Χατζηδάκης: Απολιγνιτοποίηση, ΑΠΕ, Εξοικονόμηση Ενέργειας, Ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και Ηλεκτροκίνηση οι 5 στόχοι του ΥΠΕΝ για την ενέργεια 

Χατζηδάκης: Απολιγνιτοποίηση, ΑΠΕ, Εξοικονόμηση Ενέργειας, Ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και Ηλεκτροκίνηση οι 5 στόχοι του ΥΠΕΝ για την ενέργεια 
Τετάρτη, 04/12/2019 - 12:46

Τοποθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο 30ο ετήσιο συνέδριο του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου «Greek Economic Summit - Turning the Odds».

Κυρίες και Κύριοι σύνεδροι,

Η αλήθεια είναι ότι έχω ένα ρόλο ακροβάτη. Πρέπει να ισορροπήσω ανάμεσα στους συνδικαλιστές, στους καταναλωτές, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στους επιχειρηματίες του κλάδου και στους θεμιτούς ανταγωνισμούς μεταξύ των επιχειρηματιών του κλάδου. Πρέπει να τα λάβω όλα αυτά υπόψη και τελικά να προχωρήσουμε και μπροστά.

Το γνώριζα από όταν μου ανέθεσε ο πρωθυπουργός αυτό το ρόλο ότι θα αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις δυσκολίες. Θα προχωρήσουμε λοιπόν μπροστά. Θα προχωρήσουμε μπροστά με μια στρατηγική την οποία την έχουμε ήδη παρουσιάσει και η οποία παίρνει σάρκα και οστά σε πολύ μεγάλη κλίμακα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που παρουσιάσαμε την περασμένη εβδομάδα στο υπουργικό συμβούλιο:

ΤΟ ΕΣΕΚ, προχωρεί χέρι-χέρι με το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτή είναι η κατεύθυνσή μας ως κυβέρνηση. Αλλά και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και η δική μου προσωπικά.

Αυτή είναι η ανάγκη των καιρών. Πρέπει να ακούσουμε τα παιδιά μας και πρέπει να συμφιλιώσουμε το περιβάλλον με την ενέργεια και την ενεργειακή πολιτική με την περιβαλλοντική πολιτική.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ορισμένους πολύ συγκεκριμένους στόχους για την ενέργεια:

Πρώτον: Την πλήρη απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που περνάει από τα λόγια στην πράξη σε αυτό. Και το κάνουμε για δύο λόγους: Αφενός μεν περιβαλλοντικούς και ποιότητας ζωής εμάς των ίδιων και των παιδιών μας. Αφετέρου δε οικονομικούς, καθώς η ΔΕΗ επιβαρύνεται με εκατοντάδες εκατομμύρια το χρόνο λόγω των τιμών δικαιωμάτων CO2. Χρήματα τα οποία εν μέρει πληρώνει από την τσέπη του ο καταναλωτής. Με την απολιγνιτοποίηση βάζουμε τέλος σε αυτό.

Δεύτερον: Αυξάνουμε το ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι του 17% που είναι σήμερα. Ακόμα περισσότερο αυξάνουμε τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή τουλάχιστον στο 60% μέχρι το 2030.

Τρίτον: Υιοθετούμε ένα ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο στην εξοικονόμηση ενέργειας: Να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017. Για να το πετύχουμε αυτό, ενώ μέχρι σήμερα παρέχεται 1 δισ. ευρώ για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης στην 7ετία, σχεδιάζουμε να δίνουμε στο εξής 500 εκατ. ευρώ το χρόνο:Σε άμεσες ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ. Σε φορολογικές εκπτώσεις. Και σε δάνεια από τράπεζες. Αυτό σημαίνει τρεισήμισι φορές παραπάνω κονδύλια για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης. Είναι ένα καλό νέο για το περιβάλλον. Ένα καλό νέο για την οικοδομή. Και κυρίως ένα καλό νέο για τα νοικοκυριά, καθώς θα αναβαθμίζουμε ενεργειακά50.000 κατοικίες ετησίως και θα αυξηθεί με αυτό τον τρόπο και η αξία των ιδιοκτησιών.

