ΡΑΕ: Δημόσια Διαβούλευση επί των κοινών προτάσεων των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας

ΡΑΕ: Δημόσια Διαβούλευση επί των κοινών προτάσεων των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας
Τρίτη, 26/02/2019 - 12:59

Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.

Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ. 2016/ 1719 Κανονισμός (ΕΕ) της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 (εφεξής ο «Κανονισμός»), με τον οποίο καθορίζονται αναλυτικοί κανόνες για τη διαζωνική κατανομή δυναμικότητας στις μελλοντικές αγορές, την καθιέρωση μιας κοινής μεθοδολογίας για τον προσδιορισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας, τη θέσπιση ενός ενιαίου μηχανισμού κατανομής σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο οποίος παρέχει μακροπρόθεσμα δικαιώματα μεταφοράς και τη δυνατότητα επιστροφής μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς για μεταγενέστερη μελλοντική κατανομή δυναμικότητας ή μεταβίβασης μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά.

Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ ή TSOs) καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό.

Σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού «Μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας», το οποίο προβλέπει:

«1. Το αργότερο εντός έξι μηνών από την έγκριση της κοινής μεθοδολογίας συντονισμένου υπολογισμού της δυναμικότητας που αναφέρεται στο άρθρο 9 παράγραφος 7 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222, όλοι οι ΔΣΜ σε κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας υποβάλλουν πρόταση σχετικά με κοινή μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας για μακροπρόθεσμα χρονικά πλαίσια εντός της εκάστοτε περιφέρειας. Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 6.

2. Η προσέγγιση που χρησιμοποιείται στην κοινή μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας είναι είτε μια προσέγγιση συντονισμένης καθαρής δυναμικότητας μεταφοράς είτε μια προσέγγιση με βάση τη ροή.

3. Η μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας είναι συμβατή με τη μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας που έχει καθοριστεί για τα χρονικά πλαίσια αγοράς επόμενης ημέρας και ενδοημερήσιας αγοράς δυνάμει του άρθρου 21 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.

4. Η αβεβαιότητα που σχετίζεται με τα χρονικά πλαίσια υπολογισμού της μακροπρόθεσμης δυναμικότητας λαμβάνεται υπόψη κατά την εφαρμογή:

α) ανάλυσης ασφαλείας βάσει πολλαπλών σεναρίων, χρησιμοποιώντας τις εισροές υπολογισμού δυναμικότητας, την προσέγγιση υπολογισμού δυναμικότητας που αναφέρεται στο άρθρο 21 παράγραφος 1 στοιχείο β) και την επικύρωση της διαζωνικής δυναμικότητας που αναφέρεται στο άρθρο 21 παράγραφος 1 στοιχείο γ) του κανονισμού (ΕΕ) 2015/122, ή

β) στατιστικής προσέγγισης βάσει του ιστορικού της διαζωνικής δυναμικότητας για τα χρονικά πλαίσια αγοράς επόμενης ημέρας ή ενδοημερήσιας αγοράς, εάν μπορεί να αποδειχθεί ότι η προσέγγιση αυτή μπορεί:

i) να αυξάνει την αποδοτικότητα της μεθοδολογίας υπολογισμού δυναμικότητας·

ii) να λαμβάνει καλύτερα υπόψη τις αβεβαιότητες που υπάρχουν κατά τον υπολογισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας σε σύγκριση με την ανάλυση ασφαλείας σύμφωνα με την παράγραφο 4 στοιχείο α)·

iii) να αυξάνει την οικονομική αποδοτικότητα με το ίδιο επίπεδο ασφάλειας συστήματος.

5. Όλοι οι ΔΣΜ σε κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας ενδέχεται να εφαρμόσουν από κοινού την προσέγγιση με βάση τη ροή για τα χρονικά πλαίσια υπολογισμού της μακροπρόθεσμης δυναμικότητας υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) η προσέγγιση με βάση τη ροή οδηγεί σε αύξηση της οικονομικής αποδοτικότητας στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας με το ίδιο επίπεδο ασφάλειας συστήματος·

β) η διαφάνεια και η ακρίβεια των αποτελεσμάτων με βάση τη ροή έχουν επιβεβαιωθεί στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας·

γ) οι ΔΣΜ παρέχουν προθεσμία έξι μηνών στους συμμετέχοντες στην αγορά προκειμένου να προσαρμόσουν τις διαδικασίες τους.

