Σταθάκης για ΔΕΠΑ, Υδρογονάνθρακες και εκλογές

Σταθάκης για ΔΕΠΑ, Υδρογονάνθρακες και εκλογές
Παρασκευή, 01/03/2019 - 10:44

Δ

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε χθες ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, στον News 24/7 στους 88,6 και στην εκπομπή "Παιχνίδια εξουσίας" των Βασίλη Σκουρή και Αγγελικής Σπανού.Ο κ. Σταθάκης μίλησε για τη ΔΕΠΑ,

Ακολουθούν τα βασικά σημεία:

Για το Eurogroup της 11ης Μαρτίου και τα περί «4ου μνημονίου» της ΝΔ

Η εκτίμησή μου είναι ότι έχουν κλείσει οι μεγάλες εκκρεμότητες οπότε θεωρώ ότι θα είναι θετικό το αποτέλεσμα. Είναι σχήμα οξύμωρο να μιλά η ΝΔ για «4ο Μνημόνιο», τη στιγμή που το κόστος 10ετούς δανεισμού από τις αγορές υποχωρεί κάτω από το 3,7%. Έχει αναιρεθεί, δηλαδή, ο βασικός λόγος που έβαλε τη χώρα στα Μνημόνια: ο αποκλεισμός από τις διεθνείς αγορές. Επιπρόσθετα οι συζητήσεις σήμερα αφορούν την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που υπήρχαν στο 3ο Μνημόνιο και αναφέρομαι πρωτίστως στις εκκρεμότητες που αφορούν στη ΔΕΠΑ και στη ΔΕΗ, θέματα του ΥΠΕΝ, καθώς και στα κόκκινα δάνεια.

Για τις εκλογές και τη Συμφωνία των Πρεσπών

Θεωρώ ότι η Συμφωνία των Πρεσπών είναι ένα από τα μεγάλα όπλα της κυβέρνησης ενόψει των εκλογών. Η αποτύπωση ότι δημιουργεί τεράστιο πολιτικό κόστος στην κυβέρνηση θεωρώ ότι είναι πρόωρη και επιπόλαια. Μεσοπρόθεσμα είναι από τα μεγάλα ατού της κυβέρνησης. Έκλεισε ένα μεγάλο θέμα με συγκεκριμένους όρους. Οι εκλογές θα δείξουν πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή που προβάλλεται στις δημοσκοπήσεις, δεδομένου και του μεγάλου μεριδίου των αναποφάσιστων που προέρχονται από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Για το χρόνο διεξαγωγής των βουλευτικών εκλογών παραμένω σταθερά προσανατολισμένος στον Οκτώβριο. Οποιαδήποτε άλλη συζήτηση αυτή τη στιγμή δεν έχει νόημα. Η κυβέρνηση έχει μεγάλα πλεονεκτήματα, την οικονομία, τη Συμφωνία των Πρεσπών, ένα ισχυρό κοινωνικό πρόσωπο. Επιπλέον έχει δυνατότητες πολιτικών συμμαχιών και διεύρυνσης.

Νομίζω ότι το αποτέλεσμα στις ευρωεκλογές θα επιτρέπει να πάμε τον Οκτώβρη και να κερδίσουμε.

Για τις ευρωεκλογές

Οι ευρωεκλογές έχουν ένα μεγάλο διακύβευμα στην Ευρώπη, τη μάχη απέναντι στην ακροδεξιά. Είναι μια πολύ μεγάλη πολιτική μάχη: υπάρχει μεγάλη κινητικότητα για ένα μεγάλο συνασπισμό, ένα μέτωπο σοσιαλδημοκρατών, πρασίνων και αριστερών κομμάτων. Θεωρώ άγονη την προσπάθεια να εσωτερικοποιηθούν οι ευρωεκλογές, ως προοίμιο των βουλευτικών εκλογών.

Για τον προοδευτικό πόλο…

Υπάρχει μια πολιτική κινητικότητα αυτή τη στιγμή η οποία θεωρώ ότι πατάει ακριβώς πάνω στις διαχωριστικές γραμμές που υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία και δεν είναι εφεύρημα: Αφορούν σε θέματα όπως η Συμφωνία των Πρεσπών, το κοινωνικό κράτος, τα δικαιώματα και ο τρόπος που πρέπει να εκσυγχρονιστεί το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο η αναπτυξιακή στρατηγική κ.α. Η πολιτική κινητικότητα που έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες υποδεικνύει ότι υπάρχουν τεράστια περιθώρια πολιτικών συμμαχιών.

