Η «Άγρια Δύση» στη ναυτιλία πετρελαίου και τα ελληνόκτητα πλοία

Η «Άγρια Δύση» στη ναυτιλία πετρελαίου και τα ελληνόκτητα πλοία
Παρασκευή, 24/03/2023 - 08:21

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δεν έχει οδηγήσει μόνο σε αύξηση της μεταφοράς αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών που υπόκεινται σε κυρώσεις από έναν σκιώδη στόλο, αλλά κλιμακώνει και τους συνολικούς κινδύνους για τη θαλάσσια ασφάλεια.

Μια έκθεση της εταιρείας συμβούλωνVortexa δείχνει μια νέα αύξηση των ελληνόκτητων πλοίων που μεταφέρουν υπό κυρώσεις ρωσικό αργό πετρέλαιο και προϊόντα. Ταυτόχρονα, ειδικοί σε θέματα δεξαμενόπλοιων προειδοποιούν για μια κατάσταση Άγριας Δύσης στη θαλάσσια κυκλοφορία, καθώς ένας σκιώδης στόλος ανασφάλιστων δεξαμενόπλοιων πλέει σε διεθνή ύδατα.

ΤοReuters αναφέρει ότι η θαλάσσια ασφάλεια απειλείται, καθώς ανασφάλιστα ή σκιώδη πλοία προσαράζουν ή υφίστανται παρ' ολίγον συγκρούσεις παγκοσμίως. Προς το παρόν, ένα πετρελαιοφόρο έχει προσαράξει στα ανοιχτά της ανατολικής Κίνας, ενώ μια σύγκρουση μεταξύ δεξαμενόπλοιων έχει αποτραπεί κοντά στην Κούβα.

Η ανάλυση τουReuters δείχνει ότι ένας σκιώδης στόλος εκατοντάδων επιπλέον πλοίων πλέει στις θάλασσες, εν μέρει ήδη συνδεδεμένος με τις αδιαφανείς εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν, αλλά τώρα υποστηρίζεται από τη ζήτηση για ρωσική ενεργειακή ναυτιλία. Οι δηλώσεις που έκανε στοReuters ο Έρικ Χάνελ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης δεξαμενόπλοιωνStena Bulk, δείχνουν ότι «ο κίνδυνος ατυχήματος σίγουρα αυξάνεται».

Οι κίνδυνοι σύγκρουσης από αναξιόπιστα πλοία λόγω έλλειψης πιστοποίησης ή συντήρησης των μηχανών έχουν αυξηθεί, καθώς κορυφαίες ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες παροχής υπηρεσιών δεν θέλουν πλέον να συνεργάζονται με πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου προερχόμενα από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα.

Η ανάλυση τουReuters που βασίζεται σε πληροφορίες παρακολούθησης πλοίων και στοιχεία τηςLloyd's List Intelligence σχετικά με περιστατικά πλοίων δείχνει ότι το 2022 αναφέρθηκαν οκτώ προσαράξεις, συγκρούσεις ή παρ' ολίγον ατυχήματα με δεξαμενόπλοια που μετέφεραν προϊόντα που υπόκεινται σε κυρώσεις, δηλαδή τα ίδια με ολόκληρη την περίοδο 1999-2021.

Σύμφωνα με τοReuters, ο σκιώδης στόλος περιλαμβάνει επί του παρόντος μεταξύ 400-600 πλοία παγκοσμίως, δηλαδή περίπου το 20% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως.

Ο Αντρέα Ολίβι τηςTrafigura, επικεφαλής του τμήματος υγρών φορτίων, δηλώνει μάλιστα ότι, σύμφωνα με τους ίδιους, βρίσκεται σήμερα στις 650 μονάδες. Οι κύριοι κίνδυνοι επί του παρόντος σχετίζονται με τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως από τον σκιώδη στόλο επί του παρόντος.

Η Κλαίρ Τζάνγκμαν της αμερικανικής ομάδας υπεράσπισηςUnited Against Nuclear Iran (UANI) αναφέρει ότι ο σκιώδης στόλος του Ιράν έχει αυξηθεί από 70 τον Νοέμβριο του 2022 σε 300 πλοία αυτή τη στιγμή. Το τελευταίο θα μπορούσε να είναι σωστό, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν τους τελευταίους μήνες. Ο πάροχος δεδομένων πλοίωνVesselsValue ανέφερε ότι 774 δεξαμενόπλοια από τα 2.296 παγκοσμίως είναι 15 ετών ή παλαιότερα.

Σύμφωνα με έκθεση της ανεξάρτητης εταιρείας συμβούλων Vortexa, ταελληνικά πλοίακυριαρχούν στη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου. Η Vortexa υποστηρίζει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν εκμεταλλευτεί την απαγόρευση των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022. Αν και η τρέχουσα πρακτική δεν είναι παράνομη, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο εάν συμφωνήσουν σε ένα ανώτατο όριο τιμών. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες μείωσαν τη συμμετοχή τους στον απόηχο της απαγόρευσης της 5ης Δεκεμβρίου, αλλά η συμμετοχή τους έχει σχεδόν επανέλθει στα προ της απαγόρευσης επίπεδα.

Ωστόσο, η πίεση στους Έλληνες πλοιοκτήτες αυξάνεται, καθώς η Ουκρανία ασκεί ανοιχτά πιέσεις σε γνωστές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες όπως οι TMS Tankers, Dynacom Tankers, Minerva Marine, Thenamaris και Delta Tankers. Οι εταιρείες αυτές έχουν προστεθεί ακόμη και στην ιστοσελίδα War and Sanctions που δημιούργησε η ουκρανική κυβέρνηση.

Τη Δευτέρα, η S&P Global Market Intelligence εντόπισε 1.900 πλοία που κινδυνεύουν από τις ρωσικές κυρώσεις, με την πλειονότητα αυτών να είναι ελληνικών συμφερόντων.Από το 2023, πάνω από 150 από αυτά τα πλοία υψηλού κινδύνου έχουν πραγματοποιήσει επισκέψεις σε λιμάνια της Ρωσίας, η πλειονότητα των οποίων είναι επίσης ελληνικών συμφερόντων. Επιπλέον, τα ελληνικά πλοία συμμετέχουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία σε επιχειρήσεις Ship-to-Ship στην περιοχή της Πελοποννήσου.