Π. Πέρκα: Το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την έμμεση ιδιωτικοποίηση του νερού, πρέπει να αποσυρθεί

Π. Πέρκα: Το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την έμμεση ιδιωτικοποίηση του νερού, πρέπει να αποσυρθεί
Τρίτη, 21/03/2023 - 13:27

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Πέτης Πέρκα, στην Ολομέλεια της Βουλής στο πολυνομοσχέδιο σκούπα του ΥΠΕΝ

«Εν μέσω εθνικής τραγωδίας, η κυβέρνηση επιδεικνύει για ακόμα μια φορά αλαζονεία με την κάκιστη νομοθέτηση προς εξυπηρέτηση συμφερόντων. Η διαβούλευση της κυβέρνησης προσβάλει την κοινωνία, τη βουλή, τη δημοκρατία. 3 νομοσχέδια σε 1, με πλήθος διατάξεων που διορθώνουν δικούς τους νόμους, τακτοποιούν ημετέρους, χαρίζουν πολεοδομική ασυλία και αυθαιρεσίες στο δημόσιο χώρο (αιγιαλοί, δασικές εκτάσεις, μέχρι αλλαγή ορίων οικισμού με απόφαση Υπουργού αντί για Προεδρικό Διάταγμα).

Και ενώ πλησιάζει η μέρα της ανατροπής τους, προσπαθούν ακόμα και την τελευταία στιγμή να δώσουν το τελικό χτύπημα στα δημόσια αγαθά, στην περιουσία των ΟΤΑ, και στη δημόσια περιουσία με την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του νερού και των απορριμμάτων. Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου χτυπούν στο Σύνταγμα και στη νομολογία του ΣΤΕ. Το επιβεβαιώνει η έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της βουλής.

Η μετονομασία της ΡΑΕ σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, παρόλο που ο Υπουργός το αρνείται, κατά την ακρόαση των φορέων υποστηρίχτηκε έντονα από πλήθος φορέων (ΚΕΔΕ, ΜΚΟ, Τοπικοί και επιστημονικοί φορείς, κ.τ.λ.) ότι πρόκειται για έμμεση ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών νερού αλλά και της διαχείρισης των απορριμμάτων. Εμμέσως, ώστε να παρακαμφθούν οι αποφάσεις του ΣτΕ που έχουν κρίνει ότι δεν νοείται, παρά μόνο άμεσος κρατικός έλεγχος που δεν μπορεί να υποκατασταθεί με την απλή εποπτεία Ανεξάρτητης Αρχής.

Η Ένωση Διοικητικών Δικαστών αναφέρει ότι με τον τρόπο αυτό́ χάνεται ο χαρακτήρας του πόσιμου ύδατος ως κοινωνικού́ αγαθού́ και αντ’ αυτού́ αντιμετωπίζονται οι σχετικές υπηρεσίες ως ρυθμιζόμενες κατ’ αντιστοιχία με αγορές άλλων αγαθών και υπηρεσιών, όπως η ενέργεια.

Οι προθέσεις της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών νερού, φάνηκαν από την αρχή της διακυβέρνησής της, με την κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Υδάτων, εξαγγελίες για συγχωνεύσεις ΔΕΥΑ, κ.τ.λ.

Δεν κρύβουν τις ιδεοληπτικές νεοφιλελεύθερες εμμονές τους, που όσο και αν αποδεικνύεται η καταστροφική τους επίδραση, εξακολουθούν να εφαρμόζουν ως πολιτική.

Επανέφεραν μνημονιακές ρυθμίσεις. Αντίστοιχη σύσταση ρυθμιστικής αρχής είχε εισαχθεί και στα μνημόνια και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε και την απέτρεψε με επιτυχία το 2016. Και βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της Ελλάδας που απορρέουν από την Οδηγία Πλαίσιο για τα Νερά (Οδηγία 2000/60). Η εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, επικαλείται ψευδώς ότι υπάρχει νομικό κενό. Και βεβαίως υπάρχει και το θέμα με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που η κυβέρνηση το έθεσε ως προτεραιότητα.

Η κ. Πέρκα έκανε ειδική αναφορά στις επίπονες προσπάθειες του εξαιρετικού προσωπικού της ΔΕΥΑΦ στη Φλώρινα, και πώς στραγγαλίστηκε με την ενεργειακή ακρίβεια και την υποστελέχωση. Αυτό που απαιτείται, για όλες τις ΔΕΥΑ, είναι η οικονομική ενίσχυση και η στελέχωσή τους, όπως αναφέρει και η DG REGIO.

