ΡΑΕ Δημόσια Διαβούλευση πρότασης των ΔΣΜ σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

ΡΑΕ Δημόσια Διαβούλευση πρότασης των ΔΣΜ σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Παρασκευή, 05/10/2018 - 05:03
Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των ΔΣΜ για μια μεθοδολογία για τον συντονισμό της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 75 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003. Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18(3)(d) και 18(5) του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ. 2017/1485 Κανονισμός (ΕΕ) της 2ας Αυγούστου 2017 (εφεξής ο «Κανονισμός»), με τον οποίο καθορίζονται κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντηρίων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ ή TSOs) καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 75 του Κανονισμού: «Μεθοδολογία για τον συντονισμό της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας·
  1. Έως 12 μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν από κοινού πρόταση μεθοδολογίας για τον συντονισμό της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας. Η εν λόγω μεθοδολογία αποσκοπεί στην τυποποίηση της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας τουλάχιστον σε επίπεδο συγχρονισμένης περιοχής και περιλαμβάνει τουλάχιστον:
α) μεθόδους για την αξιολόγηση της επίδρασης των στοιχείων του συστήματος μεταφοράς και των ΣΧΔ που βρίσκονται εκτός της περιοχής ελέγχου του ΔΣΜ, με σκοπό να προσδιοριστούν τα στοιχεία εκείνα που περιλαμβάνονται στην περιοχή παρατηρησιμότητας του ΔΣΜ και τα κατώφλια επίδρασης απρόβλεπτου συμβάντος πέραν των οποίων τα απρόβλεπτα συμβάντα αυτών των στοιχείων συνιστούν εξωτερικά απρόβλεπτα στοιχεία· β) αρχές για κοινή αξιολόγηση κινδύνου, που καλύπτουν τουλάχιστον, όσον αφορά τα απρόβλεπτα συμβάντα που αναφέρονται στο άρθρο 33: i) τη σχετιζόμενη πιθανότητα· ii) τις προσωρινές επιτρεπτές υπερφορτίσεις· και iii) τον αντίκτυπο των απρόβλεπτων συμβάντων· γ) τις αρχές για την αξιολόγηση και την αντιμετώπιση των αβεβαιοτήτων παραγωγής και φορτίου, λαμβανομένου υπόψη περιθώριου αξιοπιστίας σύμφωνα με το άρθρο 22 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222· δ) τις απαιτήσεις σχετικά με τον συντονισμό και την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των περιφερειακών συντονιστών ασφάλειας σε σχέση με τα καθήκοντα που αναφέρονται στο άρθρο 77 παράγραφος 3· μέσων επικοινωνίας, του μορφότυπου και των προτύπων που πρέπει να εφαρμόζονται, του χρονοδιαγράμματος και των αρμοδιοτήτων· ε) τον ρόλο του ΕΔΔΣΜ ηλεκτρικής ενέργειας στη διαχείριση κοινών εργαλείων, στη βελτίωση των κανόνων ποιότητας των δεδομένων, την παρακολούθηση της μεθοδολογίας για τη διενέργεια συντονισμένης ανάλυσης της επιχειρησιακής ασφάλειας και των κοινών προβλέψεων για τον περιφερειακό συντονισμό της επιχειρησιακής ασφάλειας σε κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας.
  1. Οι μέθοδοι που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο α) επιτρέπουν τον προσδιορισμό όλων των στοιχείων μιας περιοχής παρατηρησιμότητας ενός ΔΣΜ, τα οποία είναι στοιχεία δικτύου άλλων ΔΣΜ ή ΔΣΔ συνδεδεμένων με το σύστημα μεταφοράς, μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ή εγκαταστάσεις ζήτησης. Οι μέθοδοι αυτές λαμβάνουν υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία του συστήματος μεταφοράς και χαρακτηριστικά των ΣΧΔ:
α) κατάσταση συνδεσιμότητας ή ηλεκτρικές τιμές (όπως οι τάσεις, οι ροές ισχύος, η γωνία στροφείου) που επηρεάζουν σημαντικά την ακρίβεια των αποτελεσμάτων της εκτίμησης της κατάστασης για την περιοχή ελέγχου του ΔΣΜ, σε επίπεδο που υπερβαίνει τα κοινά κατώφλια· β) κατάσταση συνδεσιμότητας ή ηλεκτρικές τιμές (όπως οι τάσεις, οι ροές ισχύος, η γωνία στροφείου) που επηρεάζουν σημαντικά την ακρίβεια των αποτελεσμάτων της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας από τον ΔΣΜ, σε επίπεδο που υπερβαίνει τα κοινά κατώφλια· και γ) απαίτηση εξασφάλισης επαρκούς αναπαράστασης των συνδεδεμένων στοιχείων στην περιοχή παρατηρησιμότητας του ΔΣΜ.
  1. Οι τιμές που αναφέρονται στην παράγραφο 2 στοιχεία α) και β) καθορίζονται μέσω καταστάσεων αντιπροσωπευτικών των διαφόρων συνθηκών που μπορεί να αναμένονται, οι οποίες χαρακτηρίζονται από μεταβλητές όπως το επίπεδο και τις τάσεις της παραγωγής, το επίπεδο ανταλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας και τις διακοπές λειτουργίας παγίων στοιχείων.
