Τα στοιχήματα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας

Τα στοιχήματα για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας
Τρίτη, 21/06/2022 - 06:44

Με την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας να αποτελεί ένα στοίχημα σε μια περίοδο διεθνών αναταράξεων, υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα με κυριότερο αν η Ελλάδα καταφέρει τελικά να αποκτήσει υποδομή αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν δύο προτεινόμενες λύσεις: η πρώτη αφορά την αξιοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Ν. Καβάλας και η δεύτερη σχετίζεται με τη συνεργασία της χώρα μας με την Ιταλία για το θέμα της αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Υπενθυμίζεται, πως η χώρα μας σε περίπτωση διακοπής της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας, θα στηριχθεί στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με diesel, στις λιγνιτικές μονάδες και στην αξιοποίηση της Ρεβυθούσας. Η χώρα μας για να μπορέσει να πετύχει πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο θα χρειαζόταν φορτία LNG κάθε τρίτη ημέρα, αλλιώς θα τεθεί ζήτημα με την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Αυτό επισημαίνουν αναλυτές στο iEnergeia.gr.

Υπό τις συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, στην Ελλάδα αποτέλεσε αναγκαιότητα η απόκτηση αποθηκευτικής ικανότητας, σε σχέση με το φυσικό αέριο. Η Ελλάδα υπό το βάρος της υποχρέωσης από 1η Νοεμβρίου να διαθέτει αποθηκευμένο το 15% της ετήσιας κατανάλωσής της σε φυσικό αέριο στράφηκε προς την Ιταλία που έχει υποδομές ικανές να καλύψουν τις ανάγκες της χώρας μας. Παρότι, όπως επισημαίνουν αναλυτές στο iEnergeia.gr από τεχνικής πλευράς η λύση θα ήταν εφικτή, καθώς με την Ιταλία συνδεόμαστε μέσω του αγωγού TAP, ωστόσο η τελική απόφαση «σκοντάφτει» σε άλλα προβλήματα που έχουν πολιτικές διαστάσεις.

Σε σχέση με το άλλο ζήτημα που αφορά τη λειτουργία της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Ν.Καβάλας εδώ τα πράγματα ξεκαθάρισαν, ως ένα βαθμό, μετά την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για τον τρόπο τιμολόγησης της. Σύμφωνα με τη ΡΑΕ το κόστος του έργου για είναι σε πλήρη δυναμικότητα θα ξεπεράσει τα 422 εκ. ευρώ, καθώς σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις όλοι οι νέοι αγωγοί που κατασκευάζονται πρέπει να είναι «hydrogen-ready». «Επίσης, η εκτίμηση αυτή κρίνεται συντηρητική, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις αυξημένες τιμές χάλυβα και λοιπών πρώτων υλών. Στο κόστος δεν έχει περιληφθεί το απαραίτητο για τη λειτουργία της ΥΑΦΑ cushion gas, το οποίο εκτιμάται σε 47-60 εκ. € (συντηρητική εκτίμηση με τις πολύ χαμηλές τιμές φυσικού αερίου του έτους 2020)», αναφέρει η ΡΑΕ.

Με αυτά τα δεδομένα και εν μέσω θέρους η Ελλάδα θα πρέπει να καλύψει την υψηλή ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας. θα πρέπει όμως να προετοιμαστεί και για τον επόμενο χειμώνα. Κρίσιμος θα είναι ο ρόλος της Ρεβυθούσας. Να σημειωθεί πως με τη νέα πλωτή μονάδα που θα παραδοθεί η χωρητικότητα της αναμένεται να ξεπεράσει τις 350.000 κ.μ.