«Λίφτινγκ» στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας

«Λίφτινγκ» στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας
Τρίτη, 21/11/2023 - 06:05

Δέκα χρόνια μετά τη θέσπιση του υφιστάμενου Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας δρομολογείται η αναμόρφωσή του ώστε να καταστεί σύγχρονο και με ένα θεσμικό πλαίσιο που θα αντιμετωπίζει τις αλλαγές που έρχονται στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού στην επόμενη δεκαετία.

Αρχής γενομένης από το άρθρο 42, που αναμένεται να τροποποιηθεί άμεσα οι αλλαγές που σχεδιάζονται από την κυβέρνηση και τη ΡΑΑΕΥ θα γίνουν σε δύο φάσεις. Η πρώτη αφορά την τροποποίηση του άρθρου 42, όπως προαναφέρθηκε, και που αφορά στην αντιμετώπιση του προβλήματος του ενεργειακού τουρισμού ενώ έως το τέλος του έτους η Αρχή καλείται να υποβάλλει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την εισήγησή της για την πλήρη αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας της λιανικής αγοράς ρεύματος.

Στόχος είναι να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο περιβάλλον στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, που διαφέρει πλέον σε μεγάλο βαθμό από την περίοδο του 2013 όταν θεσπίστηκε ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Μπορεί σήμερα να παραμένει στη ΔΕΗ το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ωστόσο οι ιδιώτες προμηθευτές εκπροσωπούν πλέον το 30-35% των 7,5 εκατομμυρίων μετρητών. Σε επίπεδο ποσότητας δε εκπροσωπούν σχεδόν το 42% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο νέος εξηλεκτρισμός που προωθείται από την ΕΕ αλλά και η ψηφιοποίηση του δικτύου με την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών επιβάλλουν αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς και παροχή νέων εργαλείων και υπηρεσιών προς τους καταναλωτές οι οποίοι θα πρέπει να μετατραπούν σε prosumers.

Στόχος του ΥΠΕΝ είναι να δημιουργηθεί ένας μοντέρνος Κώδικας Προμήθειας, που θα προάγει τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών ώστε να μειώνονται οι τιμές, ενώ παράλληλα θα ενισχύει τα δικαιώματα των καταναλωτών. Έτσι στο νέο Κώδικα θα πρέπει να ενσωματωθούν νέα μοντέλα προμήθειας ρεύματος που αναμένεται να εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια όπως για παράδειγμα τα δυναμικά μακροχρόνια συμβόλαια, ενώ παράλληλα θα πρέπει να προβλεφθούν δυνατότητες όπως ο διαμοιρασμός ενέργειας μεταξύ καταναλωτών αλλά και η παροχή υπηρεσιών από τους καταναλωτές προς το σύστημα όπως η εξοικονόμηση σε ώρες αιχμής.

Σε ό,τι αφορά την αλλαγή του άρθρου 42 οι αλλαγές αναμένονται άμεσα προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του ενεργειακού τουρισμού και των στρατηγικών κακοπληρωτών, που έχουν φουσκώσει σε δυσθεώρητα επίπεδα τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους προμηθευτές. Αφορά στη μετακίνηση των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο και ειδικά στην περίπτωση της ύπαρξης ληξιπρόθεσμών οφειλών.

Η τροποποίηση του άρθρου 42 που όπως φαίνεται θα γίνει πολύ σύντομα, έχει αναδειχθεί σε σημείο τριβής μεταξύ του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη, με επίμαχο σημείο τις ανακοινώσεις του υπουργού ότι εφόσον υπάρχουν οφειλές τότε δεν θα επιτρέπεται η μετακίνηση από τον τρίτο προμηθευτή σε τέταρτο, αλλά και ότι παράλληλα θα ισχύσει η πρόταση της ΡΑΑΕΥ για παροχή του δικαιώματος αποκοπής τόσο από τον παλαιό όσο και από το νέο πάροχο εφόσον δεν εξυπηρετούνται ληξιπρόθεσμες οφειλές στην πορεία άλλαξε θέση. Στη συνέχεια ο υπουργός αναθεώρησε την απόφαση του απορρίπτοντας την πρόταση της ΡΑΑΕΥ προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τους προμηθευτές.

Τέλος ένα ακόμη ζήτημα που θέτουν οι προμηθευτές εν όψει της αλλαγής του Κώδικα Προμήθειας και όπως φαίνεται θα συζητηθεί στο πλαίσιο της ευρύτερης μεταρρύθμισης είναι ο τρόπος λειτουργίας της Καθολικής Υπηρεσίας, που εκτιμάται ότι έχει γίνει καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών οι οποίοι συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται επ’ άπειρον χωρίς να υπάρχει δικαίωμα αποκοπής.