Βασικά σημεία της πρότασης που τίθεται σε διαβούλευση για το νέο θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης της θαλάσσιας αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα

Βασικά σημεία της πρότασης που τίθεται σε διαβούλευση για το νέο θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης της θαλάσσιας αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα
Παρασκευή, 08/01/2021 - 14:37

Διαγωνισμός

Κεντρική ιδέα της πρότασης είναι ότι η Βεβαίωση Παραγωγού, η οριστική προσφορά σύνδεσης και το δικαίωμα να ενεργήσει ο επενδυτής για την παραχώρηση της θάλασσας παραχωρούνται μαζί με το δικαίωμα σύναψης σύμβασης διάθεσης ενέργειας μετά από μειοδοτικό διαγωνισμό κατά τις διατάξεις του ν.4414/2016.

Η προκήρυξη θα περιλαμβάνει on/off κριτήρια με βάση τα οποία θα καταρτίζεται λίστα επιλέξιμων φορέων που έχουν δικαίωμα να υποβάλουν οικονομική προσφορά (bid). Τα κριτήρια προτείνεται να αφορούν τη μετοχική διαφάνεια, την οικονομική επάρκεια και την τεχνική ικανότητα του υποψηφίου, την ωριμότητα της τεχνολογίας και θέματα εθνικής ασφάλειας.

Η διάρκεια της περιόδου που θα μεσολαβεί από την ανακοίνωση του διαγωνισμού έως την υποβολή οικονομικών προσφορών, μπορεί να αποφασισθεί ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος στους συμμετέχοντες να μελετήσουν τα υποψήφια έργα και τις προσφορές τους.

Για λόγους ευελιξίας και μείωσης του κινδύνου του, ο μειοδότης θα έχει το δικαίωμα να λάβει Βεβαίωση Παραγωγού σε μια αρκετά εκτεταμένη περιοχή και να περιορίσει εντός συγκεκριμένου χρόνου (π.χ. 18 μηνών) το χώρο του έργου σε ένα πιο συγκεκριμένο πολύγωνο.

Για την επιπλέον μείωση του ρίσκου των μειοδοτών προτείνεται ένα κλιμακωτό σύστημα εγγυοδοσίας.

Ειδικά Πλαίσια Όρων Ανάπτυξης των Θαλασσίων Αιολικών Πάρκων

Προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω ο κίνδυνος για τον μειοδότη προτείνεται να έχει προηγηθεί η κατάρτιση ενός Ειδικού Πλαισίου Όρων Ανάπτυξης ΘΑΠ για μια μεγάλη ευρύτερη περιοχή εντός της οποίας θα διενεργηθεί ο διαγωνισμός και εντός της οποίας ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να προτείνει όποιο έργο επιθυμεί. Τα Ειδικά αυτά Πλαίσια θα πρέπει να περιλαμβάνονται και να εγκριθούν με τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια. Έως τότε, τα πρώτα λίγα τέτοια πλάνα ανάπτυξης σε μερικές ευρύτερες περιοχές, θα πρέπει να εκπονηθούν με εφαρμογή του υφιστάμενου Ειδικού Χωροταξικού των Α.Π.Ε. και την εξέταση περιβαλλοντικών κριτηρίων, αναπτυξιακών κριτηρίων (τουρισμός, αλιεία, ναυσιπλοΐα κλπ.) και θεμάτων εθνικής άμυνας, και να υποβάλλονται σε Στρατηγική Περιβαλλοντική

Εκτίμηση

Κατά τη έγκριση ενός ΕΠΟΑ ΘΑΠ ο ΑΔΜΗΕ και οι συναρμόδιες υπηρεσίες θα διατυπώνουν τη γνώμη τους, ώστε να παρέχεται ασφάλεια στον επενδυτή (ή τους επενδυτές) που θα επιλεγεί(ούν) από το διαγωνισμό ότι ο ηλεκτρικός χώρος θα είναι διαθέσιμος και ότι δεν θα συναντήσει εμπόδια για τη παραχώρηση της αναγκαίας θαλάσσιας έκτασης.

Ανάπτυξη δικτύων

Κρίσιμη επίσης παράμετρος είναι ο τρόπος της βέλτιστης ανάπτυξης των δικτύων για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Έτσι ο κεντρικός σχεδιασμός των βασικών grid hubs και ο ενεργός ρόλος του ΑΔΜΗΕ στην Ελλάδα, φαίνεται μια λογική επιλογή.

Σύνοψη

Το ανωτέρω μοντέλο θεσμικού πλαισίου δεν απαιτεί υπερβολικές επενδύσεις από το κράτος ούτε άριστη αποτελεσματικότητα από την Διοίκηση (όπως απαιτεί το συγκεντρωτικό μοντέλο). Επίσης δεν εκθέτει τους επενδυτές σε μεγάλο ρίσκο ανάπτυξης (όπως στο ανοιχτό – αποκεντρωμένο μοντέλο), το οποίο στην Ελλάδα, συνδυαζόμενο με το ρίσκο από τις χρόνιες παθογένειες της γραφειοκρατίας και της απουσίας συγκεκριμένου σχεδιασμού, θα ήταν μη ανεκτό.

Σημαντικός είναι ο ρόλος του ΕΠΟΑ ΘΑΠ, είτε εγκρίνεται μέσω μιας τοπικής ΣΠΕ είτε μέσω των Θαλασσίων Χωροταξικών Πλαισίων με την ολοκλήρωση του συνολικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Η έγκριση του ΕΠΟΑ ΘΑΠ σηματοδοτεί την έναρξη μερικών κρίσιμων διαδικασιών: την ένταξη των αναγκαίων δικτύων στη ΔΠΑ, την έναρξη διενέργειας διαγωνισμών από τη ΡΑΕ, την εντατικοποίηση της μελέτης των υποψηφίων έργων από τους επενδυτές (που μπορεί να έχει αρχίσει από την ανακοίνωση της ευρύτερης περιοχής εντός της οποίας θα εκπονηθεί το ΕΠΟΑ ΘΑΠ).