Πέρκα: Παράταση της προθεσμίας σύναψης Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δ. Μακεδονίας

Πέρκα: Παράταση της προθεσμίας σύναψης Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δ. Μακεδονίας
Πέμπτη, 25/04/2024 - 09:37

Η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα κατέθεσε τροπολογία στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την παράταση της προθεσμίας σύναψης Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δυτικής Μακεδονίας.

Ακολουθεί ολόκληρη η τροπολογία:

Τροπολογία – Προσθήκη

Τροπολογία στο σ/ν «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας»

Θέμα: Παράταση της προθεσμίας σύναψης Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δυτικής Μακεδονίας.

Α. Αιτιολογική έκθεση:

Για τις Ενεργειακές Κοινότητες της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας, ο νομοθέτης λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες στην οικονομική και κατ’ επέκταση κοινωνική ζωή της περιοχής λόγω της απολιγνιτοποίησης, προέβλεψε ανέκαθεν και επίσης διαχρονικά (δηλαδή ανεξαρτήτως των συχνών νομοθετικών μεταβολών) ειδικές διατάξεις σε σχέση με το γενικότερο πλαίσιο, ειδικές διατάξεις που περιλάμβαναν ελαστικότερες ρυθμίσεις και εύλογη παράταση προθεσμιών, ιδίως για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών σταθμών, που είναι γενικά αποδεκτό ότι θα αποτελέσουν τον πυλώνα της ενεργειακής μετάβασης της περιοχής. Κρίσιμη νομοθετική διάταξη που υλοποιεί αυτήν την πολιτική και αναπτυξιακή επιλογή είναι το άρθρο 7 παρ. 3στ΄ Ν. 4414/2016, ως ισχύει, που αποτελεί και την παραδοχή στην οποία στηρίχθηκε η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών σταθμών. Η διάταξη πρακτικά σημαίνει ότι στους φωτοβολταϊκούς σταθμούς της Δυτικής Μακεδονίας, δεν εφαρμόζεται το όριο των δύο συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης ανά Ενεργειακή Κοινότητα χωρίς συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία και οι προθεσμίες αναφοράς για την υποβολή αιτήσεων για σύνδεση, για έργα που τελικώς δικαιούνται εξαίρεση από ανταγωνιστικές διαδικασίες, παρατείνονται.

. Με το Άρθρο 105 του υπό ψήφιση Σχεδίου Νόμου επέρχονται ουσιώδεις μεταβολές σε αυτό το καθεστώς: Κατ’ αρχάς, προτείνεται η τροποποίηση του Άρθρου 7 παρ.3γ από 1ης Μαΐου 2024 να μην μπορεί να συναφθεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης με τον ΔΑΠΕΕΠ εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών. Αντίστοιχο χρονικό ορόσημο τίθεται και στην παρ. 3δ, η οποία ωστόσο δεν εφαρμόζεται για φωτοβολταϊκούς σταθμούς στη Δυτική Μακεδονία. Είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί ότι ούτε το άρθρο 7 παρ. 3γ΄ εφαρμόζεται σε αυτούς τους σταθμούς, ή να οριστεί ειδική προθεσμία ως προς αυτούς. Περαιτέρω, προστίθεται παρ. 3ι όπου για φωτοβολταϊκούς σταθμούς για τους οποίους έχει συναφθεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ή έχει υποβληθεί πλήρης αίτηση στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. έως την 30η Απριλίου 2024 και: α) είτε δεν έχει υποβληθεί έως την 31η Αυγούστου 2024 από τους κατόχους τους, δήλωση ετοιμότητας ή αίτημα ενεργοποίησης, β) είτε δεν έχει συναφθεί Σύμβαση Σύνδεσης έως την έναρξη ισχύος του νόμου, λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση, μόνο κατόπιν συμμετοχής τους σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Αφήνουμε κατά μέρους την επέμβαση σε ήδη συναφθείσες συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης και τα νομικά και πρακτικά ζητήματα που θέτει. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι τίθενται ασφυκτικά περιθώρια για την ολοκλήρωση των έργων και την υπογραφή συμβάσεων σύνδεσης, με κίνδυνο ανατροπής επενδυτικών προσπαθειών πολλών ετών.

Η ρύθμιση αυτή παραβιάζει κατάφορα τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των διοικούμενων δεδομένου ότι η υποβολή των αιτημάτων για χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης έγινε κατόπιν θέσπισης του σχετικού πλαισίου και της παροχής κινήτρων από το νομοθέτη.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο λαθεμένα παραλείπει να συμπεριλάβει ειδικότερες ρυθμίσεις για τις Ενεργειακές Κοινότητες της Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες αναπτύχθηκαν με συγκεκριμένο σκοπό, την ενίσχυση και πρόσδοση προστιθέμενης αξίας στις τοπικές κοινωνίες και σε συγκεκριμένη περιοχή, την Δυτική Μακεδονία, η οποία διέρχεται το μεταβατικό στάδιο της απολιγνιτοποίησης και ως εκ τούτου έχρηζε ανέκαθεν ειδικής μεταχείρισης από το νομοθέτη.

Β. Προτεινόμενη ρύθμιση.

Στο άρθρο 105 «Διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 4414/2016» του ανωτέρω υπό ψήφιση νομοσχέδιου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προστίθεται παράγραφος 5 (και αναριθμούνται οι παράγραφοι που ακολουθούν) ως εξής:

Αντικαθίσταται η παράγραφος 3στ του άρθρου 7 ν. 4414/2016 ως ακολούθως: “3στ. Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που αναπτύσσονται στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, δεν εφαρμόζονται οι παρ. 3δ και 3ι και η προθεσμία της παρ. 3γ παρατείνεται για δεκαοκτώ (18) μήνες. Ομοίως, οι προθεσμίες που αναγράφονται στις παρ. 3β και 3ζ παρατείνονται κατά είκοσι ένα (21) μήνες».

Η καταθέτουσα Βουλευτής
Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα