Στην ερώτηση αναφέρεται:
Ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με βασικό τη ΔΕΗ Α.Ε. Η τελευταία είναι ενταγμένη στο Υπερταμείο Growthfund εποπτείας του Υπουργείου Οικονομικών, μέσω του οποίου το Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει σε αυτή με ποσοστό 35,3%. Ανάμεσα στους σκοπούς του ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. είναι ο έλεγχος των απωλειών του δικτύου, το κόστος των οποίων επιβαρύνονται οι καταναλωτές στους λογαριασμούς ενέργειας που πληρώνουν.
Οι μη τεχνικές απώλειες του συστήματος διανομής ενέργειας αφορούν και περιπτώσεις ρευματοκλοπών. Για αρκετό χρονικό διάστημα μετά την άνοδο των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά παροχές επιχειρήσεων με μεγάλες καταναλώσεις επέλεγαν την ρευματοκλοπή ως πρακτική για να μειώσουν το κόστος παθητικά έδειχνε να ενθαρρύνει τέτοιες συμπεριφορές για φυσικά και νομικά πρόσωπα. ενέργειας. Μάλιστα, το πλαίσιο επιβολής κυρώσεων για αυτές τις περιπτώσεις περιλάμβανε χαμηλό πρόστιμο καθορισμένο από το 2017 χωρίς να υπάρξει κάποια αναθεώρηση μετά την άνοδο των τιμών ενέργειας μετά το 2020.
Ωστόσο, η αναθεώρηση των στόχων του Διαχειριστή και η αποκάλυψη της πλημμελούς διενέργειας ελέγχων κατά τα προηγούμενα χρόνια δεν συνιστά παρά παραδοχή των ευθυνών της Εταιρείας για την αδυναμία εκπλήρωσης του σκοπού της, αλλά και επιβάρυνσης του συνόλου των καταναλωτών σε περίοδο μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος από τον πληθωρισμό ενέργειας. Με βάση ενημέρωση στην οποία προχώρησε η Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη οι απώλειες για το έτος 2021 έφτασαν στα 591 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 209 εκατομμύρια αποδόθηκαν σε ρευματοκλοπές, ενώ το 2022 το συνολικό ποσό διπλασιάστηκε σε 1,2 δισ.
Σε Δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. παραδέχεται την πλημμέλειά του στο πεδίο των ελέγχων κάνοντας λόγο για αύξηση 65% στους ελέγχους κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2024 με συνολικό αριθμό 13.000 ελέγχους έναντι 8.000 ελέγχων το 2022 και το 2023 ανά έτος. Επίσης, οι διαπιστωμένες ρευματοκλοπές ανήλθαν σε 6.000 έναντι 4.000 για το ίδιο διάστημα δείχνοντας ελεγχόμενη συσχέτιση της αύξησης των ελέγχων με την τελική διαπίστωση ρευματοκλοπών. Το ίδιο Δελτίο Τύπου ανέφερε ότι τα αναμενόμενα έσοδα για το 2024 μετά την αύξηση των ελέγχων επρόκειτο να ξεπεράσουν τα 20 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που υπολείπεται σημαντικά της αξίας μη τεχνικών απωλειών του συστήματος.
Πέρα από τα ερωτήματα που προκύπτουν για την επιτέλεση του καθήκοντος των ελέγχων από τον Διαχειριστή πριν το 2024, εύλογη είναι η απορία για την αύξηση του αριθμού των ελέγχων, χωρίς αντίστοιχη ενίσχυσή του σε επάρκεια τακτικού προσωπικού, το οποίο συμβάλλει στην επιτέλεση βασικών εργασιών. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δοθεί εξήγηση για τον τρόπο διενεργούνται οι αυξημένοι έλεγχοι, όταν το προσωπικό δεν επαρκεί λόγω αποχωρήσεων και με δεδομένο ότι η απασχόληση σε πολύπλοκες εργασίες τέτοιου χαρακτήρα επιβάλλει την απόκτηση εξειδικευμένης τεχνογνωσίας μέσω πολυετούς απασχόλησης σε τομείς βλαβών.
