Η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα πρέπει να παραμείνει προτεραιότητα για την ΕΕ

Η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα πρέπει να παραμείνει προτεραιότητα για την ΕΕ
Τρίτη, 20/04/2021 - 14:13

Η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο για την ΕΕ για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων και την αποανθρακοποίηση της οικονομίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι η ότι η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα είναι το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης έως το 2050.

Η στρατηγική υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της ΕΕ (ORES) έθεσε ως στόχο 300 GW υπεράκτια αιολική ενέργεια για την ΕΕ έως το 2050, 25 φορές περισσότερο από ό, τι έχει σήμερα η ΕΕ. Ωστόσο, πολλές δραστηριότητες πραγματοποιούνται ήδη στη θάλασσα: ναυτιλία, αλιεία, εξαγωγή άμμου, στρατιωτική δραστηριότητα κ.λπ. Και πολλές περιοχές προστατεύονται για τη θαλάσσια διατήρηση.

Για να διασφαλιστεί ότι όλες αυτές οι διαφορετικές δραστηριότητες πραγματοποιούνται με αποτελεσματικό, ασφαλή και βιώσιμο τρόπο, οι κυβερνήσεις και οι ενδιαφερόμενοι κάνουν το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό (MSP). Το MSP επιτρέπει στις κυβερνήσεις να σχεδιάζουν και να αποφασίζουν για τη χωρική και χρονική κατανομή δραστηριοτήτων και χρήσεων στη θάλασσα.

Η οδηγία για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό της ΕΕ απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη να υποβάλουν τα θαλάσσια χωρικά τους σχέδια στην Επιτροπή έως τις 31 Μαρτίου 2021. Ωστόσο, μόνο 6 από αυτά πληρούσαν την προθεσμία και αυτά έιναι το Βέλγιο, η Δανία, η Ολλανδία, η Φινλανδία, η Λετονία και η Πορτογαλία. Τα υπόλοιπα 16 κράτη μέλη απέτυχαν να στείλουν τα Σχέδια τους εγκαίρως, δηλαδή η Γερμανία, η Γαλλία, η Κροατία, η Κύπρος, η Εσθονία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία, η Σουηδία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Ισπανία.

Το Βέλγιο ολοκλήρωσε το θαλάσσιο χωρικό του σχέδιο το 2020 και δίνει ένα καλό παράδειγμα για το πώς να ξεκλειδώσετε την υπεράκτια αιολική ενέργεια (2 GW) σε έναν πολύ γεμάτο θαλάσσιο χώρο μέσω μιας προσέγγισης πολλαπλών χρήσεων. Αλλά τα πράγματα δεν φαίνονται τόσο καλά σε άλλες χώρες. Η Δανία υπέβαλε το τελικό της σχέδιο, αλλά οι διαβουλεύσεις είναι ακόμη ανοιχτές και υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με την πολλαπλή χρήση ορισμένων τομέων. Από την άλλη η Ολλανδία υπέβαλε το σχέδιό τη, αλλά μπορεί να επιθυμεί αναθεώρηση τώρα που έχει νέα κυβέρνηση.

Η Γερμανία κατάφερε να διαθέσει περίπου 20 GW περιοχές προτεραιότητας για υπεράκτια αιολική επέκταση, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται την τελική διαδικασία διαβούλευσης για το σχέδιό της και σκοπεύει να το υποβάλει έως τον Σεπτέμβριο του 2021. Η Γαλλία δημοσίευσε 4 Έγγραφα Stratégiques de Façade, αλλά δεν θα υποβάλει τελικό σχέδιο πριν από το 4ο τρίμηνο του 2021. Η Ιρλανδία καθυστερεί ελαφρώς.

Η Φινλανδία υιοθέτησε το Σχέδιο το 2020, διαθέτοντας περιοχές για περίπου 15 GW υπεράκτιου ανέμου. Ωστόσο, οι εθνικές αμυντικές απαιτήσεις ενδέχεται να θέτουν σημαντικούς περιορισμούς. Η Εσθονία, η Πολωνία και η Σουηδία πρέπει να υποβάλουν τα σχέδιά τους τους επόμενους μήνες, ενώ η Λιθουανία βρίσκεται ακόμη στη διαδικασία αναθεώρησης. Στη Μεσόγειο, η Ελλάδα και η Ιταλία απέχουν πολύ από την προετοιμασία των σχεδίων τους.

Ο δρόμος προς τα εμπρός είναι απλός: τα κράτη μέλη πρέπει να ολοκληρώσουν ή να προσαρμόσουν, να εγκρίνουν και να υποβάλουν τα θαλάσσια χωρικά τους σχέδια το συντομότερο δυνατό. Και πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτά τα σχέδια συνάδουν με τα αντίστοιχα εθνικά σχέδια ενέργειας και κλίματος και τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της ΕΕ. Αυτό σημαίνει να διατίθεται αρκετός χώρος για την υπεράκτια αιολική ενέργεια και να διασφαλίζεται ότι το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να φιλοξενήσει τέτοια έργα.

Τέλος, θα πρέπι να εξασφαλίζεται η ευτυχισμένη συνύπαρξη διαφορετικών χρήσεων και δραστηριοτήτων στη θάλασσα, όπως η υπεράκτια αιολική ενέργεια, η υδατοκαλλιέργεια, οι στρατιωτικές δραστηριότητες, η διατήρηση της φύσης και ο τουρισμός.

Πηγή: evwind.es