Η Ινδία γίνεται de facto ο κόμβος διύλισης για την Ευρώπη;

Η Ινδία γίνεται de facto ο κόμβος διύλισης για την Ευρώπη;
Τετάρτη, 08/06/2022 - 07:00

Το Νέο Δελχί διαθέτει μεγάλα διυλιστήρια που μπορούν να επεξεργαστούν το ρωσικό αργό, μετατρέποντάς το σε ντίζελ, μέρος του οποίου θα μπορούσε να καταλήξει στην Ευρώπη, ακόμη και αν η πρώτη ύλη προερχόταν από τη Ρωσία.

Καθώς το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις περισσότερες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου προκαλεί νέο κλονισμό στην παγκόσμια οικονομία, προωθώντας μια βίαιη αναδιάταξη των παγκόσμιων ενεργειακών συναλλαγών που αφήνει θεωρητικά τη Ρωσία οικονομικά πιο αδύναμη, δίνει στην Κίνα και την Ινδία διαπραγματευτική δύναμη και πλουτίζει παραγωγούς όπως η Σαουδική Αραβία.

Η Ευρώπη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου κόσμου θα μπορούσαν να υποστούν σημαντικά προβλήματα επειδή οι τιμές του πετρελαίου, οι οποίες έχουν αυξηθεί εδώ και μήνες, θα μπορούσαν να ανέβουν περαιτέρω, καθώς η Ευρώπη αγοράζει ενέργεια από πιο μακρινούς προμηθευτές.

Όμως πέρα από το ότι η Ευρώπη αγοράζει από πιο μακρινές αγορές, οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα πρέπει να ψάχνουν στον κόσμο για τις ποιότητες πετρελαίου που τα διυλιστήρια τους μπορούν να επεξεργαστούν τόσο εύκολα όσο το ρωσικό πετρέλαιο. Θα μπορούσαν να υπάρξουν ακόμη και σποραδικές ελλείψεις ορισμένων καυσίμων, όπως το ντίζελ, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τα φορτηγά και τον γεωργικό εξοπλισμό.

Παρά το πετρελαϊκό εμπάργκο, η Ευρώπη είναι πιθανό να παραμείνει εξαρτημένη από το ρωσικό φυσικό αέριο για κάποιο χρονικό διάστημα, ενδεχομένως για χρόνια.

Στον αντίποδα Κίνα και Ινδία θα μπορούσαν να προστατευθούν από ένα μέρος του βάρους των υψηλότερων τιμών του πετρελαίου, επειδή η Ρωσία τους προσφέρει πετρέλαιο με έκπτωση.

Ήδη οι εισαγωγές από τη Ρωσία για το Πεκίνο και το Νέο Δελχί έχουν αυξηθεί σημαντικά γιατί οι εκπτώσεις που δίνει η Μόσχα είναι πολύ μεγάλες.

Συν τοις άλλοις η Ινδία μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτές τις τιμές προς όφελος της και να γίνει προμηθευτής της Ευρώπης.

Η Ινδία διαθέτει μεγάλα διυλιστήρια που μπορούν να επεξεργαστούν το ρωσικό αργό, μετατρέποντάς το σε ντίζελ, μέρος του οποίου θα μπορούσε να καταλήξει στην Ευρώπη, ακόμη και αν η πρώτη ύλη προερχόταν από τη Ρωσία.

«Η Ινδία γίνεται de facto ο κόμβος διύλισης για την Ευρώπη», ανέφεραν αναλυτές της RBC Capital Markets σε πρόσφατη έκθεσή τους.

Όμως η αγορά ντίζελ από την Ινδία θα αυξήσει το κόστος στην Ευρώπη, επειδή είναι πιο ακριβό να στέλνεις καύσιμα από την Ινδία από το να τα εισάγεις με αγωγούς από τα ρωσικά διυλιστήρια. «Η ακούσια συνέπεια είναι ότι η Ευρώπη ουσιαστικά εισάγει πληθωρισμό στους ίδιους τους πολίτες της», ανέφεραν οι αναλυτές της RBC.

Η Ινδία προμηθεύεται πλέον περίπου 600.000 βαρέλια την ημέρα από τη Ρωσία, από τα 90.000 την ημέρα πέρυσι, όταν η Ρωσία ήταν ένας σχετικά μικρός προμηθευτής. Τώρα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής της Ινδίας μετά το Ιράκ.

Αλλά η Ινδία θα μπορούσε να δυσκολευτεί να συνεχίσει να αγοράζει από τη Ρωσία, εάν οι περιορισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ευρωπαϊκές εταιρείες που ασφαλίζουν τις ρωσικές αποστολές πετρελαίου αυξήσουν πολύ το κόστος.

«Η Ινδία είναι κερδισμένη», δήλωσε η Helima Croft, επικεφαλής της στρατηγικής εμπορευμάτων της RBC, «εφόσον δεν πληγεί από δευτερογενείς κυρώσεις».

Το ζητούμενο τώρα είναι αν θα προχωρήσουν σε δευτερογενείς κυρώσεις η ΕΕ και οι ΗΠΑ, κάτι που δεν έχει αποκλείσει η Ουάσιγκτον σε ότι αφορά την Κίνα. Ένα νέο πακέτο κυρώσεων σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία, θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσει νέο χειρότερο τσουνάμι στον ενεργειακό εφοδιασμό, τόσο στις διαθέσιμες ποσότητες όσο και στις τιμές των προϊόντων.