Ενεργειακός Διαμεσολαβητής: Ανοίγει η πλατφόρμα για παράπονα - Ποιες περιπτώσεις εξετάζει

Ενεργειακός Διαμεσολαβητής: Ανοίγει η πλατφόρμα για παράπονα - Ποιες περιπτώσεις εξετάζει
Τετάρτη, 31/01/2024 - 06:30

Οι περιπτώσεις στις οποίες μπορούν οι καταναλωτές να ζητήσουν τον ενεργειακό διαμεσολαβητή είναι αυτές που σχετίζονται κυρίως με τις χρεώσεις αλλά και την ασάφεια λογαριασμών.

Ανοίγει από αύριο η πλατφόρμα enomos της ΡΑΑΕΥ το νέο εργαλείο για την επίλυση διαφορών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας θέτει σε εφαρμογή η ΡΑΑΕΥ. Πρόκειται για τον ελληνικό Ενεργειακό Διαμεσολαβητή, ο οποίος μεσολαβεί- χωρίς κόστος για τους καταναλωτές- προκειμένου να διευκολύνει την εξωδικαστική, συναινετική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών ενέργειας είτε αφορά ηλεκτρική είτε φυσικό αέριο, και των προμηθευτών και διαχειριστών των δικτύων.

Η επίλυση διαφοράς θα ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών ενώ ο ρόλος του δεν είναι να επιβάλλει κυρώσεις ή υποχρεωτικές ενέργειες στις δύο πλευρές αλλά προτείνει μια μη δεσμευτική σύσταση στα μέρη τα όποια έχουν την απόλυτη ευχέρεια να την αποδεχθούν ή να την απορρίψουν.

Ο ενδιαφερόμενος καταναλωτής ενέργειας που θα προσφύγει στη διαμεσολάβηση θα πρέπει να υποβάλλει αίτηση μέσω τη διαδικτυακής πλατφόρμας ENOMOS (Energy Ombudsman Operating System) που έχει αναπτύξει η ΡΑΑΕΥ για αυτό τον σκοπό.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει δεκτή μια αίτηση πρέπει να έχει προηγηθεί υποβολή παραπόνου στην πλατφόρμα της, www.myrae.gr, η οποία δεν τελεσφόρησε, το αίτημα να εμπίπτει στις αποδεκτές κατηγορίες διαμεσολάβησης και να δεχτεί ο ενεργειακός διαμεσολαβητής να εξετάσει τη διαφορά.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχει προθεσμία ενός έτους από την ημέρα που ο καταναλωτής υπέβαλε το παράπονο στον προμηθευτή του ώστε να ζητήσει τη διαμεσολάβηση. Πέραν του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος ο ενεργειακός διαμεσολαβητής δεν θα εξετάζει τα αιτήματα.

Οι περιπτώσεις στις οποίες μπορούν οι καταναλωτές να ζητήσουν τη διαμεσολάβηση είναι αυτές που σχετίζονται κυρίως με τις χρεώσεις αλλά και την ασάφεια λογαριασμών, περιπτώσεις που κυριαρχούν τόσο στα παράπονα που έχουν υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ όσο και στις καταγγελίες που δέχεται ο Συνήγορος του Καταναλωτή.

Ειδικότερα, οι περιπτώσεις, που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εξέτασης από τον ενεργειακό ιαμεσολαβητή, είναι μεταξύ άλλων, οι εξής:

-Αμφισβήτηση χρεώσεων

-Αμφισβήτηση ρήτρας

-Αμφισβήτηση του ύψους της κατανάλωσης

-Λάθος ή καθυστέρηση σε τραπεζική συναλλαγή

-Λάθος ή καθυστέρηση σε κατάθεση πιστωτικών υπολοίπων

-Αμφισβήτηση των παρεχόμενων επιλογών πληρωμής

-Τρόπος και λεπτομέρειες διακανονισμού οφειλών

-Ασάφεια λογαριασμού

-Συχνότητα αποστολής λογαριασμού/Καθυστέρηση αποστολής λογαριασμού

-Ασάφεια ή διαφορετική ερμηνεία συγκεκριμένων συμβατικών όρων (ο πελάτης τους θεωρεί παραπλανητικούς/καταχρηστικούς με το περιεχόμενο που τους προσδίδει ο προμηθευτής)

-Προβληματική ενημέρωση για όρους και υπηρεσίες, καθώς και για λοιπές κρίσιμες πληροφορίες (λ.χ. το πραγματικό κόστος)

-Τροποποίηση των συμβατικών όρων

-Προσκόμματα κατά την υπαναχώρηση από τη σύμβαση /αλλαγή προμηθευτή

-Ζητήματα που αφορούν την υπογραφή/πληρεξουσιότητα

-Ερμηνεία και εφαρμογή των όρων περί εγγυήσεων

-Καθυστερήσεις/σφάλματα στην τελική εκκαθάριση της συναλλακτικής σχέσης

-Καθυστέρηση στην προμήθεια ενέργειας

-Καθυστέρηση και εν γένει κακή ποιότητα εξυπηρέτησης του πελάτη

Οι περιπτώσεις που μπορεί να αρνηθεί την εξέταση του θέματος είναι ότι η διαφορά είναι επουσιώδης για παράδειγμα όταν η χρηματική διαφορά είναι κάτω από 100 ευρώ ή όταν πρόκειται για αόριστη ή αβάσιμη καταγγελία. Επιπλέον δεν εξετάζει υποθέσεις που προηγουμένως έχουν εξεταστεί από άλλον φορέα όπως ο Συνήγορος του Καταναλωτή ή από δικαστήριο.