…και το ΚΙΝΑΛ

Υπάρχει ένα θέμα με την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ, η οποία δεν είναι ξεκάθαρη στο ζήτημα της Συμφωνίας των Πρεσπών και σε άλλα. Από την άλλη πλευρά δεν είναι και το κύριο χαρακτηριστικό. Η κινητικότητα αυτή την στιγμή δεν είναι μόνο προσώπων, βλέπουμε πλέον πολύ πιο συγκροτημένες προσπάθειες. Η «Γέφυρα» είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, που αποτρέπει την ιδέα ότι αυτή τη στιγμή συζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ με μεμονωμένα πρόσωπα. Η κινητικότητα του τελευταίου διαστήματος υποδηλώνει ακριβώς μια πραγματικότητα που υπάρχει, επιμένω, δεν την εφευρίσκει κάποιος. Θα προχωρήσουμε με όσο το δυνατόν πιο συντεταγμένο τρόπο, για να φτιαχτεί αυτός ο προοδευτικός πόλος, που θεωρούμε ότι είναι κάτι αναγκαίο για το πολιτικό σύστημα.

Στόχος είναι να υπάρξει μια ευρεία συμμαχία στις εκλογές, να υπάρξει ένας πόλος προοδευτικών δυνάμεων, ο οποίος θα ενσωματώσει όλες αυτές τις δυνάμεις που αναγνωρίζουν το συγκεκριμένο διακύβευμα.

Οι τομές στην πολιτική φυσιογνωμία του ΣΥΡΙΖΑ είναι δεδομένες. Είναι ένα καθαρό ευρωπαϊκό κόμμα, αριστερό. Είναι δεδομένο ότι το άνοιγμα στην κεντροαριστερά είναι μονόδρομος ακριβώς διότι οι πολιτικές εξελίξεις και τα χαρακτηριστικά και η πολιτική διαμάχη όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο εκ των πραγμάτων οδηγεί στο να υπάρξει μετατροπή του ΣΥΡΙΖΑ σε κορμό για ένα ευρύτερο προοδευτικό μέτωπο. Δεν μπορώ να σκεφτώ ποιος άλλος δρόμος θα μπορούσε να υπάρξει, με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα.

Για τη ΔΕΗ

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που υποβάλαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και η ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στον ενεργειακό τομέα, διαμορφώνουν ένα πλέγμα μεγάλων προκλήσεων για τη ΔΕΗ.

Η μια αφορά στο ενεργειακό μείγμα. Ο λιγνίτης θα συρρικνωθεί περίπου στο 17%, στο μισό από ό,τι είναι σήμερα, κάθε λιγνιτική μονάδα που θα κλείνει δεν θα αντικαθίσταται και τη θέση της θα παίρνουν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Προβλέπεται από το 30% που η συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή σήμερα, ένα πολύ ικανοποιητικό ποσοστό, να φτάσει στο 57%, σχεδόν διπλάσια. Άρα ο νέος κύκλος επενδύσεων της ΔΕΗ θα πρέπει να είναι προσανατολισμένος στις ΑΠΕ.

Η δεύτερη πρόκληση είναι ότι αυτή τη στιγμή παράγει το 50% της ενέργειας της χώρας και έχει δεσπόζουσα θέση στη λιανική αγορά κοντά στο 80% Η αγορά θα γίνει πιο ανταγωνιστική. Με το Χρηματιστήριο Ενέργειας φτιάχνεται η προθεσμιακή αγορά όπου οι μεγάλοι καταναλωτές και οι μεγάλοι παραγωγοί θα συνάπτουν διμερείς συμβάσεις. Άρα θα ανοίξει πολύ η αγορά και παράλληλα θα αλλάξει όλο το σύστημα. Η ΔΕΗ θα προσαρμοστεί και θα γίνει πιο ανταγωνιστική.

Για την αποεπένδυση των λιγνιτικών μονάδων

Συζητάμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προχθές είχα συζήτηση με την Επίτροπο Ανταγωνισμού. Η συμφωνία θα κλείσει οριστικά τις επόμενες μέρες. Η κεντρική ιδέα της συμφωνίας είναι ότι θα γίνει επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού πριν από το Πάσχα, με κατάληξη τον Μάιο. Θα είναι μια σύντομη διαδικασία, με αλλαγή κάποιων όρων του διαγωνισμού και φυσικά με αρκετές αλλαγές στον τρόπο αποτίμησης των μονάδων.