Επιπλέον, η αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ρευματοκλοπών φαίνεται και από την αναθεώρηση των στόχων που αφορούν τη 2η Ρυθμιστική Περίοδο Διανομής 2025-2028 προς τα κάτω. Ειδικότερα, για το 2025 οι επιτρεπόμενες απώλειες πρόκειται να καθοριστούν στο 11,08% από 8,76% που προέβλεπε η προηγούμενη εκτίμηση, το 2026 στο 10,8% από 8,10%, το 2027 στο 10,53% από 7,41% και το 2028 στο 10,27% από 6,72%, εναρμονιζόμενες με τα ανώτερα όρια που προτείνει ο Διαχειριστής στη ΡΑΑΕΥ. Σημειώνεται ότι με βάση τους αναθεωρημένους στόχους πρόκειται να καθοριστεί και η επιβράβευση της διοίκησης του ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.
Επειδή η αύξηση των ελέγχων δεν συνδέεται με την παρουσία εξειδικευμένου τακτικού προσωπικού που θα συμβάλλει στην επιτέλεση βασικών αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή,
Επειδή οι μη τεχνικές απώλειες του συστήματος οφείλονται σε μεγάλο βαθμό σε πρακτικές μεγάλων επιχειρήσεων (ξενοδοχεία, εστίαση), αλλά βαρύνουν όλους τους καταναλωτές και πιέζουν το διαθέσιμο εισόδημά τους, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. ευθύνεται για την αδυναμία διενέργειας ελέγχων στο σύστημα διανομής,
Επειδή οι αναθεωρημένοι προς τα κάτω στόχοι ομολογούν την αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να φέρει εις πέρας μια βασική του αποστολή και διευκολύνουν την παροχή οικονομικών επιβραβεύσεων στα στελέχη της διοίκησής του,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Σε τί ποσοστό των ελέγχων συμμετέχουν εργολαβικοί εργαζόμενοι και πώς έχει ελεγχθεί η τεχνική τους κατάρτιση ως προς τα προβλεπόμενα για τους εργαζόμενους στον ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.;
- Πόσο κοστίζει η ελλιπής στελέχωση του Διαχειριστή στο πλαίσιο της απουσίας ελέγχων ρευματοκλοπών;
- Γιατί ενώ υποχρεούται ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. να επιτελέσει εργασίες σε βασικές λειτουργίες δικτύων, δεν έχει προχωρήσει σε ανάλογες προσλήψεις;
- Πόσο κοστίζουν οι εργολαβίες;
- Τί ποσοστό μη τεχνικών απωλειών καταγράφηκε το 2024 και ποιο ποσό βεβαιώθηκε προς είσπραξη από τη διαπίστωση ρευματοκλοπών;
- Πως διαχειρίζονται στον ΔΕΔΔΗΕ τις εισπράξεις από τις διαπιστωμένες ρευματοκλοπές;
- Γιατί εγκρίθηκε από την ΡΑΑΕΥ η είσπραξη των μη τεχνικών απωλειών από τους καταναλωτές δεδομένων των αποτελεσμάτων του ΔΕΔΔΗΕ στο πεδίο εντοπισμού των ρευματοκλοπών; Ποιος ελέγχει το ακριβές κόστος που επωμίζονται οι καταναλωτές;
- Σε ποια λογική βασίζεται η αναθεώρηση των στόχων προς τα κάτω με δεδομένο ότι αυτή επηρεάζει ευεργετικά τις οικονομικές απολαβές της υφιστάμενης διοίκησης του ΔΕΔΔΗΕ;
Οι Ερωτώντες/-ώσες Βουλευτές/-ριες
Καραμέρος Γεώργιος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)
Γεροβασίλη Όλγα
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Κόκκαλης Βασίλειος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)