Επιμένει η κυβέρνηση να θέλει να παραδώσει νευραλγικούς και μονοπωλιακού χαρακτήρα λειτουργίες του δημόσιου τομέα και της Αυτοδιοίκησης σε ιδιώτες. Δεν διστάζει να περιορίσει την πρόσβαση όλων σε βασικά αγαθά, όπως το νερό. Μετατρέπει το κέρδος ενός ιδιώτη σε προσδιοριστικό παράγοντα της διαχείρισης του νερού και των απορριμμάτων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή και τη δημόσια υγεία.

Παράλληλα με το νομοσχέδιο, αποσκοπείται η αποδυνάμωση της λειτουργίας της ΡΑΕ - η οποία είναι ήδη έντονα υποστελεχωμένη-, ώστε να συνεχίζεται η αισχροκέρδεια και τα υπερκέρδη των παραγωγών και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας με χρήματα των φορολογούμενων.

Επεσήμανε τα τραγικά λάθη στην ενεργειακή πολιτική της κυβέρνησης:

στις ιδιωτικοποιήσεις εταιρειών (ΔΕΗ -ΔΕΔΔΗΕ-ΔΕΠΑ Εμπορίας),

στην υπονόμευση των Ενεργειακών Κοινοτήτων (ΕΚΟΙΝ)

στο μοίρασμα του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου σε 3-4 μεγάλους παίκτες, με την κατάργηση της θεμελιώδους αρχής της χρονικής προτεραιότητας στις συνδέσεις έργων ΑΠΕ στο δίκτυο, με την απόφαση εν μέσω 15αυγουστου, όπως τροποποιήθηκε με όμοια απόφαση τον Ιανουάριο του 2023.

στην υπονόμευση της αυτοκατανάλωσης και της αυτοπαραγωγής,

στην αντικατάσταση του λιγνίτη από το φυσικό αέριο,

στην εξαγγελλία της βίαιης και κοινωνικά άδικης απολιγνιτοποίησης, χωρίς κανένα σχέδιο για την Πτολεμαΐδα 5

στη προώθηση της μετάβασης προς όφελος των μεγάλων παικτών και όχι στη διάχυση του οφέλους στις τοπικές κοινωνίες.

Και ανέφερε: «έρχεστε προεκλογικά και προσποιείστε ότι προσπαθείτε να λύσετε προβλήματα που έχετε ξεχάσει εδώ και τέσσερα (4) χρόνια».

Στην ενότητα Β΄ με την καθυστερημένη και στρεβλή ενσωμάτωση των οδηγιών της ΕΕ για τις ΑΠΕ και την εσωτερική αγορά ενέργειας, είναι σαφές ότι η κυβέρνηση αποσκοπεί να κρατήσει τις ΕΚΟΙΝ σε χαμηλά επίπεδα, ώστε να αφήσουν χώρο σε μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις.

Είπε χαρακτηριστικά: «πρώτα ακυρώσατε τη χρηματοδότησή τους μέσω ΕΣΠΑ και τώρα δημιουργείτε δύο νέες κατηγορίες (ΕΚΟΙΝ). Αν η Κυβέρνηση ήθελε να ενισχύσει τον ρόλο της ενεργειακής δημοκρατίας, θα στήριζε τις ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018 με ενίσχυση του ρόλου τους, με προτεραιοποίηση των επενδύσεων και των συνδέσεών τους και τη διασφάλιση της χρηματοδότησής τους».

Ανάφερε τραγικά παραδείγματα που υπονομεύουν τη δίκαιη μετάβαση, ειδικά στις λιγνιτικές περιοχές. Είναι πραγματικά οξύμωρο, ενώ στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ), σχεδιάζονται τεράστιας ισχύος ΦΒ πάρκα της ΔΕΗ με την γερμανική RWE, ΕΚΟΙΝ κοινωφελούς σκοπού για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, αδυνατούν να συνδεθούν στο δίκτυο.

Ο ΔΕΔΔΗΕ απέρριψε το αίτημα της ΕΚΟΙΝ του Δήμου Φλώρινας και του Δήμου Πρεσπών για σύνδεση στο δίκτυο ΦΒ ισχύος 0,4MW, λόγω έλλειψης διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου. Επίσης και το αίτημα της ΕΚΟΙΝ «Δημ. Υψηλάντη» για σύνδεση ενός ΦΒ πάρκου ισχύος μόλις 0,5MW με εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό για να παρέχει φθηνό ρεύμα από ΑΠΕ σε πάνω από 70 οικογένειες στην περιοχή, απορρίφθηκε για τον ίδιο λόγο. Ολοκλήρωσε την ενότητα Β΄ λέγοντας «οι διαφορές στις πολιτικές επιλογές των κομμάτων δεν είναι θεωρητικές. Επηρεάζουν τις ζωές μας άμεσα».