Για τα υδροηλεκτρικά

Η πώληση υδροηλεκτρικών σταθμών δεν είναι στο τραπέζι. Σταθερή θέση της κυβέρνησης από την αρχή όταν καταργήσαμε την «μικρή ΔΕΗ» είναι ότι τα υδροηλεκτρικά, στα οποία η ΔΕΗ έχει φυσικά ισχυρή παρουσία, δεν πρέπει να μπουν στη διαπραγμάτευση για τρείς σοβαρούς λόγους:

• δεν προσδιορίζουν την τιμή, είναι μια συμπληρωματική πηγή ενέργειας

• αποτελούν το κατ’ εξοχήν κερδοφόρο τμήμα της ΔΕΗ, διότι είναι πολύ χαμηλό το κόστος λειτουργίας τους

• η ΔΕΗ πρέπει να διατηρήσει ένα πεδίο στο οποίο μπορεί να βασίζεται για να παρέχει στήριξη στα βιομηχανικά τιμολόγια, τον αγροτικό κόσμο κλπ

Τα υδροηλεκτρικά πρέπει να μείνουν εκτός συζήτησης, οριστικά και αμετάκλητα. Συμφωνήσαμε με τους θεσμούς να επικεντρωθούμε στο μονοπώλιο της ΔΕΗ στους λιγνίτες, για το οποίο έχει καταδικαστεί η χώρα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Βλάβες ΔΕΗ και ανταπόκριση των συνεργείων

Αυτή είναι δουλειά του ΔΕΔΔΗΕ. Υπήρξε ένα πολύ μεγάλο κύμα κακοκαιρίας φέτος νομίζω ο απολογισμός, ερχόμενος και από τα Χανιά που έζησαν τη μεγαλύτερη δοκιμασία, είναι θετικός. Στην Κρήτη καταγράφηκε ρεκόρ βροχόπτωσης με μεγάλες παρενέργειες. Πολύ καλή ήταν η ανταπόκριση της Περιφέρειας, των Δήμων και της κυβέρνησης. Σε δύο – τρείς μέρες αντιμετωπίσθηκαν πολύ σημαντικά προβλήματα.

Οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις δημιουργούν ακραία καιρικά φαινόμενα. Νομίζω ότι υπάρχει συναίσθηση ότι από τούδε και εφεξής πρέπει να γίνονται με πολύ διαφορετικό τρόπο και τα έργα και η προστασία του περιβάλλοντος διότι η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Το γνωρίζουμε πλέον, δεν είναι φαντασιακή συζήτηση. Όλοι πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτά τα δεδομένα με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.

Για τη ΔΕΠΑ…

Η ΔΕΠΑ μαζί με τη ΔΕΗ είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες στα ενεργειακά και στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων. Βασική μας αρχή είναι ο διαχωρισμός των δικτύων από το εμπορικό τμήμα.

Συμφωνήσαμε, λοιπόν, με τους Θεσμούς να διαχωρίσουμε την εταιρεία στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», που θα έχει τα δίκτυα και θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και τη «ΔΕΠΑ Εμπορίου», με δραστηριοποίηση στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί με διαγωνισμό. Αυτό είναι το αντικείμενο του νομοσχεδίου.

…και το προσωπικό

Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι σε αυτόν τον κλάδο υπάρχει δυσανάλογα υψηλό μερτίδιο εργολαβικών εργαζομένων και πολύ μικρό μόνιμου προσωπικού, που κάνουν την ίδια δουλειά (τεχνίτες, λογιστές, διοικητικού κα).

Πρόθεσή μας είναι μαζί με την ψήφιση του νομοσχεδίου να έχουμε επίλυση του προβλήματος των εργολαβικών. Από ‘κει και πέρα το εργασιακό καθεστώς είναι δεδομένο: έχουν συλλογικές συμβάσεις τις οποίες διατηρούμε.

Για τον ενεργειακό συμψηφισμό από ΟΤΑ

Ένας Δήμος έχει τη δυνατότητα να φτιάξει μία ενεργειακή κοινότητα και να συνδέσει ρολόγια 100 ευάλωτων νοικοκυριών. Ο Δήμος μπορεί να παράγει ενέργεια και να τη συμψηφίζει με τους λογαριασμούς των ευάλωτων νοικοκυριών. Ουσιαστικά, καλύπτει μέρος ή όλες τις ανάγκες ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν τα φτωχά και ευάλωτα νοικοκυριά στο Δήμο.

