Λογαριασμοί ρεύματος: Πώς προτείνουν οι προμηθευτές να γίνεται η ενημέρωση των καταναλωτών

Λογαριασμοί ρεύματος: Πώς προτείνουν οι προμηθευτές να γίνεται η ενημέρωση των καταναλωτών
Δευτέρα, 26/06/2023 - 07:55

Οι λογαριασμοί ρεύματος και η ατομική ενημέρωση των καταναλωτών για αλλαγές βρίσκονται και πάλι στο επίκεντρο.

Η ενημέρωση των καταναλωτών αποτελεί μια από τις βασικές ενστάσεις των προμηθευτών ενέργειας όσον αφορά τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις που προωθεί η ΡΑΑΕΥ στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας από την 1η Οκτωβρίου. Οι εταιρείες έχουν εξαπολύσει πυρ ομαδόν κατά της ρυθμιστικής παρέμβασης της Ανεξάρτητης Αρχής για την πρόβλεψη ατομικής ενημέρωσης στους καταναλωτές όταν τροποποιούνται οι συμβάσεις.

Μέτρο που θεωρεί άκρως απαραίτητο ο Συνήγορος του Καταναλωτή σημειώνοντας ότι έχουν πολλές φορές παρατηρηθεί φαινόμενα παραπλάνησης. «Κατά συνέπεια, θεωρούμε ότι όλοι οι καταναλωτές, ανεξαιρέτως, παρά την εξαίρεση που προβλέπει το κείμενο της διαβούλευσης για τους καταναλωτές των οποίων το τιμολόγιο δεν τροποποιείται, και λόγω της μεγάλης παρέλευσης χρόνου, θα πρέπει να ενημερωθούν πλήρως, 60 τουλάχιστον ημέρες πριν τη λήξη των έκτακτων μέτρων, με ατομική επιστολή, η οποία θα περιλαμβάνει όλες τις χρεώσεις Προμήθειας του ισχύοντος Τιμολογίου αναλυτικά, με τις μοναδιαίες τιμές χρέωσης, με παράθεση της μεθόδου υπολογισμών των χρεώσεων καθώς και με παραδείγματα χρέωσης για το τρέχον χρονικό διάστημα τιμολόγησης» σημειώνεται σε επιστολή που έστειλε στη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τα μέτρα που θα ισχύσουν με τη λήξη των έκτακτων μέτρων.

Κοινή συνισταμένη των εταιρειών που συμμετείχαν στη διαβούλευση είναι η διατήρηση της ενημέρωσης σε περίπτωση αλλαγής όρων στη σύμβαση ή μετάπτωσης σε διαφορετικό τύπο τιμολογίου, των ψηφιακών και τηλεπικοινωνιακών μέσων ενημέρωσης.

Την κατοχύρωση των εναλλακτικών μέσων ενημέρωσης του πελάτη ζητά η ΔΕΗ. Όπως επισημαίνει «επί του ισοδύναμου της έγχαρτης επιστολής ενημέρωσης που αποστέλλεται ταχυδρομικά με την ηλεκτρονική που αποστέλλεται μέσω email». Πέρα από την επισήμανση αυτή η ΔΕΗ τονίζει ότι έχει νομολογιακά κριθεί ως προς την υποχρέωση των προμηθευτών να ειδοποιούν τους πελάτες τους σχετικά με την τροποποίηση των όρων σύμβασης προμήθειας σε εξατομικευμένη βάση, ότι η ενημέρωση σε ειδικό πεδίου του λογαριασμού κατανάλωσης θεωρείται εφάμιλλη της ειδοποίησης μέσω επιστολής με την αυτονόητη προϋπόθεση ότι διασφαλίζεται κατά τρόπο ισοδύναμο ο επιδιωκόμενος σκοπός, δηλαδή η λήψη γνώσης του πελάτη.

Να μην είναι υποχρεωτική για όλους τους πελάτες η αποστολή έγχαρτης ενημέρωσης ζητά η Φυσικό Αέριο. Αναφέρει χαρακτηριστικά; «Στο τέλος της παρ. 2 αναφέρεται ότι «κρίνεται απαραίτητη η αποστολή προς τους Τελικούς Πελάτες του συνόλου των όρων της Σύμβασης Προμήθειας που θα εφαρμοστεί από την 1η Οκτωβρίου 2023 μέχρι την 31.07.2023». Θεωρούμε πως εφ’ όσον θα πραγματοποιηθεί ατομική και διαφανής Ενημέρωσης των Τελικών Πελατών σχετικά με τις όποιες τροποποιήσεις και με βάση τις παρεχόμενες οδηγίες, η επιπλέον αποστολή του συνόλου των όρων απαιτεί μεγάλες ποσότητες χαρτιού καθώς δεν διαθέτουν όλοι οι καταναλωτές ηλεκτρονική αλληλογραφία, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει τα διαχειριστικά κόστη. Επομένως προτείνουμε η εν λόγω αποστολή του συνόλου των όρων να μην είναι υποχρεωτική για όλους τους τελικούς πελάτες, δεδομένου πως θα ενημερωθούν αναλυτικά για τις όποιες τροποποιήσεις στη σύμβασή τους.»

