Μαζεύονται πάλι σύννεφα στις σχέσεις ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΥΠΕΝ για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής

Μαζεύονται πάλι σύννεφα στις σχέσεις ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΥΠΕΝ για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής
Δευτέρα, 22/04/2019 - 15:46

Η εταιρία ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, μπορεί ακόμη και σήμερα Μεγάλη Δευτέρα, να προχωρήσει στην δημοσίευση των τευχών διακήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή των αναδόχων υλοποίησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής. Ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ αυτό δεν μπορεί να γίνει καθώς δημιουργούν πρόβλημα οι καθυστερήσεις της ΡΑΕ για την τροποποίηση προηγούμενων αποφάσεών της που όριζαν ότι το έργο θα υλοποιηθεί ως PCI ενταγμένο στο ευρύτερο σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής και όχι ως εθνικό έργο, όπως προωθείται πλέον μετά την οριστική ρήξη των σχέσεων του ΑΔΜΗΕ με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector.
Βιασύνη και αμετροέπεια καταλογίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με αφορμή την κίνηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ να εγκαλέσει τον Ρυθμιστή για καθυστέρηση, αναφέροντας μάλιστα ότι «η Αριάδνη είναι έτοιμη και περιμένει από τον Ρυθμιστή να πράξει τα δέοντα».
Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τάσσεται στον πλευρό της ΡΑΕ γιαυτό το θέμα.
Η ΡΑΕ, από την πλευρά της, καλείται να προχωρήσει σε μια σειρά λεπτών και προσεκτικών χειρισμών ώστε να διασφαλιστεί η υλοποίηση του έργου και να μην τροφοδοτηθεί νέος κύκλος αντιπαραθέσεων με τον Euroasia Interconnector και πρωτίστως με την ΕΕ, η οποία ως γνωστόν, πιο παλιά, είχε ταχθεί υπέρ των απόψεων της κυπριακής εταιρίας.
Το πρόβλημα, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, συνδέεται με το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προχωρήσει τον σχεδιασμό του με τη λογική ότι το έργο θα είναι εθνικό, ενώ οι αποφάσεις της ΡΑΕ καθιστούν τη θυγατρική του, Αριάδνη Interconnection ως φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης, αναφέρονται σε PCI (έργο κοινού ενδιαφέροντος).
Έτσι, ενώ ο Euroasia, με βάση αντίστοιχη θέση της EE. κρίνει παράνομες τις αποφάσεις της ΡΑΕ ζητάει την τροποποίησή τους στην κατεύθυνση της αναγνώρισης του ιδίου ως φορέα υλοποίησης του έργου προσφεύγοντας μάλιστα και στα δικαστήρια, ενώ και ο ΑΔΜΗΕ από την πλευρά του ζητάει επίσης από τη ΡΑΕ τροποποίηση των αποφάσεών της στην κατεύθυνση της αναγνώρισης του έργου ως εθνικού.
Ο ΑΔΜΗΕ στην διαρροή της περασμένη Παρασκευής επικαλέστηκε δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή στις αρχές Μαρτίου, περί υλοποίησης του έργου ως εθνικού και με φορέα χρηματοδότησης και υλοποίησης την «Αριάδνη». Η επίκληση αυτή φαίνεται ότι ενόχλησε ακόμη περισσότερο το υπουργείο, καθώς πέραν των όποιων πολιτικών αποφάσεων έχουν ληφθεί και είναι δεδομένες, ο τελικός λόγος ανήκει στη ΡΑΕ σε ότι αφορά την έκδοση και νομική κατοχύρωση των αποφάσεων της, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται νέοι κίνδυνοι για το μέλλον του έργου.
Πάντως αυτή η αντιπαράθεση του ΑΔΜΗΕ με τη ΡΑΕ έρχεται σε συνέχεια μιας σειράς συγκρουσιακών κινήσεων της διοίκησης του Διαχειριστή οι οποίες έχουν προκαλέσει σειρά αντιδράσεων. Κατ΄αρχήν η αντιπαράθεση με τον Euroasia Interconnector και εν συνεχεία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία τάχθηκε υπέρ της κυπριακής εταιρίας. Μια υπόθεση που κράτησε σχεδόν ενάμιση χρόνο και χρειάστηκε να «αναλάβει δράση» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης προκειμένου να δοθεί το πράσινο φως για να προχωρήσει η διασύνδεση Κρήτης - Αττικής ως εθνικό έργο.
Όμως δυσαρέσκεια εκφράστηκε και για το σχεδιασμός του έργου, από την εγχώρια βιομηχανία καλωδίων, που υποστηρίζει ότι υπάρχει de facto αποκλεισμός της από την ηλεκτρική διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής λόγω των τεχνικών προδιαγραφών των διαγωνισμών για τους σταθμούς μετατροπής και τα HVDC (συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης) καλώδια, που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η Αριάδνη Ιnterconection. Μάλιστα όπως υποστηρίζει η βιομηχανία οι προδιαγραφές περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε μόλις δύο υποψήφιους αναδόχους και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αποκλεισμό των ελληνικών επιχειρήσεων και από τις άλλες διασυνδέσεις των νησιών.