχύοντας τα ρυθμιζόμενα έσοδα του Διαχειριστή. Η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης–Αττικής υλοποιήθηκε από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, «Αριάδνη Interconnection», με συνολικό προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2021–2027, μέσω του οποίου διατέθηκαν 535,5 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωσή της, η Κρήτη συνδέεται πλέον πλήρως με το ηπειρωτικό δίκτυο, γεγονός που αίρει την ηλεκτρική απομόνωση του μεγαλύτερου νησιού της χώρας και μειώνει δραστικά το κόστος ηλεκτροπαραγωγής.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η λειτουργία της διασύνδεσης αναμένεται να επιφέρει εξοικονόμηση της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ ετησίως. Σε συνδυασμό με τη διασύνδεση Κρήτης–Πελοποννήσου που λειτουργεί από το 2021, το συνολικό οικονομικό όφελος φθάνει τα 550 εκατ. ευρώ.
Οι καταναλωτές σε όλη τη χώρα ωφελούνται άμεσα, καθώς μειώνεται η εξάρτηση από τοπικές μονάδες υψηλού κόστους και περιορίζονται οι επιδοτήσεις ΥΚΩ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο της διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής δεν είχε συμπεριληφθεί στο προηγούμενο αίτημα του ΑΔΜΗΕ για το WACC της περιόδου 2022–2025. Ο Διαχειριστής είχε επιλέξει εξαρχής η ανάκτηση της επένδυσης να ξεκινήσει μετά την εμπορική λειτουργία του έργου, μέσω ειδικού premium στο WACC, το οποίο ενεργοποιείται από το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Πέραν της απόφασης για το 2025, ο ΑΔΜΗΕ ετοιμάζεται να καταθέσει μέσα στο καλοκαίρι το αίτημά του προς τη ΡΑΑΕΥ για τον καθορισμό της απόδοσης κεφαλαίων της επόμενης τετραετίας, δηλαδή για την περίοδο 2026–2029. Αν και ο στόχος είναι η διαδικασία να ολοκληρωθεί εντός του έτους, η εμπειρία δείχνει πως οι διαβουλεύσεις μπορεί να παραταθούν και εντός του 2026, όπως συνέβη στον προηγούμενο κύκλο.
Παράλληλα με τη διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, ο ΑΔΜΗΕ θα αρχίσει να εγγράφει έσοδα και για το δεύτερο μεγάλο διεθνές του έργο, τη διασύνδεση Κρήτης–Κύπρου (Great Sea Interconnector), παρότι η κατασκευή του δεν έχει ακόμη ξεκινήσει.
Με βάση τη μεθοδολογία που έχει εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ τον Σεπτέμβριο του 2024, ο Διαχειριστής θα μπορεί να ανακτά σταδιακά δαπάνες που σχετίζονται με το έργο, αρχής γενομένης από το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Συγκεκριμένα, η ΡΑΑΕΥ αναμένεται να εγκρίνει ποσό 7,3 εκατ. ευρώ που θα ενσωματωθεί στα τέλη χρήσης του συστήματος. Το Great Sea Interconnector έχει συνολικό προϋπολογισμό 1,939 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 647 εκατ. ευρώ προέρχονται από ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί από τους καταναλωτές Ελλάδας και Κύπρου, σε βάθος 35 ετών.
Η κατανομή έχει συμφωνηθεί σε αναλογία 37% για την Ελλάδα και 63% για την Κύπρο. Η πλευρά της Κύπρου, ωστόσο, δεν θα επιβαρυνθεί κατά την περίοδο κατασκευής του έργου, δηλαδή έως το 2029. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) έχει εγκρίνει για την πενταετία 2025–2029 επιτρεπόμενο έσοδο 25 εκατ. ευρώ ετησίως (125 εκατ. ευρώ συνολικά), το οποίο θα καλυφθεί από τα έσοδα των δικαιωμάτων εκπομπών CO₂ (ETS). Η αξιοποίηση αυτών των ποσών προϋποθέτει την έγκριση της κυπριακής κυβέρνησης.