  2. Οι μέθοδοι που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο α) καθιστούν δυνατό τον προσδιορισμό όλων των στοιχείων του καταλόγου εξωτερικών απρόβλεπτων συμβάντων ενός ΔΣΜ με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
α) κάθε στοιχείο έχει συντελεστή επίδρασης στα ηλεκτρικά μεγέθη –τάσεις, ροές ισχύος, γωνία στροφείου– στην περιοχή ελέγχου του ΔΣΜ ο οποίος είναι μεγαλύτερος από τα κοινά κατώφλια επίδρασης απρόβλεπτου συμβάντος, υπό την έννοια ότι η διακοπή λειτουργίας του στοιχείου αυτού μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα αποτελέσματα της ανάλυσης απρόβλεπτων συμβάντων του ΔΣΜ· β) η επιλογή των κατωφλίων επίδρασης απρόβλεπτου συμβάντος ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο να προκληθεί απρόβλεπτο συμβάν που εντοπίζεται στην περιοχή ελέγχου άλλου ΔΣΜ και δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο εξωτερικών απρόβλεπτων συμβάντων του ΔΣΜ συμπεριφορά του συστήματος ΔΣΜ που θεωρείται μη αποδεκτή για οποιοδήποτε στοιχείο του οικείου καταλόγου εσωτερικών απρόβλεπτων συμβάντων, όπως είναι η κατάσταση συναγερμού· γ) η αξιολόγηση τέτοιου κινδύνου βασίζεται σε καταστάσεις αντιπροσωπευτικές των διαφόρων συνθηκών που μπορεί να αναμένονται, οι οποίες χαρακτηρίζονται από μεταβλητές όπως το επίπεδο και οι τάσεις παραγωγής, τα επίπεδα ανταλλαγής και οι διακοπές λειτουργίας παγίων στοιχείων:
  1. Οι αρχές για την κοινή αξιολόγηση κινδύνου που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο β), καθορίζουν κριτήρια για την αξιολόγηση της ασφάλειας του διασυνδεδεμένου συστήματος. Τα κριτήρια αυτά καθορίζονται με αναφορά σε εναρμονισμένο επίπεδο ανώτατου αποδεκτού κινδύνου μεταξύ της ανάλυσης ασφάλειας των διαφόρων ΔΣΜ. Οι αρχές αυτές αφορούν:
α) τη συνέπεια με τον ορισμό των σπάνιων απρόβλεπτων συμβάντων· β) την αξιολόγηση της πιθανότητας επέλευσης και του αντίκτυπου σπάνιων απρόβλεπτων συμβάντων· και γ) τον συνυπολογισμό των σπάνιων απρόβλεπτων συμβάντων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο απρόβλεπτων συμβάντων ενός ΔΣΜ, όταν η πιθανότητα επέλευσής τους υπερβαίνει κοινό κατώφλι.
  1. Οι αρχές για την αξιολόγηση και αντιμετώπιση των αβεβαιοτήτων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο γ) προβλέπουν τη διατήρηση των επιπτώσεων των αβεβαιοτήτων όσον αφορά την παραγωγή ή τη ζήτηση κάτω από ένα αποδεκτό και εναρμονισμένο μέγιστο επίπεδο για την ανάλυση επιχειρησιακής ασφάλειας κάθε ΔΣΜ. Οι αρχές αυτές καθορίζουν:
α) εναρμονισμένες προϋποθέσεις υπό τις οποίες ένας ΔΣΜ επικαιροποιεί την οικεία ανάλυση επιχειρησιακής ασφάλειας. Οι προϋποθέσεις λαμβάνουν υπόψη συναφείς πτυχές, όπως ο χρονικός ορίζοντας των προβλέψεων παραγωγής και ζήτησης, το επίπεδο μεταβολής των προβλεπόμενων τιμών εντός της περιοχής ελέγχου του ΔΣΜ ή εντός της περιοχής ελέγχου άλλων ΔΣΜ, τη γεωγραφική θέση της παραγωγής και της ζήτησης, τα προηγούμενα αποτελέσματα της οικείας ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας· και β) επικαιροποιήσεις προβλέψεων ελάχιστης συχνότητας παραγωγής και ζήτησης, ανάλογα με τη μεταβλητότητά τους και την εγκατεστημένη δυναμικότητα παραγωγής χωρίς δυνατότητα κατανομής.» Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η κοινή πρόταση όλων των ΔΣΜ για τον συντονισμό της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 75 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία υποβλήθηκε στη ΡΑΕ προς έγκριση, καθώς και η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, δυνάμει του υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-245769/18.09.2018 εγγράφου του ΑΔΜΗΕ. Επισυνάπτονται: Πρόταση όλων των ΔΣΜ για τον συντονισμό της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας σύμφωνα με το άρθρο 75 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής, της 2ας Αυγούστου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. 10 Ioυλίου 2018 (ελληνικό κείμενο) All TSOs’ proposal for a methodology for coordinating operational security analysis in accordance with Article 75 of Commission Regulation (EU) 2017/1485 of 2 August 2017 establishing a guideline on electricity transmission system operation. July 10 2018 (αγγλικό κείμενο) Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: 30 Oκτωβρίου 2018. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του. Συνημμένα αρχεία
  1. Πρόταση των ΔΣΜ (μέγεθος: 376,114 kb)
  2. TSOs’ proposal (μέγεθος: 321,401 kb)