Στην ενότητα Γ΄ η Κυβέρνηση προσπαθεί για ακόμη μια φορά να ρυθμίσει το χάος που δημιουργήσατε με τον ν.4685/2020 του κ. Χατζηδάκη και την φούσκα των ΑΠΕ για έργα που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ. 100 GW βεβαιώσεις παραγωγού σε ένα δίκτυο που δεν μπορεί να σηκώσει ούτε το 10% των αιτήσεων αυτών και χρεώνοντας τους παραγωγούς με 1,75 δις εγγυητικές και φυσικά με το χαράτσι που έβαλαν σε όλα τα έργα ΑΠΕ, 6% του ετήσιου εσόδου, όταν χρεωκοπήσαν τον ΕΛΑΠΕ.

Ορίζονται οι “Περιοχές Πρώτης Επιλογής ΑΠΕ”, ενώ η κυβέρνηση δεν έχει τα απαιτούμενα εργαλεία, όπως τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ), τα ΠΔ για τις περιοχές Natura και την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού των ΑΠΕ, όπου υπάρχει και αιτιολογημένη γνώμη πλέον από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ακόμα και βουλευτές της συμπολίτευσης ζητούν να ολοκληρωθεί το ειδικό χωροταξικό. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν κινήματα ενάντια στις ΑΠΕ, εφόσον η κυβέρνηση δεν έχει τακτοποιήσει τον χώρο.

Το περιεχόμενο των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών αλλάζει και υπάρχει παρέμβαση στις επιτρεπτές χρήσεις γης, ναρκοθετώντας πλήρως την εκπόνηση των ΕΠΜ και την έκδοση ΠΔ και σχεδίων διαχείρισης για όλες τις περιοχές Natura. Αυτό θα επιφέρει μεγαλύτερες καθυστερήσεις, όταν η χώρα έχει ήδη καταδικαστεί από το Δικαστήριο της ΕΕ λόγω αυτής της έλλειψης. Τόνισε ότι «τις διατάξεις αυτές τις είχατε ξαναφέρει τον Ιούλιο του 2022 και τις αποσύρατε μετά την κατακραυγή υποσχόμενος διαβούλευση. Τελικά η διαβούλευση κράτησε μόλις 4 ημέρες».

Η κ. Πέρκα ολοκλήρωσε την ομιλία της με αναφορά σε μετεγκαταστάσεις λιγνιτικών περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας, όπου έδωσαν φως σε όλη την Ελλάδα. Ως προς την Ακρινή, τρεις στους τέσσερις πολίτες ήταν υπέρ της μετεγκατάστασης. Επιπλέον εκδόθηκε και η σχετική απόφαση του ΣτΕ 2346/2022 που δικαίωσε τους πολίτες της Ακρινής και δεν δέχτηκε τους ισχυρισμούς του ΥΠΕΝ και της ΔΕΗ ότι οι συνθήκες υπό τις οποίες θεσπίσθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 3937/2011, έχουν αλλάξει. Η απόφαση του ΣτΕ ήταν σαφής, να ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση την οποία η κυβέρνηση καταπάτησε με την κατάργηση της σχετικής διάταξης, παρόλο που ο Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί ότι θα σεβαστεί το δημοψήφισμα των κατοίκων. Ο ΣΥΡΙΖΑ έθεσε και θέμα αντισυνταγματικότητας γι’ αυτή τη διάταξη.

Βέβαια δεν υπάρχει καμία αναφορά για την επίλυση των ζητημάτων της Αχλάδας και των Βαλτόνερων της Φλώρινας. Μάλιστα με πρόσφατη απόφαση του κ. Σκρέκα, που προβλέπει τη διατήρηση της απαλλοτρίωσης μόνο για την Α΄ περιοχή (Γιουρούκι), διαλύεται η κοινωνική συνοχή των τριών οικισμών της Αχλάδας. Ζήτησε αυτονοήτως να διατηρηθούν οι απαλλοτριώσεις και για τις άλλες δυο περιοχές.

Ως προς τα Βαλτόνερα πρέπει να πραγματοποιηθεί άμεσα, κατά προτεραιότητα η μετεγκατάσταση της κόκκινης ζώνης και στη συνέχεια του συνόλου του χωριού των Βαλτόνερων του Δήμου Αμυνταίου. Υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που προειδοποιούν, υπενθυμίζοντας την επίκαιρη ερώτησή της.

Εν κατακλείδι η κ. Πέρκα έκλεισε την ομιλία της αναφέροντας «να είστε σίγουροι ότι η Δυτική Μακεδονία δεν θα ξεχάσει τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Όπως δε θα ξεχάσει και όλη η χώρα, το πλιάτσικο στις δημόσιες υποδομές αλλά και στην ιδιωτική περιουσία, από τη ΔΕΗ και τα ενεργειακά δίκτυα μέχρι την πρώτη κατοικία των δανειοληπτών και σήμερα τη διαχείριση του νερού και των απορριμμάτων. Το πολυνομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί και η κυβέρνηση να προκηρύξει εκλογές».