Τέταρτον: Επιταχύνουμε την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών μας. Είναι σίγουρα ένα θέμα περιβαλλοντικό, καθώς θα σταματήσουν να καπνίζουν τα εργοστάσια μαζούτ στα νησιά μας. Αλλά είναι και ένα θέμα οικονομικό καθώς θα εξοικονομήσουμε 700-800 εκατομμύρια ευρώ στις λεγόμενες υπηρεσίες ΥΚΩ. Στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι διασυνδέσεις της Κρήτης μέχρι τις αρχές του 2023. Αλλά και να έχουν διασυνδεθεί όλα μας τα νησιά ως το 2030.

Πέμπτον: Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Καθώς το 2018 πουλήθηκαν στη χώρα μας μόλις 87 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα! Ενώ στην Ευρώπη, στις πιο προηγμένες χώρες, το ποσοστό είναι 7% ή και παραπάνω. Δεν μπορούμε να το βλέπουμε απαθώς. Και για αυτό το λόγο η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μέρος του ΕΣΕΚ και της συνολικής μας στρατηγικής. Στοχεύουμε ώστε 1 στα 3 καινούργια αυτοκίνητα το 2030να είναι ηλεκτροκίνητα! Μία από τις πρώτες μας σημαντικές πρωτοβουλίες σε αυτόν τον τομέα είναι η σταδιακή ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως για τα λεωφορεία στην Αθήνα.

Πέρα από την ξεκάθαρα πράσινη ατζέντα μας, δεν λησμονούμε να προωθήσουμε τις διεθνείς συνεργασίες και την αξιοποίηση του φυσικού αερίου ως «καυσίμου μετάβασης» στη νέα εποχή:

Βελτιστοποιούμε την ενεργειακή μας ασφάλεια και εφοδιασμό.

● Για αυτό το λόγο, ξεμπλοκάρουμε την Υπόγεια Αποθήκευση Φυσικού Αερίου στην Καβάλα και σύντομα θα έρθουν όλες οι σχετικές ρυθμίσεις για να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ.

Στηρίξαμε τον αγωγό TAP και είναι σημαντικό ότι ολοκληρώθηκε το ελληνικό τμήμα του αγωγού. Στόχος είναι να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία στα τέλη του 2020.

Υπογράψαμε διακυβερνητική συμφωνία με τη Βουλγαρία και ξεκίνησε η κατασκευή του πολύπαθου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου IGB Ελλάδας-Βουλγαρίας.

● Συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την υπογραφή της 4-μερούς διακυβερνητικής συμφωνίας για τον East Med που θα συνδέει το Ισραήλ με την Κύπρο, την Ελλάδα και τελικά την Ιταλία.

● Στηριζόμαστε τέλος για όλα αυτά σε μία στενή συνεργασία με την Κύπρο. Με το Ισραήλ. Με την Αίγυπτο. Και αυτή η συνεργασία που είναι μια συνεργασία στο πλαίσιο της νομιμότητας και του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, είναι και ένα μήνυμα στους εξ΄ Ανατολών γείτονές μας ότι θα προασπίσουμε τα εθνικά μας συμφέροντα λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τη δική μας δύναμη, αλλά και τη δύναμη που μας δίνουν οι διεθνείς μας συμμαχίες. Ταυτόχρονα συνεχίζουμε τις συνεργασίες με τους γείτονές μας κράτη-μέλη της Ε.Ε. ενόψει μάλιστα της απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και της δημιουργίας της ενιαίας αγοράς, ιδιαίτερα την Βουλγαρία και την Ιταλία την οποία πρόσφατα επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός.

● Υπάρχει βέβαια πάντα σε εξέλιξη το πρόγραμμα έρευνας και εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων. Εμείς φέραμε προς κύρωση τις συμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και τις ψηφίσαμε. Οι ίδιοι δεν τις ψήφισαν, παρότι εμείς δεν αλλάξαμε ούτε ένα κόμμα. Αυτό είναι βέβαια δικό τους ζήτημα.