Για τα αυθαίρετα και τις κατεδαφίσεις

Ο νόμος για τα αυθαίρετα έχει πολύ αυξημένα πρόστιμα για τη διατήρηση αυθαιρέτων. Ήδη στο πλαίσιο αυτό, αρκετοί ιδιοκτήτες αυθαιρέτων έχουν επιλέξει την οδό της αυτοκατεδάφισης. Με ένα αντίτιμο 500 ευρώ επιλέγει κάποιος την αυτοκατεδάφιση και επιτυγχάνει διαγραφή των προστίμων. Από τούδε και εφεξής το πλαίσιο γίνεται πολύ αυστηρό και μόνη επιλογή παραμένει η αυτοκατεδάφιση. Δυνατότητα νομιμοποίησης δεν υπάρχει, βέβαια, για ρέματα, δάση και παραλίες.

Προωθούμε δύο διαγωνισμούς για τις κατεδαφίσεις στην Αττική και έχουν δεσμευτεί και οι πόροι ανά περιφέρεια για την προκήρυξη των αντίστοιχων διαγωνισμών πανελλαδικά. Θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ακριβώς όπως είχε σχεδιαστεί. Περίπου 300 αυθαίρετα κτίσματα έχουν γκρεμιστεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το ΥΠΕΝ.

Για την ηλεκτρονική υποβολή οικοδομικών αδειών

Από τον περασμένο Οκτώβριο η αδειοδότηση στην Ελλάδα από τις πολεοδομίες γίνεται ηλεκτρονικά. Δεν χρειάζεται πια να πάτε στην Πολεοδομία για να πάρετε την άδεια να φτιάξετε ένα σπίτι ή οτιδήποτε άλλο. Υπήρχε ένα πρόβλημα με τους φακέλους που είχαν συσσωρευτεί στις Πολεοδομίες και αποτελούσαν παλιές περιπτώσεις.

Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζεται από κοινού με το ΤΕΕ, που χειρίζεται την πλατφόρμα κι από το δικό μας Υπουργείο, που δίνει τις κατευθύνσεις. Ορισμένα επιπρόσθετα θέματα, που προέκυψαν κατά την διάρκεια υποβολής των νέων ηλεκτρονικών αιτήσεων, αντιμετωπίζονται στην επιτροπή που έχουμε από κοινού με το ΤΕΕ και τους εκπροσώπους των πολεοδομιών.

ΙΓΜΕ

Το ΙΓΜΕ, όπως ξέρετε, είχε καταργηθεί ως ανεξάρτητος φορές από την προηγούμενη κυβέρνηση. Εμείς το επανασυστήσαμε, κρίνοντας ότι δεν μπορεί να υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα χωρίς να έχει φορέα αρμόδιο για την αποτύπωση του ορυκτού πλούτου.

Το ΙΓΜΕ ήταν νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και ως τέτοιο, βρισκόταν σε έντονη διαμάχη με συνταξιούχους πρώην εργαζομένους του, οι οποίοι διεκδικούσαν αποζημιώσεις για ένα ιδιωτικό ασφαλιστικό πρόγραμμα.

Αφού αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα αυτό, τώρα, με το νομοσχέδιο φτιάχνουμε το «νέο ΙΓΜΕ», ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, ευθυγραμμίζοντας το καθεστώς με εκείνο που ισχύει για τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς φορείς. Επιπλέον προσδιορίζουμε τον τρόπο οργάνωσής του. Προσδοκούμε ότι θα είναι ένας οργανισμός που θα παίξει σημαντικό ρόλο στο μέλλον.

Για τους υδρογονάνθρακες

Έχουμε υπογράψει και τις 7 υπάρχουσες συμβάσεις στην Ελλάδα. Έχουμε 5 συμβάσεις οι οποίες επικυρώθηκαν από τη Βουλή και εκκρεμούν 2 ακόμα, από τους διαγωνισμούς που έγιναν σχετικά πρόσφατα, για πεδία νοτιοδυτικά της Κρήτης και στο Ιόνιο. Άρα έχει κλείσει αυτή η ενότητα. Οι έρευνες με βάση αυτές τις συμβάσεις θα ξεκινήσουν άμεσα και ο χρονικός ορίζοντας είναι 5 χρόνια το στάδιο των ερευνών.

Η πιο σημαντική σύμβαση είναι δυτικά της Κέρκυρας, που είναι το μεγάλο κοίτασμα και το δεύτερο σε σημασία κοίτασμα είναι νοτιοδυτικά της Κρήτης, με συμμετοχή μεγάλων διεθνών εταιρειών. Στην Κρήτη οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές, για ένα πολύ μεγάλο κοίτασμα, με γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ανάλογα του αιγυπτιακού.