Η Elpedison θεωρεί ότι η υποχρέωση αποστολής έγχαρτων επιστολών έχει μεγάλο κόστος για τις εταιρίες προμήθειας και αντιπροτείνει η ενημέρωση να γίνεται και με άλλους τρόπους, όπως email, τηλεφωνικά κλπ, με λιγότερες και απλούστερες διαδικασίες. Επικαλείται μάλιστα σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Τέλος σε ότι αφορά τις υποχρεώσεις που θέτει η Αρχή για την ανακοίνωση τιμών στην ιστοσελίδα της, στο Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών, καθώς και στην ιστοσελίδα e.katanalotis.gr, η Elpedison θεωρεί πως το Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών της Αρχής (energycost.gr) είναι επαρκής μέθοδος ενημέρωσης της Αρχής.

Επαρκή θεωρεί την ενημέρωση με ψηφιακά μέσα η NRG. Τονίζει ότι η διευκόλυνση της διαδικασίας προγνωστοποίησης των αλλαγών που θα επέλθουν στις συμβάσεις των πελατών με τη χρήση ψηφιακών κατά βάση μέσων όχι μόνο δεν περιορίζει την πρόσβαση σε ξεκάθαρη και πλήρη ενημέρωση, αλλά αντιθέτως την ενισχύει, καθώς πλέον τα ψηφιακά τηλεπικοινωνιακά κανάλια επικοινωνίας είναι ο βασικός σύνδεσμος μεταξύ προμηθευτών και τελικών καταναλωτών.

Εναλλακτικούς τρόπους ενημέρωσης ζητά και η Volton. Όπως επισημαίνει στην επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, ως προς την υποχρέωση ατομικής ενημέρωσης τω πελατών με την αποστολή 60 ημέρες πριν την έναρξη ισχύος τυχόν τροποποιήσεων των συμβατικών όρων και ειδικότερα αναφορικά με τη συμπερίληψη της εν λόγω επιστολής σε ξεχωριστό έγγραφο στον ίδιο φάκελο μαζί με τον λογαριασμό κατανάλωσης που θα σταλεί κατά τον μήνα Ιούλιο, υπενθυμίζεται ότι η σχετική διάταξη του ΚΠΗΕ ότι μπορεί η ενημέρωση να γίνεται με εναλλακτικούς τρόπους, εφόσον έχει συναινέσει σε αυτό ο πελάτης. «Σε περίπτωση που ο πελάτης αποδέχεται ως μοναδικό τρόπο επικοινωνίας τη συστημένη αλληλογραφία, ο προμηθευτής μπορεί να επιβάλλει χρέωση». Η εταιρεία προτείνει με τα ρυθμιστικά μέτρα που πρόκειται να λάβει η Αρχή να εφαρμοστούν ως προς την υποχρέωση των προμηθευτών για την ατομική ενημέρωση των καταναλωτών να ληφθούν υπόψη και οι εναλλακτικοί τρόποι ενημέρωσης.

Επανεξέταση του μέτρου της ενημέρωσης των καταναλωτών μέσω επιστολής ζητά και η Ζενίθ.

Τέλος, σχετικά με το ζήτημα της ενημέρωσης των καταναλωτών, αξίζει να σημειωθεί η επισήμανση που κάνει η εταιρεία ΗΡΩΝ στην επιστολή της.

Αναφορικά με τη μηνιαία ανάρτηση των προσφερόμενων τιμολογίων και μετά την λήξη των έκτακτων μέτρων, η εταιρεία υπογραμμίζει την ανάγκη να διασφαλιστεί μια ομοιογένεια μεταξύ των δεδομένων που θα περιλαμβάνει ο Πίνακας προκειμένου να καθίσταται εφικτή η σύγκριση αυτών, καθώς διαφορετικά θα προκύπτουν εσφαλμένα συμπεράσματα.

«Η σύγκριση ανόμοιων πληροφοριών είναι πολύπλοκη, ατελέσφορη και δεν γίνεται αντιληπτή από τον «μέσο καταναλωτή», ενώ ταυτόχρονα η ετεροχρονισμένη παροχή της συνολικής πληροφορίας δεν εξυπηρετεί τη διαφάνεια και τον υγιή ανταγωνισμό, στα οποία στοχεύει η πρόταση της Αρχής σας. Ο κάθε προμηθευτής θα πρέπει να είναι ελεύθερος να επιλέγει την κατηγορία τιμολογίου που επιθυμεί να προσφέρει στους πελάτες του, αλλά σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να προβλέπεται ότι οι Πίνακες θα πρέπει να αναρτώνται από την Αρχή σας μόνο όταν όλα τα προϊόντα διαθέτουν διαμορφωμένη τελική χρέωση για την αντίστοιχη περίοδο».