6. Στην περίπτωση εφαρμογής ανάλυσης ασφαλείας βάσει πολλαπλών σεναρίων σχετικά με την ανάπτυξη μεθοδολογίας υπολογισμού δυναμικότητας σε μια περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις όσον αφορά τις εισροές υπολογισμού δυναμικότητας, την προσέγγιση υπολογισμού δυναμικότητας και την επικύρωση διαζωνικής δυναμικότητας που προβλέπονται στο άρθρο 21 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222, εκτός από το άρθρο 21 παράγραφος 1 στοιχείο α) σημείο iv), ανάλογα με την περίπτωση.

7. Κατά την ανάπτυξη της μεθοδολογίας υπολογισμού δυναμικότητας, λαμβάνονται υπόψη οι απαιτήσεις για τις διαδικασίες επαναφοράς και η απαίτηση που προβλέπεται στο άρθρο 21 παράγραφος 3 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.».

Σύμφωνα με το άρθρο 16 του Κανονισμού «Μεθοδολογία επιμερισμού μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας», το οποίο προβλέπει:

«1. Το αργότερο έως την υποβολή της μεθοδολογίας υπολογισμού της δυναμικότητας που αναφέρεται στο άρθρο 10, οι ΔΣΜ σε κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας εκπονούν από κοινού πρόταση μεθοδολογίας για τον επιμερισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας κατά τρόπο συντονισμένο μεταξύ των διαφόρων μακροπρόθεσμων χρονικών πλαισίων εντός της σχετικής περιφέρειας. Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 6.

2. Η μεθοδολογία επιμερισμού μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) ικανοποιεί τις ανάγκες αντιστάθμισης των συμμετεχόντων στην αγορά·

β) συνάδει με τη μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας·

γ) δεν περιορίζει τον ανταγωνισμό, ιδίως όσον αφορά την πρόσβαση σε μακροπρόθεσμα δικαιώματα μεταφοράς.»

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5 του Κανονισμού

«5. Κάθε ρυθμιστική αρχή είναι αρμόδια για την έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών που αναφέρονται στις παραγράφους 6 και 7.»

Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 7 περ. (α) και (β) του Κανονισμού

«7. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών της οικείας περιφέρειας:

α) τη μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας, δυνάμει του άρθρου 10·

β) τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της διαζωνικής δυναμικότητας, δυνάμει του άρθρου 16·….».


Τέλος, η διαδικασία έγκρισης εκ μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προβλέπεται στο άρθρο 4 παρ. 9 του Κανονισμού ως εξής:

«9. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνωμοδότηση του Οργανισμού. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6 και 7, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική αρχή.»


Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλονται προς Δημόσια Διαβούλευση οι κοινές προτάσεις για τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας για μακροπρόθεσμα χρονικά πλαίσια και τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας, όπως αναπτύχθηκαν από κοινού από τους ΔΣΜ της της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας (CCR GRIT) κατά τα άρθρα 10 και 16 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1719 της Επιτροπής και υπεβλήθησαν σε όλες τις Ρυθμιστικές Αρχές της ενδιαφερόμενης περιφέρειας προς έγκριση, καθώς και η επίσημη μετάφρασή τους στην ελληνική γλώσσα και τα επεξηγηματικά κείμενα, ως υπεβλήθησαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-253554/28.01.2019 και Ι-254620/12.02.2019 εγγράφων του ΑΔΜΗΕ.

Επισυνάπτονται:

  1. Πρόταση με τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας για μακροπρόθεσμα χρονικά πλαίσια της CCR GRIT – αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο Ι-253554/28.01.2019)
  2. Πρόταση με τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας για μακροπρόθεσμα χρονικά πλαίσια της CCR GRIT – ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο Ι-254620/12.02.2019)
  3. Επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης με τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας για μακροπρόθεσμα χρονικά πλαίσια της CCR GRIT (συνημμένο Ι-253554/28.01.2019)
  4. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας της GRIT CCR – αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο Ι-253554/28.01.2019)
  5. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας της GRIT CCR – ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο Ι-254620/12.02.2019)
  6. Επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης με τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας της GRIT CCR (συνημμένο Ι-253554/28.01.2019)


Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.

Συνημμένα αρχεία

  1. Πρόταση με τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας της CCR GRIT – αγγλικό κείμενο (μέγεθος: 187,973 kb)
  2. Πρόταση με τη μεθοδολογία υπολογισμού της δυναμικότητας της CCR GRIT – ελληνική μετάφραση (μέγεθος: 2.322,801 kb)
  3. Επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης (μέγεθος: 264,439 kb)
  4. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της GRIT CCR – αγγλικό κείμενο (μέγεθος: 119,639 kb)
  5. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τον επιμερισμό της GRIT CCR – ελληνική μετάφραση (μέγεθος: 1.382,64 kb)
  6. Επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης (μέγεθος: 361,471 kb)