Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Δεκεμβρίου το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. To Πλήρες κείμενο του ΕΣΕΚ όπως αναρτήθηκε προς δημόσια διαβούλευση

Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Δεκεμβρίου το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. To Πλήρες κείμενο του ΕΣΕΚ όπως αναρτήθηκε προς δημόσια διαβούλευση
Παρασκευή, 29/11/2019 - 15:21

Δηλώσεις του υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά, της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κ. Αλεξάνδρας Σδούκου και του Γενικού Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων κ. Κωνσταντίνου Αραβώση στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του Σχεδίου

Σε δημόσια διαβούλευση που θα διαρκέσει έως τις 16 Δεκεμβρίου δόθηκε σήμερα το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ).

Όπως δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του Σχεδίου ο υφυπουργός Ενέργειας (και πρόεδρος της Επιτροπής για το ΕΣΕΚ) Γεράσιμος Θωμάς, το ΕΣΕΚ αποτελεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική με ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους και προτεραιότητες έως το 2030. «Είναι ένα σχέδιο με πρόσημο εξωστρέφειας, που προωθεί την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και την προσπάθεια ανάδειξης της χώρας ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή των Βαλκανίων, επιδιώκοντας παράλληλα να αξιοποιήσει στο μέγιστο τους διαθέσιμους πόρους για επενδύσεις ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας».

Στρατηγική επιδίωξη της κυβέρνησης είναι οι στόχοι που τίθενται στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ να συμβάλλουν καθοριστικά στην απαραίτητη ενεργειακή μετάβαση με τον πιο οικονομικά ανταγωνιστικό τρόπο για την εθνική οικονομία και να τοποθετήσουν τη χώρα στο επίκεντρο των εξελίξεων της Ενεργειακής Ένωσης τόσο για το 2030 όσο και μακροπρόθεσμα για το 2050.

Ο κ. Θωμάς υπογράμμισε ότι μέσα από τα μέτρα του ΕΣΕΚ οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας θα αναδειχθούν ως ο βασικός εγχώριος ενεργειακός πόρος. Στόχος είναι η αύξηση της συμμετοχής τους στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% έως το 2030 (από 18% σήμερα). Ο δε στόχος που έχει τεθεί για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου υπερβαίνει σε φιλοδοξία τον κεντρικό στόχο της ΕΕ και προσεγγίζει τον νέο στόχο 50% που θα θέσει η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο υφυπουργός Ενέργειας αναφέρθηκε και στις θετικές οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει η υλοποίηση του ΕΣΕΚ, καθώς εκτιμάται ότι για την περίοδο 2020-2030 θα κινητοποιήσει ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις συνολικού ύψους 43,8 δις. ευρώ (έναντι 33-34 δις. ευρώ που προέβλεπε το αρχικό ΕΣΕΚ που είχε υποβληθεί στην Επιτροπή στις αρχές του έτους), με διασπορά σε πολλούς τομείς της οικονομίας και σε όλη τη χώρα. Στο επίκεντρο της επενδυτικής δραστηριότητας αναμένεται να βρεθούν τα νέα έργα ΑΠΕ, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, οι αγωγοί και οι αποθήκες φυσικού αερίου, οι δράσεις ενεργειακής απόδοσης, η διαχείριση αποβλήτων και τα μέτρα προώθησης της κυκλικής οικονομίας.

«Σε όσους μας κάνουν κριτική, απαντάμε ότι έχουμε συνολικό σχέδιο που είναι συμβατό με το business plan της ΔΕΗ και την πολιτική για τα δίκτυα που έχουμε εξαγγείλει. Πρόκειται επίσης για ένα σχέδιο ρεαλιστικό που βασίζεται σε δυο πυλώνες ανάλυσης, αφού η ποσοτικοποίηση των στόχων «έτρεξε» σε δυο μοντέλα. Τέλος, εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο του νέου ΕΣΕΚ είναι ο σταθερός μηχανισμός διακυβέρνησής του, καθώς προβλέπονται διαδικασίες παρακολούθησης και αξιολόγησης της προόδου προς την υλοποίηση των στόχων», κατέληξε ο κ. Θωμάς.

Τις πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται μέσω του Σχεδίου στον τομέα των ΑΠΕ και της ηλεκτροκίνησης ανέλυσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, κάνοντας ειδική μνεία στην απλοποίηση και επιτάχυνση του αδειοδοτικού πλαισίου και στα νέα δεδομένα για τα Δίκτυα Ηλεκτρικού Ρεύματος, καθώς ο μελλοντικός σχεδιασμός θα πρέπει να ενσωματώνει τους νέους στόχους αυξημένης διείσδυσης ΑΠΕ. Η κ. Σδούκου παρουσίασε επίσης συνοπτικά τις νέες τεχνολογίες ΑΠΕ για παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας (υβριδικά, μικρές ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά στις στέγες, μπαταρίες). «Ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων μας βρίσκεται και η ηλεκτροκίνηση και θεωρούμε ότι με τα μέτρα που θα λάβουμε μέχρι το 2030 η διείσδυση των ηλεκτροκίνητων ΙΧ σε σχέση με τις νέες ταξινομήσεις μπορεί να φτάσει το 30%, ενώ οι προβλέψεις της αγοράς κάνουν λόγο για 24%».

Ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης, μίλησε για την κυκλική οικονομία που προωθείται μέσω οριζόντιων πολιτικών που αφορούν όλους τους κλάδους της οικονομίας. «Πρώτος στόχος είναι η μείωση της χρήσης φυσικών πόρων και ενέργειας για την παραγωγή των προϊόντων και μετά το πέρας της ζωής των προϊόντων επιδιώκεται η μείωση των αποβλήτων ή ακόμα και ο μηδενισμός τους. Στο πλαίσιο αυτό εκπονούμε Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης τετραετούς διάρκειας με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και μέτρα –μεταξύ άλλων- για την πρόληψη αποβλήτων, την μείωση της σπατάλης τροφίμων, την ανάπτυξη κριτηρίων οικολογικού σχεδιασμού κριτηρίων, την προώθηση της χρήσης αποβλήτων ως δευτερογενών καυσίμων στη βιομηχανία, την θέσπιση ρυθμιστικού πλαισίου που θα διευκολύνει την παραγωγή βιομεθανίου από οργανικά απόβλητα και την έγχυσή του στο δίκτυο φυσικού αερίου». Τέλος, ο κ. Αραβώσης έκανε ειδική μνεία και στην πολιτική του ΥΠΕΝ για την κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης, με την ενσωμάτωση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας το 2020, ένα χρόνο νωρίτερα από την εκπνοή της προβλεπόμενης προθεσμίας.

Ο σύνδεσμος όπου έχει αναρτηθεί το πλήρες κείμενο του ΕΣΕΚ για δημόσια διαβούλευση

http://www.opengov.gr/minenv/?p=10156