Για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους φυσικά επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από προβλήματα της εσωτερικής ενεργειακής αγοράς με μια σειρά διαρθρωτικών αλλαγών:

Ξεκινήσαμε με τη ΔΕΗ, όπου έχουμε ήδη πετύχει δυο πράγματα και επιδιώκουμε να πετύχουμε άλλα 3.

  1. Διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητα της επιχείρησης με τα μέτρα που πήραμε το καλοκαίρι. Και το πιστοποίησαν αυτό και ο ορκωτός ελεγκτής της επιχείρησης και η Standard and Poor’s.
  2. Συνεχίσαμε την προσπάθεια και την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε ένα νομοσχέδιο τομή για την απελευθέρωση της ΔΕΗ από τα δεσμά του Δημοσίου, με το οποίο πέρασαν σημαντικές ρυθμίσεις όπως η κατάργηση της μονιμότητας για τα διευθυντικά στελέχη και τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους της ΔΕΗ και οι αυτοχρηματοδοτούμενες εθελούσιες εξόδοι.

Οι τρεις άμεσες προτεραιότητες είναι:

-Η απολιγνιτοποίηση, για την οποία μίλησα προηγουμένως

-Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που θα δώσει ανάσα ρευστότητας στη ΔΕΗ επιτρέποντας τον εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής

-Οι επενδύσεις της ΔΕΗ στις ΑΠΕ, σε συνεργασία με ιδιώτες

Θέτουμε παράλληλα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του Target Model και την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και της οικονομίας.

Προχωρούμε επίσης στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ – πρωτίστως για λόγους αναπτυξιακούς, ενώ θα περιοριστεί περαιτέρω και το ποσοστό του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, σύμφωνα και με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.

Παράλληλα, ξεκινάμε την προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί γρήγορα, με αποφασιστικότητα και με δικαιοσύνη ένα θέμα δεκαετιών: Το ζήτημα της ΛΑΡΚΟ. Είναι μία επιχείρηση η οποία μπαίνει μέσα. Η οποία οφείλει τουλάχιστον 135 εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο από παράνομες κρατικές ενισχύσεις που σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πρέπει να επιστραφούν. Μία επιχείρηση που είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης της ΔΕΗ με 340 εκατομμύρια ευρώ. Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους περιβαλλοντικούς όρους και μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό Κόλπο.Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας με αποτέλεσμα να έχουμε δυστυχώς 2 θανατηφόρα δυστυχήματα τους τελευταίους μήνες στους κόλπους της. Δεν μπορεί η κυβέρνηση να μείνει απαθής. Εμείς θα κινηθούμε γρήγορα επιχειρώντας να βρούμε μια λύση η οποία θα είναι: στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά με βάση την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 και μία λύση η οποία, φυσικά, θα είναι όσο πιο δίκαια γίνεται απέναντι στους εργαζόμενους, διότι δεν θα αγνοήσουμε αυτή την παράμετρο. Άλλωστε ο όποιος επενδυτής θα λάβει σίγουρα υπόψη του την εμπειρία των εργαζόμενων στη ΛΑΡΚΟ.

Κυρίες και Κύριοι σύνεδροι, η ατζέντα μας είναι μια πράσινη ατζέντα. Μία ατζέντα στη βάση των διεθνών συμμαχιών της χώρας ειδικότερα σε σχέση με το φυσικό αέριο και γενικότερα τους υδρογονάνθρακες. Και προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών που για χρόνια εκκρεμούν στο χώρο της ενέργειας.

Αυτή είναι η τριπλέτα των δράσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και να ξέρετε ότι είμαστε αποφασισμένοι να πάμε γρήγορα, να πάμε μαθαίνοντας τόσο από τα λάθη τα δικά μας του παρελθόντος, όσο και από τα λάθη των άλλων. Αυτό είναι ένα στοίχημα μιας ολόκληρης γενιάς. Να είστε βέβαιοι ότι είμαστε αποφασισμένοι συνολικά ως κυβέρνηση να το κερδίσουμε!