Γιατί δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση

Γιατί δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση
Δευτέρα, 11/09/2017 - 15:08

Το πρόβλημα της ελλιπούς ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης δεν αφορά μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Βασική αιτία, εκτός από την έλλειψη υποδομών (κυρίως στην Ελλάδα) είναι το ελλιπές marketing, κάτι που οδηγεί στην αποτυχία των αυτοκινητοβιομηχανιών να επιτύχουν τους στόχους των πωλήσεων όσον αφορά στα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα.

Αυτό υποστηρίζει μελέτη της υπηρεσίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη. Η περιορισμένη γκάμα των ηλεκτρικών οχημάτων που προσφέρει η αγορά ή οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των οχημάτων αποτελούν κάποια από τα «τρωτά» που αναδεικνύει η μελέτη ενώ υπογραμμίζει ότι «ενώ οι κατασκευαστές παραπονιούνται ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία φόρτισης και ότι οι φορείς δεν λαμβάνουν ανάλογες πρωτοβουλίες, είναι ξεκάθαρο ότι θα μπορούσαν να είχαν κάνει πολλά περισσότερα για να τονώσουν την αγορά. Υπάρχουν μόνο 20 διαθέσιμα ηλεκτρικά μοντέλα στην αγορά ενώ τα συμβατικά ξεπερνούν τα 400. Και αυτά μάλιστα για να αποκτήσει κάποιος συχνά χρειάζεται να ενταχθεί σε λίστα αναμονής».

Ενδεικτικό της τάσης που επικρατεί είναι ότι το 2016 πραγματοποιήθηκε μόνο το 50% από τις πωλήσεις που είχαν ως στόχο οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Πολλές έφθασαν τον παραγωγικό τους στόχο πολύ αργότερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Για παράδειγμα, η Renault είχε προβλέψει ότι θα πουλήσει 50.000 μοντέλα Zoe το 2013 αλλά τελικά αυτό τον στόχο τον έπιασε το 2016. Η Nissan σκόπευε να πουλήσει 1,5 εκατομμύρια οχήματα μηδενικών ρύπων μέχρι το 2016 αλλά ούτε αυτή πέτυχε τον στόχο της. Η Mitsubishi είχε θέσει το 2011 ως στόχο να πωλήσει υβριδικά και ηλεκτρικά τα οποία να αντιστοιχούν στο 5% των συνολικών πωλήσεών της το 2015 αλλά τελικά το ποσοστό αυτό διαμορφώθηκε χαμηλότερα, στο 4% και μάλιστα με έναν χρόνο καθυστέρηση (το 2016).

Άλλο ένα παράδοξο είναι το γεγονός ότι ενώ το 30% των Γερμανών των Γάλλων και των Βρετανών καταναλωτών δείχνουν θετικοί στο να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, στοιχεία από έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Δυτικής Ευρώπης καταδεικνύουν ότι μόνο το 2,1% από τον προϋπολογισμό του marketing κατευθύνθηκε στα οχήματα μηδενικών εκπομπών και το 1,6% για την προώθηση των υβριδικών. Αντίθετα, στη Νορβηγία όπου ένα στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά, τα ποσά που αφιερώνονται για την προώθησή τους είναι σαφώς υψηλότερα, κάτι που καθιστά προφανές ότι οι επιχειρήσεις συνηθίζουν να ακολουθούν τη ζήτηση και όχι να τη δημιουργούν.

Όσον αφορά στις προοπτικές της αγοράς, αυτές εμφανίζονται ευοίωνες για τον κλάδο καθώς σύμφωνα με την μελέτη μέχρι το 2025 περίπου το 20% των νέων οχημάτων που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά. Βασική προϋπόθεση όμως για να επιτευχθεί αυτό είναι να γίνουν μεταρρυθμίσεις και θεσμικές αλλαγές.


Πηγή