Τι σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ σε Δυτική Ελλάδα και Πελοπόννησο

Τι σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ σε Δυτική Ελλάδα και Πελοπόννησο
Δευτέρα, 16/10/2023 - 06:50

Η διαρκής ανανέωση παλαιού εξοπλισμού με εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας, διασφαλίζει τη θωράκιση του Συστήματος για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του.

Ο ΑΔΜΗΕ σκοπεύει να υλοποιήσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα με στόχο να αυξήσει τον ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα ηλεκτρισμού στα 27-29 GW έως το τέλος της δεκαετίας, συμβάλλοντας, ουσιαστικά, στη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό μείγμα, αλλά και στην εξαγωγή της περίσσειας της παραγόμενης «πράσινης» ενέργειας προς την Κεντρική Ευρώπη. Η ονομαστική μεταφορική ικανότητα των διεθνών διασυνδέσεων προβλέπεται να αυξηθεί από 6,7 GW περίπου σήμερα στα 10,2 GW μέχρι το 2030.

Ανάμεσα στα έργα που θέλει να δρομολογήσει ο διαχειριστής τα επόμενα χρόνια είναι η νέα διασύνδεση με την Τουρκία. Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2024-2033 που δόθηκε σε διαβούλευσή τον Περασμένο Φεβρουάριο, τον Μάρτιο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TEIAS συμφώνησαν για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2029. Η νέα διασυνδετική εναέρια Γ.Μ. 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ του ΚΥΤ Νέας Σάντας και του Υ/Σ Babaeski στην Τουρκία, θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2000 MVA και εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 km, εκ των οποίων τα 70 km βρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια και τα 60 km στην επικράτεια της Τουρκίας, καθώς προβλέπεται να οδεύσει παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση μεταξύ των δύο χωρών. Η νέα διασυνδετική Γ.Μ. προβλέπεται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις. Στα έργα του ΑΔΜΗΕ, περιλαμβάνεται και η κατασκευή δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας (Θεσπρωτία-Melendugno-Galatina), με μεταφορική ικανότητα 1.000 MW καθώς και η νέα Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας.

Σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα προβλέπεται η αντικατάσταση εξοπλισμού σε Υ/Σ & ΚΥΤ στη Δυτική Ελλάδα & Πελοπόννησο σχεδιάζεται η αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου και του μη αξιόπιστου εξοπλισμού 150 kV σε Υποσταθμούς και ΚΥΤ καθώς και του αντίστοιχου εξοπλισμού σε ΚΥΤ 400 kV με κριτήρια ετών λειτουργίας, στατιστικών λειτουργικής συμπεριφοράς και διαθεσιμότητας των ανταλλακτικών. Για την ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας του Συστήματος Μεταφοράς, στρατηγικό στόχο του ΑΔΜΗΕ αποτελεί η συνέχιση της ανανέωσης εξοπλισμού σε Υ/Σ και ΚΥΤ με κυλιόμενο προγραμματισμό αντικατάστασης των κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος. Η διαρκής ανανέωση παλαιού εξοπλισμού με εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας, διασφαλίζει τη θωράκιση του Συστήματος για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του τόσο στο εγγύς μέλλον όσο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.