Κράτηση ελληνόκτητων πλοίων από τις ιρανικές αρχές: Παραμένουν ασφαλείς οι θαλάσσιες μεταφορές;

Κράτηση ελληνόκτητων πλοίων από τις ιρανικές αρχές: Παραμένουν ασφαλείς οι θαλάσσιες μεταφορές;
Τετάρτη, 01/06/2022 - 06:49
Πηγές στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, τόνισαν στο iEnergeia ότι προκαλεί αίσθηση το γεγονός της κράτησης των δυο δεξαμενόπλοιων, αλλά δεν σημαίνει ότι αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζει το Ιράν.

Η κράτηση των δυο ελληνόκτητων πλοίων από τις Ιρανικές αρχές, ως αντίποινα για την κατάσχεση ιρανικού πετρελαίου σε ελληνικά ύδατα, άνοιξε τη συζήτηση για το πόσο ασφαλείς μπορούν να είναι οι θαλάσσιες μεταφορές για ορυκτά καύσιμα από την περιοχή του Κόλπου προς την Ευρώπη.

Πηγές στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, τόνισαν στο iEnergeia, ότι προκαλεί αίσθηση το γεγονός της κράτησης των δυο δεξαμενόπλοιων, αλλά δεν σημαίνει ότι αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζει το Ιράν.

Όπως εξήγησε μια από τις πηγές του iEnergeia στο ΙΜΟ η μεταφορά πετρελαίου, με νόμιμες ή παράνομες μεταφορτώσεις ιρανικών ορυκτών καυσίμων, είναι ένα τεράστιο έσοδο για την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν. Δεν θα είχαν κανέναν λόγο λοιπόν για να προκαλέσουν προβλήματα στην διακίνηση φυσικών πόρων από τον Κόλπο, καθώς θα είχε αντίκτυπο στην οικονομία του.

Μια άλλη πηγή στο ΙΜΟ, που παρακολουθεί την περιοχή ως αναλυτής, είπε στο iEnergeia ότι η αντίδραση αυτή ήταν ένας τρόπος να προστατεύσει τα συμφέροντα του το Ιράν, από τις επιβουλές των ΗΠΑ στους φυσικούς του πόρους.

Η προσπάθεια των Αμερικανών να στοχοποιηθούν όσοι είναι ενάντια στις επιδιώξεις τους για τον «στραγγαλισμό» της ρωσικής οικονομίας με τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί μετά την εισβολή στην Ουκρανία, το Ιράν θεωρεί ότι βρίσκεται σε κίνδυνο.

Έχοντας δεχτεί σειρά κυρώσεων από τις ΗΠΑ, η Τεχεράνη που είναι στην ουσία εξοβελισμένη από τον υπόλοιπο δυτικό κυρίως κόσμο, θεωρεί ότι δεν έπρεπε να αφήσει αναπάντητες τις «προκλήσεις» από την αμερικανική πλευρά με την κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου στην Ελλάδα.

Αυτό που φοβίζει περισσότερο τους εφοπλιστικούς κύκλους είναι η ανάληψη δράσης από το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό στα στενά του Ορμούζ, όπερ σημαίνει αύξηση της έντασης αλλά και των τιμών των ορυκτών καυσίμων που διέρχονται από την περιοχή και καλύπτουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας μεταφοράς πετρελαίου.

Αν συνυπολογίσει κανείς τις αστοχίες από τις αποφάσεις της Δύσης για το εμπάργκο σε ρωσικό πετρέλαιο και όπως συζητείται και στο φυσικό αέριο, που εκτίναξαν τις τιμές των καυσίμων, μια νέα ένταση στην περιοχή του Κόλπου θα προκαλέσει την μεγαλύτερη ίσως παγκόσμια ενεργειακή κρίση.

Δεν θα πρέπει να περνάει απαρατήρητο ότι την κράτηση των δυο ελληνόκτητων πλοίων από τους Ιρανούς, έχουν καταδικάσει, λεκτικά πάντα, μόνο οι ΗΠΑ η Μεγάλη Βρετανία και η ΕΕ. Οι χώρες του Κόλπου δεν έχουν αντιδράσει, απ’ όσα είναι γνωστά μέχρι στιγμής, παρότι αρκετές από αυτές είναι συμμαχικές χώρες με την Ελλάδα και τους έχει χορηγηθεί στρατιωτική βοήθεια.

Όπως σημείωσαν πηγές από το ΙΜΟ, όσο συνεχίζεται το ράλι των τιμών στα ορυκτά καύσιμα, τόσο τα κέρδη των παραγωγών χωρών αυξάνονται και για κανέναν λόγο δεν θα έβαζαν σε κίνδυνο την αύξηση των εσόδων τους. Δεν παρέλειψαν βέβαια να ψέξουν τις ΗΠΑ για τον τρόπο που λειτούργησε με το ρωσικό πλοίο που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και την κατάσχεση του στην Ελλάδα.