ΔΕΣΦΑ: Έρχονται μειώσεις 17%-24% στα τέλη μεταφοράς φυσικού αερίου

ΔΕΣΦΑ: Έρχονται μειώσεις 17%-24% στα τέλη μεταφοράς φυσικού αερίου
Πέμπτη, 08/07/2021 - 12:52

Σημαντικές μειώσεις της τάξης του 17 έως 24% αναμένεται να εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου του 2022 στα τιμολόγια χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.

Η σχετική απόφαση ελήφθη από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στο πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης που προβλέπει ότι όταν ο ΔΕΣΦΑ υπερανακτά έσοδα είναι υποχρεωμένος να τα επιστρέφει στους καταναλωτές.

Η μείωση, που γνωστοποιήθηκε από τη διευθύνουσα σύμβουλο του Διαχειριστή Μαρία Ρίτα Γκάλι, οφείλεται κατά κύριο λόγο στις περισσότερες ποσότητες φυσικού αερίου που διακινήθηκαν από το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ κατά το 2020.

Σημειώνεται ότι η μέση χρέωση χρήσης συστήματος φυσικού αερίου ανέρχεται σήμερα σε 3,3 ευρώ/μεγαβατώρα που σημαίνει ότι μετά τη μείωση η χρέωση θα κυμανθεί μεταξύ 2,5 και 2,7 ευρώ/μεγαβατώρα. Η μείωση αφορά στους 49 χρήστες του ΕΣΦΑ και τους 33 του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας.

Η ανακοίνωση για τις μειώσεις στα τέλη του ΕΣΦΑ πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης του ΔΕΣΦΑ, όπου παρουσιάστηκαν τα σχέδια της εταιρείας στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.

Όπως τόνισε η κ. Γκάλι επιδίωξη της διοίκησης είναι ο μετασχηματισμός του ΔΕΣΦΑ ώστε να είναι σημαντικός παίκτης της ενεργειακής μετάβασης.

Σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, πέρυσι η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου κινήθηκε στα 5,6 δισ. κυβικά μέτρα ενώ για φέτος αναμένεται αύξηση. Ήδη για το πρώτο εξάμηνο του 2021 καταγράφεται αύξηση της τάξης του 14,11%.

Η αύξηση στη ζήτηση του φυσικού αερίου αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, με χρονικό ορόσημο το 2025 όταν και αναμένεται η κατανάλωση να φτάσει στα επίπεδα των 6 έως 7 δισ. κυβικών μέτρων.

Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ υλοποιεί ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα άνω των €540 εκατ., που περιλαμβάνει 48 έργα. Μεταξύ αυτών των έργων που έχουν εγκριθεί από τη ΡΑΕ, περιλαμβάνεται ο νέος αγωγός υψηλής πίεσης στη Δ. Μακεδονία μήκους 155 χιλιομέτρων, για το οποίο αναμένεται μέχρι τέλος του έτους η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Από τα 155 χλμ τα 120 χλμ είναι ο κεντρικός αγωγός και τα υπόλοιπα 30 χλμ αποτελούν αναμονές και κλάδους. Επίσης ο αγωγός υψηλής πίεσης της Δ. Ελλάδας, που θα συνδέσει την Πάτρα από το υπάρχον δίκτυο της Μεγαλόπολης. Το μήκος του αγωγού θα είναι 130 χιλιόμετρα με δυνατότητα επέκτασης προς την Ηλεία και την Αιτωλοακαρνανία.

Στη φάση της μελέτης σκοπιμότητας, εξάλλου, βρίσκεται ο αγωγός προς την Ήπειρο για την επέκταση του συστήματος στα Ιωάννινα.

Άλλα έργα αναβάθμισης του δικτύου αποτελούν ο booster compressor της Νέας Μεσήμβριας, ο Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά, η αναβάθμιση του συστήματος Scada, ο M/P Σταθμός της Νέας Μεσήμβριας, η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης Νέας Μεσήμβριας, οι νέοι Μ/Ρ σταθμοί, που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του συστήματος φυσικού αέριου και θα ενισχύσουν τα υπάρχοντα δίκτυα.

Στον τομέα του small scale LNG στη φάση της μηχανικής ολοκλήρωσης βρίσκεται ο σταθμός φορτωσης βυτιοφόρων LNG, που αναμένεται να έχει τεθεί σε λειτουργία το 2022 ώστε να ξεκινήσει ο εφοδιασμός με αέριο περιοχών που δεν είναι σήμερα στο δίκτυο.

Επίσης μέχρι τα τέλη του 2022 αναμένεται να έχει παραδοθεί και ο προβλήτας Small Scale LNG για τον ανεφοδιασμό μικρών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Για τον αγωγό σύνδεσης Ελλάδας Β. Μακεδονίας, η κ. Γκάλι δήλωσε ότι υπάρχει πολιτική στήριξη για το έργο και αναμένονται εξελίξεις μέσα στο καλοκαίρι. Επίσης ο ΔΕΣΦΑ αναμένει την έγκριση από τις αρχές ανταγωνισμού της ΕΕ για την εξαγορά ποσοστού 20% στην εταιρεία Gastrade, η οποία αναπτύσσει το έργο του FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Υδρογόνο

Σημειώνεται ότι στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων για την ταχύτερη μετάβαση σε μία πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών.

Με τη συμμετοχή του στο έργο "White Dragon", το οποίο προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του.

Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα (12) Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (TSOs) στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.

Του Χάρη Φλουδόπουλου /capital.gr